Ev framtida förlust bostadsaffär

Hej!

Jag undrar hur det fungerar vid ev förlust vid försäljning av bostad. Bor för närvarande i hyresrätt med min sambo, är runt 25 års åldern och ska köpa vår första bostad. Om vi ex köper en bostadsrätt för 4 000 000 med 15 % kontantinsats, alltså 600 000. Om vi senare säljer om ett par år framöver för säg 3 900 000 och samtidigt köper en ny dyrare bostad, vad händer med lånet? Måste lånet först “avslutas” och vi förlorar 100 000 av vår insats eller kan jag bara utöka lånet och inte realisera förlusten(vet inte om det är rätt ord).

Hoppas ni förstår vad jag menar. Om det inte är så att lånet måste avslutas utan man kan utöka lånet vid köp av dyrare bostad upplever jag det som att förlusten inte är lika kännbar.

Tack på förhand

1 gillning

Lånet är knutet till säkerheten, bostaden. När du säljer bostaden måste du lösa lånet, sedan kan du ta ett nytt lån med den nya bostaden som säkerhet.

1 gillning

Ok så om jag förstår rätt så tappar jag då 100 00 av kontantinsatsen och måste då vid ett nytt framtida köp för säg 5 000 000 punga ut ytterliggare 250 000, totalt 750 000 för kontantinsats på 15 %?

När du säljer kommer du få ut det som är över när lånet är betalt. Så om lånet var på 3400 kSEK och du säljer för 3900kSEK, då får du mellanskillnaden 500kSEK kvar. De 500kSEK kan du sen använda som kontantinsats om du har andra pengar över till mäklararvode osv. Annars får du räkna av det också.

Kan vara värt att tänka på om bostadspriserna går ner med 2,5%, då faller din lägenhet från 4 miljoner till 3,9. Medans din insats som var 600 kSEK faller nästan 17% till 500 kSEK.

P.g.a. belåningen så förstärks nedgången kraftigt på ditt insatta kapital.

3 gillningar

Tänk på att om bostadspriserna faller kraftigt pga tex räntehöjningar kan du hamna i en situation där din ränta höjs, du har inte råd att betala räntan länge och måste sälja. Men pga att priserna fallit kan du inte sälja då du då skulle ha restlån. Så det gäller att räkna konservativt och inte anta att priser går upp hela tiden.

Ett annat förklarande exempel.

Du köper en bil för 100 000 kr och ångrar dig med en gång. Säljer du bilen för 90 000 kr, har du 10 000 kr mindre som kontantinsats till din nästa bil. Säljer du för 110 000 kr har du 10 000 kr mer som kontantinsats till ditt nästa bilköp.

Har man ett överlapp där man äger två bostäder och har skrivit avtal om både försäljning och köp kan man ta ett överbryggningslån som täcker hela eller delar av den egna insatsen för den nya bostaden i väntan på att man får ut insatsen för den gamla bostaden. Då ser man ändå inte pengarna på ett konto.

Tänk på amortering. Kanske självklart för många - men det du får ut “cash” vid bostsdsförsäljning, som därmed kan användas som kontantinsats i nästa bostad är ju i princip köpeskilling minus bolånets storlek. Bolånets storlek minskar i takt med att du amorterar.

Exempel:
Du köper en bostad för 4M och går in med 500k kontantinsats. Bolånet är således 3,5M.
Du amorterar lånet ca 8k/mån (högt exempel)
Efter ett år är lånet då nere på 3,4M.
Låt säga att du då säljer bostaden för 3,8M.
Du får då ut 3,8-3,4=400k.
Bostaden har sjunkit i värde med 200k men du får ändå "bara " ut 100k mindre att använda till nästa bostadsköp. Detta för att du amorterat 100k.

2 gillningar