Fixa hyresrätt istället för att bo kvar i BR?

Hej,

Jag och frugan bor idag i en bostadsrätt med lån på ca 1.850, dock har vår avgift höjs rejält så vi landar på runt 20 000 per månad med ränta, amortering och avgift. Och ja, jag räknar amorteringen som en utgift, då det trotsallt är en månads utgift.

Bor idag 3.5 mil utanför Göteborg vilket också gör att frugans bränslekostnader ligger på ca 3500 kronor per månad. Mina transportkostnader under mars- oktober ligger på ca 1100 kr då jag pendlar med tåget. Resten av tiden under vintern har jag samma kostnader som frugan då jag är tvungen att ha bil vid denna årstiden.

Sitter nu i läget om vi ska försöka ordna en hyresrätt istället, dock kommer vi inte ta första bästa utan vill ha bra område samt en lägenhet man kan bo i ett antal år och dessa kostar en slant per månad så räknar iallafall med 14 000 kr/månad för en 3/4a, pratar om en någorlunda nu lgh.

Skulle vi byta till en hyresrätt inom Göteborg har jag suttit med lite kostnadsräkningar och sett att vi sparar ca 6-7000 per månad på detta samt sparar en restid till och från jobbet på ca 1 timme/dag/person.

Någon annan som gjort liknande, tanken är att kanske på sikt inom 10 år köpa hus/radhus men ingen stress.

Vi får vår första unge nu i Juli så tänker även det bästa möjliga här för ungen.

Tankar och idéer mottages gärna.

1 gillning

Om planen är att flytta till hus är amorteringen ett fast sparande till huset (som du “tjänar” din bolåneränta minus avdrag på), det blir alltså väldigt missvisande att likställa det med en kostnad. Har du tagit hänsyn till ränteavdraget i beräkningen?

1 gillning

Här är den faktiska kostnaden idag på boendet:

|Räntekostnad: 7 435 kr
|Skattereduktion: - 2 230 kr
|Amortering (2%): 3 088 kr
|Driftkostnad: 1 300 kr
|Månadsavgift: 7 853 kr
|Totalt: 17 446 kr / med avdraget: 19 676 kr

nej, amortering är avbetalning av lån.

2 gillningar

Japp, en avbetalning som minskar dina kostnader och innebär att du får loss mer pengar till nästa bostad. Dvs, i praktiken exakt samma sak som att inte amortera och spara till nästa bostad på ett sparkonto istället (fast lite bättre eftersom bolåneräntor är högre).

1 gillning

Så ni tycker det är bättre att sälja den bostad ni har, kanske till förlust, lösa ut era lån hos banken för att skaffa en hyresrätt som nästa år kanske höjer hyran med 5% eller om några år tvingar på en renovering och högre hyra :rofl:

Jag blir alltid förundrad över hur folk kan vara negativt inställda till att ta lån för diverse spekulation men anser att amortering av ett bostadslån är ett “sparande”.

Amortering minskar lånebeloppet på en belånad underliggande tillgång. Men det finns inga garantier att värdet på den underliggande tillgången förblir konstant eller ökar. Dessutom är räntekostnader rena kostnader, hur man än vrider och vänder på det.

Jag tycker att ni gör rätt i att sälja bostadsrätten och öka likviditeten i er budget. Barn är ett ekonomiskt svart hål och man behöver alla marginaler man kan få. Bättre att bo så billigt som möjligt så länge man kan och spara överskottet på ett räntekonto och/eller en indexfond beroende på hur er buffert ser ut.