Är det dumt att sälja en borätt med förlust om man köper en ny i samma prisklass?

Jag har en borätt som är obelånad. Den har gått ner i värde 200 000 sedan den köptes år 2020. Jag vill inte bo kvar på grund av skrik, festande, hög musik och höga smällar. Det finns en annan delägare. Delägaren säger att man inte kan sälja med förlust. Jag tänker att om jag säljer den och köper en i samma prisklass så får jag 200 000 rea på den nya lägenheten. Jag tänker att jag förlorar bara pengar om jag säljer den och flyttar till en hyreslägenhet.

Jag tänker att om den hade legat på 200 000 vinst så blir den andra lägenheten 200 000 dyrare. Tänker jag fel eller tänker jag på ett okej sätt? Jag sover väldigt dåligt och har fått stora hälsoproblem, men den andra delägaren vill vänta tills man kan få tillbaka pengarna, vilket jag inte fattar varför det är så viktigt.

2 gillningar

Du tänker rätt när ni köper och säljer på samma marknad.
Sedan tillkommer eventuella kostnader vid flytt, oavsett om man säljer med vinst eller förlust såsom mäklararvode, flyttfirma och städning.

I detta fall bör du försöka sätta en prislapp på välbefinnande och boendemiljö.

2 gillningar

Om du inte trivs i nuvarande bostad tycker jag absolut det är värt att flytta.

Det blir dock en skatteeffekt av bostadsbytet. När du säljer med förlust får du göra avdrag med endast halva förlusten, men samtidigt kommer hela nedgången i bostadsmarknaden minska ingångsvärdet i nästa bostad. Det innebär att när du säljer din nuvarande bostad får du tillbaks 30 000 från skatteverket, men någon gång i framtiden, när du säljer din nya bostad utan att köpa en ny minst lika dyr, kommer du att behöva betala 60 000 mer i skatt.

Beroende på hur länge det dröjer innan du lämnar bostadsmarknaden kan det i alla fall löna sig då pengar idag är mer värda än pengar i framtiden. Om du t ex räknar med en kalkylränta på 5% behöver du vara kvar minst 15 år på bostadsmarknaden för att det skall löna sig att utlösa förlusten nu.

Ovanstående bygger på två förutsättningar:

• På lång sikt stiger bostadspriserna
  • Nuvarande skatteregler gäller även i framtiden
1 gillning

Du bör sälja om detta besväret inte är värt 200 000

1 gillning

Jag har alltid tänkt likadant