En person i min närhet vill ge mig ett hus. Låt oss säga att huset är värderat till 4,2 mkr och det finns lån på 2,1 mkr. I samband med det förbinder jag mig att genomföra vissa investeringar på fastigheten för låt oss säga 0,5 mkr samtidigt som gåvogivaren vill fortsätta att nyttja huset men mot en förmånlig hyra.
Vi har delvis konsulterat en mäklare som tyckte att den bästa vägen framåt vore att jag får huset som en gåva och på så sätt skjuter vi upp vinstskatten för gåvogivaren tills jag säljer huset någon gång i framtiden efter gåvogivarens frånfälle.
Jag har inte för avsikt att lösa lånet utan mitt scenario är att bibehålla det och låna ytterligare 0,5 mkr ELLER finansiera de 0,5 mkr från egen ficka. Har inte bestämt mig ännu då jag eventuellt har andra planer för pengarna. Med ett lån på 2,1 mkr är belåningsgraden mindre än 50% av den fastställda värderingen.
Lånet som finns på fastigheten idag är bundet tills Q1 2025 till en ränta på 1,59%.
Mina frågor:
(1) Ser vi några privat ekonomiska problem för mig när jag tar över huset som en gåva? Vilka kostnader innebär det för mig? Något dolt man inte tänker på exempelvis när man registrerar detta hos lantmäteriet?
(2) Med gåvoupplägget, kan jag på något vis ta över det befintliga banklånet och bibehålla den bundna räntan på 1,59% eller måste jag teckna ett nytt bolån med rådande marknadsvillkor och lösa ut det befintliga lånet?
Min avsikt är att ta kontakt med banken inom kort men skulle vilja få lite feedback av er här på forumet innan det sker.
En förutsättning för att få överlåtelsen som gåva och därmed skjuta upp reavinstskatten är normalt sett i detta fall att att taxeringsvärdet överstiger 4,2 miljoner. Jag hade nog kollat med någon mer.
Får du huset som gåva övertar du förre ägarens anskaffningsvärde och betalar ingen skatt förrän du själv säljer. Vi har ju ingen gåvoskatt i Sverige. Är det en gåva kostar det bara en avgift på 825 kr till Lantmäteriet när du söker lagfart.
Om det ska räknas som gåva mpste det finnas en gåvoavsikt. Dvs det måste framgå att det verkligen är en gåva utan villkor. Är det inom familjen blir det alltid godkänt, annars bedöms det från fall till fall. De vill ju inte att man har detta upplägget för att undkomma skatt.
Om du köper som blandat fång, dvs betalar en mindre del, kan det ändå räknas som gåva fast i vissa fall måste du betala skatt i alla fall.
Lånet följer med fastighetsägaren, inte huset. Så du kan inte ta över lånet. Har du tur kan du kanske teckna ett eget lån på fastigheten till samma villkor, men jag tror inte att banken är så generösa.
Hur menar du nu? Betalning upp till 85 procent av taxeringsvärdet ingen lagfartsskatt och uppskjuten reavinstskatt. Upp till 100 procent lagfartsskatt men uppskjuten reavinstskatt.
Finns inga juridiska hinder att överlåta skulderbrev om det står skuldebrev typ: Undertecknad abc betalar till xyz, eller order 500 000 kr. Den typen av skuldebrev kallas därför orderskuldebrev.
Alla banker använder orderskuldebrev. Det är ändå upp till banken om man vill medge övertag eller ej. Förr i världen medgavs detta alltid, men jag förstår att det är tuffare nu.
Om du får det som gåva nära det att ägaren kommer gå bort av hög ålder så skulle jag ta ett snack med en jurist. Det kan sluta i att du blir av med huset och det går tillbaka in i dödsbo för att sedan delas enligt kostens regler mellan arvingar.
Så om du inte är ensamt barn till ägaren så skulle jag verkligen ta en sittning med en duktig familjejurist. Annars kan det sluta i rätten med tvist kring huset.
Om taxeringsvärdet år 2022 är 2,8 milj kr får vederlaget (övertagande av lån eller annan likvid) inte överstiga det beloppet för att överlåtelsen ska räknas som en gåva.