Bostadsförsäljning med förlust

Hejsan,

Vi kommer sälja vårat hus med förlust och jag funderar på vad som händer med vårat uppskovsbelopp från tidigare vinst.

Vi sålde Hus A och gjorde vinst som vi sedan valde att göra uppskov på när vi flyttade in i Hus B. Nu ska vi sälja Hus B och flytta till Hus C. Jag har använt skatteverkets tjänst och fyllt i försäljningsutgifter, förbättringsutgifter mm. och på sista raden står det Avdragsgill Förlust på 120 000:-. Tidigare uppskovsbelopp är på 190 000:- så innebär det att uppskovsbeloppet kommer ändras till 70 000:-?

Någon som har erfarenheter från detta?

Forum i all ära, men detta är en direkt fråga jag med rak arm pekar mot SKV där de är fenomenala på att svara på frågor. Däremot ska jag inte lämna dig lottlös. :slight_smile:

Herr Google gav mig denna information:

Om du säljer en bostad med förlust och har sedan tidigare ett uppskov av skatt från tidigare bostadsförsäljning, så kommer ditt uppskov att minskas med den del av förlusten som du inte kan kvitta mot andra inkomster.

Du kan kvitta förlusten mot andra inkomster under de kommande fem åren. Om du inte har kvittat hela förlusten inom fem år, så kommer den överskjutande delen att förloras.

Exempel:

• Du har ett uppskov på 100 000 kr från en tidigare bostadsförsäljning.
  • Du säljer din nuvarande bostad med en förlust på 50 000 kr.
  • Du har inga andra inkomster.

I det här exemplet kommer ditt uppskov att minskas med hela 50 000 kr, från 100 000 kr till 50 000 kr. Du kommer att få betala skatt på 50 000 kr av förlusten, vilket motsvarar 15 000 kr i skatt.

Men, jag rekommenderar som sagt starkt att slå en signal eller maila SKV. Där får du direkta, tydliga och raka svar med hänvisningar till rätt dokument mm. :slight_smile:

1 gillning

Ja, du kvittar förlusten på Hus B mot den tidigare vinsten på Hus A.

I vanliga fall är en förlust på 120.000kr ”värt” 15% i skattereduktion, men eftersom du har ett gammalt uppskov att kvitta emot så är din nu uppkomna förlust i Hus B ”värt” 22%.

22% vinstskatt på 190.000kr i Hus A gav en latent skatteskuld på 41.800kr.
Efter kvittning så är ditt nya uppskovsbelopp 70.000kr och följaktligen en latent skatteskuld på 15.400kr.
En skillnad på 26.400kr. (120.000kr x 22%)

Hej,

Behöver du hjälp med beräkningarna av bostadsförsäljningen vid förlust så hjälper vi till.

Vi gjorde nyligen en pod med Jan på ämnet, kika här: https://youtu.be/bG65-JgX9PM

Besök och chatta med oss på: www.mindeklaration.se - vi har öppet mellan 08:00 - 22:00 under alla dagar i veckan.

Med vänlig hälsning,

Teamet på Min Deklaration

Mail: hej@mindeklaration.se
Webb: www.mindeklaration.se
Växel: 010 265 61 00