Hej,
Jag må vara trög, men ber er ha överseende. Jag har försökt läsa på hur det funkar när en säljer lägenhet med förlust men får inte ihop siffrorna, kan någon vänlig själ förklara hur det funkar med skatt osv. Läser överallt att en kan ”dra av” 50% av förlusten, men förstår inte exakt vad det innebär. Det jag undrar är väl mest hur mycket jag egentligen har råd att sälja för utan att bli skyldig banken några pengar och hur mycket jag måste skatta.
Kort bakgrund om mitt läge:
Jag räknar med att förlusten skulle bli omkring 175K om jag säljer inom närmsta tiden. Köpte för 2,2 miljoner, har lån på 1,75 miljoner. Mäklararvode och andra utgifter för försäljning är inte medräknade.
Att göra ett avdrag (“dra av”) i deklarationen innebär i praktiken att den inkomst som din skatt beräknas på sänks. Det betyder att du betalar mindre i skatt. I ditt exempel har du sålt en bostadsrätt med en förlust på 175 000 kr och då blir ditt avdrag 87 500 kr (175 000 kr × 50 procent).
Du får en skattereduktion med 30 procent på det avdragsgilla beloppet 87 500 kr, alltså 26 250 kr.
Sen finns det lite specialregler t.ex. om ditt totala underskott blir större än 100 000 kr. Skatteverket har mer information och ett verktyg för att räkna på bostadsförsäljningen på sidan Räkna ut vinst, förlust och skatt.