Ja, det är nog just det som är min största oro. Den passiva inkomst jag drömmer om blir nog inte så passiv trots allt… Det är nog bättre jag hittar min väg och den har jag ju aldrig funderat kring i riktning mot uthyrning tidigare. Tycker bara det är tråkigt att han inte kan göra det pga mig. Tror han hade gjort det bra (om det var hans enda projekt vill säga). Men det går ju fler tåg för honom, kanske något att ta sig an när han har lite färre projekt igång.
Avfolkningsbygd är väl att ta I. När jag googlar ser jag att Herrljunga har växt något 2021. Herrljunga ligger i pendlingsavstånd 1 mil från Vårgårda som har mängder av industri.
Hade jag varit ung och bott i Herrljunga hade jag kanske varit intresserad. Men det vill till att priset är rätt, att fastigheten har ett bra läge och att den är väl underhållen.
Det finns ett bud på utgångspriset 3,5 miljoner men går ju upp om vi skulle försöka få det.
Jag hade förstått fel, det var 4 lägenheter (varav en var ett gårdshus) samt en villafastighet intill.
I beskrivning står det:
Totala intäkter på fastigheterna är avrundat 426 000 kr och kostnader 100 000 kr, vilket ger ett driftsnetto på ca 326 000 kr.
Intäkter inkluderar garage.
Fastigheten ligger utanför orten mellan Vårgårda och Herrljunga
Alltså det vattnas ju inte i munnen direkt
Enda anledningen jag personligen skulle se att köpa något sånt vore om
1- jag själv ville bo där och på så sätt få ner mina boendekostnader.
2- jag var sugen på att leka vaktmästare i tid och otid
3- jag hade en oerhört positiv tro på kassaflödet från fastigheten
Nu har du också en brorsa som ska vara med i det. Om det är en fördel eller nackdel tycker jag du själv svarat på i trådstarten.
Jag avstod. Ville ha mina pengar till att köpa egen villa för istället, men det är ännu inte gjort. Dock har jag fått barn nu så det känns som att husköpet är inom snar framtid för min del.
För brorsan blev det också bra hoppas jag han tycker. För han har nu köpt min mammas barndomsgård. Min morbror bodde på och ägde den men har väl egentligen aldrig trivts med det och när hans liv tog en ny vändning, ville han sälja den. Så då köpte min bror den istället (med hjälp av mina föräldrar istället för med hjälp av mig).
Så nu har brorsan ytterligare en gård då men denna kom även med lite skog, så han går nu skogsutbildning som han tycker är roligt vad jag förstår. Samt så är själva boningshuset redan uppdelat i två lägenheter (mormor och morfar bodde i en när dom levde och morbror i andra). Så nu har han även ett mindre hyreshus. Dock behöver det renoveras innan uthyrning, och eftersom han fortfarande renoverar sitt hus så tar det nog lite tid innan det blir uthyrt, men ändå.
Så jag hoppas och tror att det blev bra för alla. Hade vi köpt hyreshuset hade han nog inte kunnat köpa denna gården. Och det blev tom bra för fåren då köpet även kom med lite mark som han kan slå hö till dom på, och mamma är nöjd att gården inte går ur familjen