Överlåtelse av hus till barnet via eget lån, revers och ränta

Plan: Vi överlåter ett hus till ett av våra barn mot vederlag = taxeringsvärdet = Räknas som gåva = Ingen reavinstskatt. Vi lånar ut hela beloppet till Swedbanks rörliga 3 månaders ränta minskat med 100 punkter (1 %), ca 3,2 % i dagsläget. Amortering 2%.

Det ger oss lite mer än sparkontot och vi i familjen tjänar på det i stället för banken. Vi får i säkerhet nyuttagna pantbrev på hela beloppet (bekostat av vårt låntagande barn. .,). Och… marknadsvärdet enligt värdering av mäklare + 10 % med avdrag för latent skatt ligger ganska nära taxeringsvärdet.

Resten reglerar vi med en revers 0 % ränta 0 % amortering (under 100.000 kr…) som även vårt andra barn får kopia på… så vårt andra barn ska förhoppningsvis inte känna sig missgynnat.

Vårt gåvomottagande barn har barn och sambo som ska bli hälftendelägare i huset. Men det snser vi får bli vårt barns beslut. Alltså vi skriver att det ska vara enskild egendom men vårt barn har rätt att göra det till giftorättsegendom.

Vad tror ni har vi missat något väsentligt i upplägget?

2 gillningar

Jag gillar idén som princip. Jag skulle önska att det fanns en sajt där man kunde registrera sådana privata lån och ordna med fakturor och hela den biten. Då skulle allting kunna bli lika smidigt som med banken. Amorteringarna skulle registreras varje månad osv.

Nyfiken fråga hur kompenserar Ni Ert andra barn med denna rejäla gåva till det första barnet?

1 gillning

Jag tycker det är en jättebra plan, jag tycker inte heller om att använda banker.

Man bör väl vara medveten om att detta ska tas upp i deklaration och skattas för som inkomst av kapital, och agera därefter :slight_smile: Beroende på hur man gör här kan det väl påverka möjliga bidrag där man måste visa på att man har lånekostnader (tex bostadstillägg). Har man inte det så behöver man inte bevisa detta “privatlån” för någon.

Man behöver troligen delarera ränteinkomster respektive ränteförluster för att kunna göra ränteavdraget.

Ping @Nestor som jag upplever vara bäst på att bedöma sådant här och nog har sett allt inom sina 40+ år inom bank.

Har för mig att ni måste fortfarande betala stämpelskatt om vederlaget är mer än 85% av taxeringsvärdet även fast det räknas som gåva och inte ger någon reavinstskatt.

Vi har börjat kolla på att göra en likande lösning på mina föräldrars hus så småningom så kommer följa tråden med spänning :slight_smile:

Oftast är taxeringsvärdet för lågt i förhållande till det verkliga värdet, annars skulle gåva mot vederlag användas oftare, så det är bara att gratulera.

“Resten reglerar vi med en revers på 0 procent…” Vad är detta? Ger ni en ersättning utanför gåvoavtalet? I så fall är det ju ingen gåva och är ett skattebrott. Jag hoppas att jag missförstått.

Handlar detta om säg 90 000 kr så hade jag helt enkelt gett det andra syskonet 45 000 kr så hade saken varit ur världen.

Själv hade jag aldrig, upprepar aldrig blandat in barnbarnen i detta. Allt kan hända i framtiden, dödsfall skilsmässor eller vad som helst.

3 gillningar

Hur tänker du nu? Tar man hänsyn till den latenta skulden för reavinstskatten, så ligger ju värdet runt taxeringsvärdet, vilket mottagaren betalar.

1 gillning

Detta blir ju ett nollsummespel. Lika mycket som gåvomotagarna får i ränteintäkter, lika mycket får gåvomottagarna i ränteutgifter. 30 procent skatteeffekt på båda.

2 gillningar

Helt rätt, det går ju inte att lösa med revers! Vi har räknat ut vad fastigheten är värd. Marknadsvärdet (enligt mäklares värdering) minus beräknat mäklararvode 3 % vid fiktiv försäljning, minus anskaffningsvärdet och värdehöjande reparationer = underlag för beräknad skatt × 22 % = filtiv vinstskatt.
Marknadsvärdet minus mäklararvodet och den fiktiva skatten = husets värde. I vårt fall är husets värde mindre än 100.000 mer än taxeringsvärdet. Vi efterskänker skillnaden till vårt barn som får huset och ger mellanskillnaden i kontanter i gåva till vårt andra barn. Alltså, huset betalas till taxeringsvärdet = gåva.

2 gillningar

Bra jobbat!

2 gillningar

sorry läste TS:s inlägg slarvigt

Alltså, ni som undrar varför gör vi så här. ?
Det handlar om den “latenta skatten 22% på vinsten vid försäljning”. Om överlåtelsen mot vederlag (betalningen) är högst lika mycket som taxeringsvärdet, räknas det som en gåva (vi får samma summa i ersättning för huset som taxeringsvärdet i betalning) = INGEN SKATT!
Men vad tjänar den som betalar på det…? Jo, eftersom man får räkna bort den latenta skatten så får den som betalat ca 22 % rabatt på husets marknadspris…Det är pengar som kan användas för eventuella renoveringar i stället:-).
Exempel: Huset är värt 2 milj kr. Taxeringsvärdet ärr 1.5 milj kr. Gåva mot vederlag till någon för 1,5 milj kr = SKATTEFRITT.
OM det är mellan två barn och ETT får huset efterskänk 250 tkr (ge i gåva) och ge det andra barnet 250 tkr KONTANT. OBS! Barnet som får huset ska BETALA 1,5 milj kr till föräldrarna!

2 gillningar

Alltså…
Upplägget gäler för oss som inte har råd att bara ge bort våra tillgångar till våra barn hur som helst…Alltså vi vanliga kommande pensionärer som hoppas att det blir bra. . . "

1 gillning

Eller minskar lånebehovet. Upplägget är relativt vanligt vad gäller generationsväxling på jordbruk. Beloppen är oftast väldigt stora samtidigt som lönsamheten är pressad.

Samtidigt så är detta oftast inget som gemene man kan göra. Behöver nuvarande ägare exempelvis köpa en bostadsrätt måste de ha pengar till detta.

Taxeringsvärde 2 miljoner, marknadsvärde 4 miljoner och lånebehov till ny bostad 3 miljoner är inget bra utgångsläge för gåva mot vederlag.

Det stämmer. Vi äger två villor. Föräldravillan bor vi kvar i. Vi behöver dock kapital för att lösa lånen på den, inför pensionen…

1 gillning