Jag och mina syskon förlorade nyligen en förälder och har ärvt en villa tillsammans. Uppskattningsvis är den värd knappt 6M och har ett lån på ca 1M.
Vi alla är unga vuxna och ingen av oss är i livet där familj+villa är av intresse, än. Så innan vi gör några förhastade beslut, finns det några för och nackdelar att sälja vs behålla den?
Det vi egentligen undrar är vad vårt bästa val skulle vara ur ett ekonomiskt perspektiv samtidigt som vi inte vill lägga ner allt för mycket tid då vi har mycket annat i våra händer.
Angående huset skulle jag fråga hur era egna ekonomier fungerar?
Har ni behov av pengarna nu? Behöver ni köpa lägenheter?
Har ni möjlighet att ta över lånet på huset?
Om ni inte har behov av pengar och kan ta över lånet så kan en uthyrning vara ett alternativ. Då har ni en bostad som följer marknadspriset på bostäder och hjälper er att komma in på bostadsmarknaden i framtiden.
Angående våran ekonomi så är det verkligen ingen stress att sälja huset då det tillföll aktier och försäkringar med arvet. Vi är två som har heltidsjobb och jag är skuldfri så har svårt att tro att vi inte kan ta över lånet. Vi alla hyr lägenhet i nuläget.
Uthyrning är ett bra tips, vi är bara rädda att det medför onödigt mycket slitage på huset, men o andra sidan kommer hyran täcka det. Plus att som du säger det följer bostadspriserna!
Jag tror absolut på en försäljning om det inte är så att nån av er verkligen vill ta över föräldrahemmet i framtiden, då kan uthyrning värt besväret.
Jag vet inte skicket på huset men det brukar alltid vara förenat med visst underhåll. Som hyresvärd har ni ett ansvar gentemot den som hyr. Isåfall ska ni kunna samarbeta på ett bra sätt och rättvist finansiera underhåll/service löpande.
Vill ni ha problemfri möjlighet till avkastning sälj huset, dela på vinsten och investera på önskat sätt.
Beroende på var huset ligger kan man nyttja bolag som hyr ut hus till företag som har anställda som ska arbeta tillfälligt i Sverige (1-3 år).
Då hanterar de uthyrningen och har försäkringar etc.
Men det kostar givetvis.
Varit i samma sits, om ingen av er tänker bosätta sig i huset inom några få år hade jag nog rekommenderat att sälja.
Ställ er frågan, om ni hade 5 mille mellan dig och ditt syskon, hade ni köpt det huset för uthyrning med en mille i lån? Att ärva sig in i en sits man kanske inte gjort annars betyder inte att man måste fortsätta så att säga…
6 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
10
Du har en bra poäng Marcus. Inte alltid lätt att tänka ut olika perspektiv när man är i situationen.
Jag tror ingen av oss har orken att hustla uthyrning helt själv utan något bolags hjälp. Vi har andra intressen i livet
Kanske är det sentimentala som tar emot mest för att sälja. Men vi hade ju aldrig köpt ett hus tillsammans som en investering. Som du säger vi har ärvt oss in.
Beklagar förlusten. Även jag är nog inne på att rekommendera er att sälja huset om det inte finns emotionella värden i att det går i arv i släkten. Finns också förstås en risk att något av syskonen känner sig förfördelade om marknaden visar sig gå upp/ner kraftigt kommande år och priset ni kom överens om nu “blev fel”.
Det som inte nämnts än är dock skatteeffekten av arvet. Säljer ni huset så utlöses skatt på vinsten nu, ärver någon av er huset så förstår jag det som att skatten först blir aktuell när ni säljer (och då kan skjutas upp med nuvarande regler). Dessutom så antar jag att lagfartskostnad inte blir aktuellt vid ett arv, så även där finns en “besparing”.
Här ett litet resonemang kring värdering av latent skatt om syskon ska lösas ut:
Beklagar sorgen !
Min sambo ärvde ett relativt nybyggt hus i Stockholms regionen för några år sen!
Detta har varit uthyrt sen dag ett och det har funkat otroligt bra, ger en stadig o fin extra inkomst!
Samma sitts här, huset har nästan inga lån ca 10% belåningsgrad.
Så vi har pratat flertalet gånger hur vi ska göra,men det har fallit tillbaka på att fortsätta ha det uthyrt iallafall tills ev denna hyresgäst lämnar.
Behöver inte pengarna nu så lika bra dom sitter kvar där,svårt se det går göra en dålig affär här!
Men ni som är flera kanske ska fundera på om det skulle funka för er ha huset uthyrt,kanske bättre ta vinsten nu!