Att tänka på i samband med vinstskatt?

Hej!

Jag går i tankarna om att sälja min bostad och undrar vad jag behöver tänka på i samband med vinstskatt. Vilka är fördelarna samt nackdelarna med att begära uppskov? Hur blir det i samband med att jag ska sälja min nästa bostad ifall jag begär uppskov denna gång? Måste jag då betala dubbla avgifter samt kan jag begära uppskov även nästa gång?

Detta är mitt första bostadssälj så är en aning förvirrad och vet inte riktigt vad som är bäst att göra samt alla regler man behöver följa.

Så länge kan du ha kvar uppskovet

Du kan ha kvar uppskovet så länge du äger ersättningsbostaden. Med ersättningsbostad menas den bostad du köpte när du sålde din tidigare bostad och fick uppskov. När du säljer eller på annat sätt överlåter bostaden eller din andel av bostaden till en ny ägare ska uppskovet normalt återföras. Med det menas att uppskovet tas upp till beskattning och att du ska betala skatt på din vinst. I vissa speciella situationer ska det däremot överlåtas till den nya ägaren.

Från skatteverket

Förenklat kan uppskovsbeloppet dras av från inköpspriset innan vinst och skatt beräknas nästa gång du flyttar. Osäker på vilken avgift du menar. Tidigare har det funnits “uppskovsränta” som varit en årlig skatt på uppskovsbeloppet, men den är slopad sedan årsskiftet.