Sälja bostadsrätt med förlust

Ska sälja en bostadsrätt med förlust. Räknar på vad det kommer kosta. Är dålig på ekonomi och ung. Jag räknar så här. Jag kommer sälja den med 110 000 förlust enligt mäklare. Om jag köper en ny i samma stad så köper och säljer jag på samma marknad så förlusten på 110 000 spelar ingen roll? Den spelar bara roll om jag säljer och flyttar till en hyreslägenhet?

Nu till siffrorna. Mäklare kommer kosta 36 000. Flyttstäd 1500. Flyttfirma 3500. Det kommer kosta 41 000. Sen kommer jag få göra dessa avdrag. 110 000+36 000+14 000=160 000

Jag kommer få tillbaka 24 000 kr. Total kostnad för att flytta blir 17 000 kronor.

Tänker jag rätt eller tänker jag fel?

Det känns mentalt jobbigt att behöva betala 41 000 kronor. Jag lever på 7000 per månad. 17 000 känns bättre. Även om jag aldrig tidigare haft en utgift på 17 000. Förut bodde jag i Asien och levde på 2000 per månad. Är en person som spenderar lite.

Siffran på 14 000 är kapitaltillskott. Föreningen har amorterat 1,4 miljoner och jag äger 1 %.

Jag säljer för det är lyhört och jag har en störande person som bor inpå mig. Har klagat till styrelsen många gånger men de låter individen som stör bo kvar så då flyttar jag.

Jaa, du köper och säljer på samma marknad, så det spelar mindre roll. Om du köper större/dyrare så blir det även bättre att sälja och köpa på lägre prisnivå.

Å andra sidan får man bara halv avdragsrätt för förlust, så om du köper en annan lägenhet i samma prisklass som sedan går upp i värde så beskattas du på hela vinsten, så du betalar skatt netto trots att din totala vinst på de två affären är 0 (tror jag i alla fall).