Ett tråkigt ämne som förmodligen har diskuterats utförligt men jag hittar inget som får mig att känna mig säker på vad som gäller i mitt fall, varken här eller på andra forum.
Jag ska köpa ut det hus som vi äger tillsammans och det kommer att köpas ut med förlust för den andra parten. Den formell som jag hittar för att räkna ut “värdet” på affären är Värde = Marknadsvärde - Arvode - Lån - Vinstskatt - Latent skatt. Vid en vinst ska alltså vinstskatten dras av från det totala värdet då det är något som kommer betalas och belasta nya ägaren vid en framtida försäljning. Blir det samma princip vid en förlust fast åt andra hållet, att jag ska ersätta för den förlust vi har gjort?
Jag har frågat en jurist om det men ett väldigt luddigt svar så min förhoppning är att det finns någon kunnig inom ämnet här bland oss på RT.
Det finns väl ingen formel för detta. Det är ju hur ni själva mellan er väljer att sätta priset. En jurist har väl ingen synpunkt på det, varvid svaret lär bli luddigt.
Man kan resonera som du gör. Om man menar att den ena partnern ska kompenseras vid vinst, så är det ju “symmetriskt” om tvärt om sker vid förlust.
Jag tänker att det mest rättvisa är att göra en beräkning på helheten, inklusive skatt givet att det deklareras korrekt.
Enklaste jämförelsen hade väl varit följande scenario; Antag att du köper ut din partner, som gör en förlust givet nuvarande marknadsvärde. Antag att du dagen därefter säljer hela huset, också till detta marknadsvärde. Du betalar någon rimlig avgift till mäklare, och antingen får eller betalar skatt. Eftersom ni båda, före detta scenario, ägde lika mycket, sålde i samma marknad och varit ägare i huset lika länge och köpt med samma insats och risk, så borde ni efter detta scenario och eventuell skatteåterbäring etc. stå där med lika mycket pengar i handen.
Och så kör ni på dessa beräkningar, men att du helt enkelt bara hoppar över att sälja hela huset
Du kan självklart inte göra avdrag för skatten om du bodelar till dig huset med förlust. (Viktigt att det sker via bodelning pga stämpelskatt.)
Obs det är latent vinstskatt, inte både vinstskatt och latent skatt… Vad skulle det vara för latent skatt och vad är det för faktisk vinstskatt ä. Menar du uppskov från tidigare försåld bostad?
Skatten räknar man givetvis på dagens värde, som om ni sålt huset tillsammans. Att du eventuellt gör en vinst i framtiden saknar betydelse. Inget avdrag för vinstskatt men om det finns uppskov ska det göras avdrag för det.
Nej du ska inte kompensera förlusten. Ni är överens att du ska få huset billigt eller att huset tappat i värde (ni har båda förlorat pengar).
"Den vanliga formeln"i ert fall är marknadsvärde (genomsnitt av 2 men gärna 3 mäklarvärderingar) - lån - 1/2 av fiktivt mäklararvode (googla procent) - 22 % av hennes uppskovsbelopp.
Sen brukar jag rekommendera (och i det fall klienter eller motparter tjorvar mer eller mindre tvinga fram) att den som tar över huset/får den största värdeökningen bekostar upprättandet av bodelningsavtalet. Det är såpass förmånligt att få ta över ett hus att det är god ton att lägga de 5-15 000 att få ett avslut.
Jag har tidigare jobbat med den här juridiken på byrå. Har numera gått domarhållet men mig veterligen är det jag skriver fortfarande praxis på området. Ni får komma överens om vad ni vill men om domstolen hade utsett en bodelningsförrättare är det såhär han hade gjort.