Hej,
Jag är ny på detta forumet men har lyssnat på podden under hösten och tycker den är toppen! Så vill börja med att säga stort tack för att ni är så generösa och delar med er av eran kunskap.
Jag och min sambo tänker köpa ett hus av min pappa. Min pappa säljer huset tillsammans med sina två syskon. Vi har fått okej på att köpa huset av syskonen för 3 300 000kr.
Vi har tillsammans inte pengar till insatsen på 15% och kommer därför att få låna till denna av min pappa. Insatspengarna är en del av de pengar som pappa får ut av husförsäljningen. De lånade pengarna av min far är tänkta som ett privatlån som ska skrivas skuldebrev på och betalas tillbaka av oss i framtiden.
Idag fick jag en idé som jag inte själv kan avgöra om det är en bättre eller sämre lösning på affären. Så nu står vi med två alternativ, och ber därför om er hjälp att reda ut vilket av alternativen som är bäst för både oss och pappa.
Alternativ 1, Privatlån insats
Köpeskillingen är 3 300 000kr, insatsen på 15% á  495 000kr, Lagfart 1.5% á 49 500kr + stämpelskatt 825kr, vi vet i nuläget inte hur mycket pantbrev som finns på huset men räknar med ca 66 000kr som är 2% av husets totala värde + expiditionsavgf 375kr.
Det betyder att vi behöver låna 611 700kr utav pappas del av försäljningen på 858 000kr inkl vinstskatten 22%.
Vi har därmed ett lån av banken på 2 805 000kr med en ränta på ca 126 225kr/år 4,5% och amortering på 56100kr/år 2%. Månadskostnaden för lånet till banken blir 15 194kr/mån
Alternativ 2, Gåva
I det här alternativet “får” vi istället pappas del av huset på 1 100 000kr i gåva som vi senare i framtiden ska betala tillbaka till honom när exempelvis räntor är lägre igen. Det skulle betyda att vi får ett lägre lån av banken och där med en lägre månadsavgift men en högre vinstskatt vid eventuell husförsäljning i framtiden. Pappa får istället tillbaka sin utlånade skuld (gåva) på 1 100 000kr utan avdrag för vinstskatt och tjänar 242000kr på att hjälpa oss.
Problemet med alternativ 2 är att vi inte har pengar till insatsen på 15% av 2 200 000kr som blir 330 000kr. Ekvationen som behöver lösas för detta alternativet är, hur mycket behöver vi höja köpeskilling från 2,2miljoner för att få loss pengar till insatsen, lagfart och pantbrev som blir 446 700kr men samtidigt lyckas hålla nere månadskostnaden mer än i alternativ 1.
Vi är väldigt tacksamma för alla svar, tankar, fundering och ytterligare alternativa lösningar.
Tack på förhand!
Med vänlig Hälsning,
/Lillebror med sambo