Amortera ned sin nuvarande bostad så att man får ut extra vid försäljningen eller ett sparkonto vid sidan av?
Nu hänger jag inte riktigt på hur du räknat din finansiering, men om ditt boende idag är värt 5M och den på 5 år går upp 20% är den värd cirka 6M när du ska sälja. 1M upp och allt är frid och fröjd.
Däremot är det du ska köpa, kanske kostar 7M idag, sålänge du inte flyttar till ett sämre eller mer avlägset område, så kommer detta objekt förmodligen stigit lika mycket, eller 400K mer än det du har idag. Så deltat ökar om det är värdestegring på ditt nya objekt du räknar med, och din amortering stänger heller inte gapet.
Du måste antingen vara beredd att låna betydligt mer (och få göra det) samt smart att spara en hel del till, kanske 10k i månaden iaf.
Jag själv har inte flyttat så himla många gånger då, men då lånat å amorterat ner lånen… Senaste flytten så va bostaden skuldfri å behövde inte låna till den nya för 7 år sen…
Jag gör inget av ovanstående.
Jag investerar mitt lånatliga överskott. Ammorterar inte en krona på lånen. Skulle vi få ett försämrat ränteläge kan det leda till att jag omprövar mitt beslut.