Min far har hamnat på äldreboende och min mor kommer flytta in i en hyreslägenhet → Huset ska säljas.
Jag är enda barnet och pengarna från försäljning av huset kommer tillfalla mig.
Jag har en påskriven framtidsfullmakt så frågan är hur jag enklast / bäst går tillväga för att sälja huset där min far idag står som ensam ägare?
Jag tänker att det kommer ju bli en hel del saker som behöver administreras och fixas med, så skriver jag mha fullmakten först över huset så jag står som ägare (gåva) eller säljer jag mha fullmakten till köpare direkt med min far som ägare?
Vad är bästa sättet för att göra hela processen så smidig som möjligt?
Skriv ett gåvobrev på huset, tänk på att båda föräldrarna bör skriva på då din mor(om dem är gifta) kommer få huset om din far går bort. Så detta bör vara ett förtida arv där båda föräldrarna är med på det legala.
Sen kan du sälja efter eget tycke och ha rätt att skriva på papper, göra avdrag för städ och dylikt. Tänk dock på att ev vinst/förlust även tillfaller din totalekonomi för detta. Men det är i särklass smidigast att hantera om du står som ägare och skall sköta allt det praktiska.
Tack för svaret, jag är också inne på det spåret. Verkar som man åker på en stämpelskatt på 1,5% av taxeringsvärdet men jag tror ändå det är värt de pengarna för en smidigare process
Framtidsfullmakten ger dig rätten att sälja huset men överskottet efter försäljningen tillfaller inte dig per automatik så länge dina föräldrar lever.
Så uppfattar jag i alla fall de (standard) framtidsfullmakter som jag har sett.
Precis! Låt föräldrarna ge dig huset först. Då blir det mindre gråzon och problem. Framtidsfullmakter är struliga som de är. Avsikten är primärt att du ska kunna sköta vardagsekonomin om de tappar konceptet, inte “tillskansa” dig ägodelar. Så kan en extern observatör uppfatta det.
Tack, ni har helt rätt, läste slarvigt. Eftersom det handlar om en gåva utan ersättning och utan övertagande av lån blir det ingen stämpelskatt. Skönt!!
Vid arv och bodelning behöver du inte betala någon stämpelskatt, utan bara expeditionsavgiften. När det gäller gåva kan du behöva betala stämpelskatt om du övertar lån eller betalar något för gåvan.
Ja, har de lån överstigande 85 procent eller mer av taxeringsvärdet utgår stämpelskatt.
Är vederlaget över 84,99 men under 100 procent av taxeringsvärdet utgår stämpelskatt men skattemässigt beräknas det som gåva. Mottagaren får alltså ta över givarens ingångsvärde.