Hej!
Deklarationstider… Jag sålde min lägenhet med drygt 200 000 förlust i november förra året. Jag tog även examen (och betalade således inte skatt första halvåret). Jag köpte ny lgh på annan ort för 60 000 mindre än jag sålde min första lägenhet för.
Kapitalunderskottet landar på ca 140 000 men eftersom jag inte betalat tillräckligt med skatt under året pga studier säger Skatteverket att majoriteten av de pengarna brinner inne och att det inte går att få uppskov för det som man kan med vinstskatt. Finns det något jag kan göra eller är det bara att inse att jag förlorar 110 000?
Mvh
Avdraget är inte på 100% av förlusten så du förlorar inga 110 000kr. snarare 33 000
Hej,
Av det jag uppfattar är 50 procent avdragsgillt.
Så 65tkr x 30% skatt.
Hoppas att det hjälper.
Suger att förlora pengar. Men starkt jobbat att du vågade.
Jag är ingen expert på ämnet, men vad spelar det för roll vad din nya lägenhet kostar? Det är väl bara om du har en vinst som du kan skjuta upp skatten.
Du gjorde en förlust på 200k. Av detta drar du av 50%. På de återstående 100k drar du av 30% dvs 30k.
Har du betalat mindre än 30k i skatt under året så går du miste om det som överstiger detta.