Tillfälligt uppskov om jag flyttat till hyresrätt

Hej

Gjorde en “exit” från bostadsmarknaden under 2020 och sålde huset med god vinst. Bor nu i en fantastisk hyresrätt och kommer med största sannolikhet inte köpa något ny bostad innan min uppskovsperiod tar slut (31:a december 2021).

Min fundering gäller tillfälligt uppskov, tillkommer det någon ränta/avgift om jag begär tillfälligt uppskov och betalar in vinstskatten 2022 istället? Jag tänker att om det är kostnadsfritt med tillfälligt uppskov kan man lika gärna skjuta upp skatteinbetalningen och låsa in pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti i 12 månader?

Jag trodde man var tvungen att köpa en ny bostad för att få uppskov. Är det inte så?

Jo för att få slutgiltigt uppskov måste man köpa nytt senast året efter försäljningen. Men innan man köpt nytt kan man få preliminärt uppskov (tillfälligt var fel benämning från min sida) genom att skjuta upp vinstbeskattningen ett år. Det preliminära omvandlar man till slutgiltigt om man köper nytt inom tidsramen och gör man det inte så beskattas vinsten som vanligt (fast ett år senare).

Ställde min fråga till skatteverket och svaret var att det inte tillkommer någon ränta på detta även om man inte köper nytt. Vinsten beskattas helt enkelt ett år senare vilket gör att jag kan låta pengarna arbeta för mig i ett år. Blir såklart inga jättebelopp då det måste vara riskfritt men med 1,25% ränta så blir det några tusenlappar.