Nybörjarfråga om bostadsförsäljning

Jag är totalt novis gällande bostadsförsäljning och har nu sålt min gamla lägenhet och köpt en ny. Det blev en liten vinst samt att den nya lägenheten är 100k billigare än den förra. Belåning 85%. Lägenheten blev såld i juli och den nya lägenheten ska flyttas i in i och således betalas 1 oktober. Kan någon hjälpa mig att förstå “mellanskillnaden” (alltså 100tk) mellan lägenheterna “tar vägen” så att säga? Eftersom vi de facto lånar 85% så kommer det nu knappast utbetalas 100tk till mig rätt av Jag känner mig lite dum är, men jag hänger inte med i alla överföringar mellan bank och bostadsförening och vår bank är usla på att förklara detta för mig. Här är data:

1. Lägenheten såld för 1.8 ttkr (juli)
  2. Nya lägenheten köpt för 1.7 ttkr (inflytt okt)
  3. belåning i båda fallen: 85%

tack på förhand!

Bostadsrättsföreningen ska inte ha några pengar (förutom en ev. liten pantsättningsavgift). Samt avgiften löpande.

Du skriver att den förra såldes i juli, är det tillträdet eller kontraktskrivningen?

Tillträde för nya ägaren är också i oktober

När ni sålde den gamla lägenheten hade ni lån på 85% av 1,8 milj = 1,53 milj. Alltså fick ni 270000 kvar när ni betalat tillbaka lånet.

Den nya lägenheten har också 85% belåning, alltså måste ni betala in 15% kontant av 1,7 milj = 255000.

Så ni borde få 15000 över. Om jag räknat rätt…

Det som kommer hända är att när nya ägaren har tillträde och ska betala:

• Banken tar emot betalningen från köparen (-handpenning som står hos mäklarens klienmedelkonto).
  • Banken tar så mycket pengar de behöver för att täcka lånet.
  • Banken ger resten till dig (i princip sätter på ditt konto) samt du får det som är kvar av handpenningen efter mäklarvodet är betalt.

Alltså om mäklararvodet är noll så kommer få hela insatsen plus vinsten.

Sen när du har tillträde (du har väl redan lagt handpenning?) Kommer behöva ha pengar på kontot för att täcka insatsen (minus den del som kommer från handpenningen du redan betalt) och banken betalar med pengar från ditt lån och ditt konto (för insatsen).

Glöm sen inte att om du inte gör uppskov (vilket du inte kan med hela vinsten) så kan det bli så att du måste betala in din skatt för vinsten redan i februari nästa år. Annars åker du på straffränta till skatteverket.

1 gillning

Tack! Då tänkte jag rätt!