Jag har varit med på bostadsmarknaden ett tag men har dålig koll på hur det funkar med att sälja till förlust, det säger väl en del om hur marknaden varit…
Jag sålde bostad (A) år 2021 med vinst. Där gjorde jag ett uppskov på, låt säga, 100 000 kr i skatt.
Jag köpte bostad (B) 2021 och kanske säljer den med förlust, låt säga 500 000 i förlust.
Jag kommer att köpa bostad (C) och bo där ett längre tag.
Min fråga:
Gör jag avdrag på förlusten mot mina 100 000 i uppskov?
Kan jag göra avdrag både mot de 100 000 uppskov samt mot framtida vinst på nästa boende (C)?.
Uppskov är på vinsten, inte på själva skatten. 100 kkr i skatt skulle betyda att din vinst var cirka 450 kkr (om det var en privatbostad), alltså mindre än din förlust. Du bör kunna återföra tidigare uppskov och kvitta tidigare vinst om 450 kkr mot din förlust om 500 kkr. Resterande cirka 50 kkr i förlust får du dra av 50% som kapitalförluster, dvs cirka 25 kkr (vilket betyder att du får göra avdrag om 30% av det resulterande beloppet på annan skatt). Man kan inte göra uppskov på förlust mig veterligen.
Men jag skulle rekommendera att dubbelkolla med Skatteverket så att du får det rätt. Ring deras kundtjänst.
Om man även sålt en bostad innan bostad A och även den med vinst. Där betalade jag in vinstskatten till skatteverket. Går det att kvitta min förlust på huset mot både denna vinst och vinsten för bostad A?
Det beror på hur länge sedan det var du deklarerade försäljningen. Om det var mindre än sex år sedan går det att begära en omprövning av deklarationen och då välja att göra uppskov för vinsten. Notera dock att det före 2021 utgick en schablonskatt på uppskovet som du då kommer få betala retroaktivt och att det finns en maxgräns för det totala uppskovet på 3 miljoner, dvs uppskriven för första och andra bostaden tillsammans.