Husköp med twist

Hej!

Jag har grubblat i ett litet tag över våran husköpes-situation och skulle gärna få input från fler kloka hjärnor.

Vi söker aktivt efter ett hus just nu i västra GBG (budget: ~8mkr). Våran kontantinsats består av eget kapital, vinst vid bostadsrättförsäljning (stort sett garanterad), samt ett förtidsarv från min partners föräldrar (till henne) på 750k.

Hennes föräldrar bor i en bostadsrätt i centrum och sålde i dagarna sin villa i Norrköping med vinst. Deras vinstskatt hamnade på 900k(!) som bör betalas in inom ett kalenderår såvida dem inte köper ett dyrare boende att låsa in vinsten i.

Mina funderingar kretsar kring huruvida man hade kunnat komma på en bra lösning här där vi tillsammans köper ett hus där dem låser in vinstskatten och där vi skulle kunna bo. Därav twisten i det hela. Dem vill bo i sin lägenhet i stan.

Min fråga är egentligen om detta ens är möjligt ur skatteuppskjutningsperspektiv? Jag försöker vrida och vända på detta så att man skulle kunna se att deras vinstskatt på 900k skulle kunna bli förtidsarvet på något sätt … Dem hade ju sluppit betala nästan 1 miljon till staten samt att vi kunde köpa ett dyrare hus/mindre i lån.

Tankar?

/Henrik

Eftersom de inte tänkt bo i den nya bostaden så får de inget uppskov. Eventuellt kan de föra över en del av vinsten till den nya bostadsrätten som ett uppskov, beroende på när de köpte bostadsrätten.

Men kom ihåg att ett uppskov ändå bara är ett lån. Förr eller senare ska de betala in skatten till staten.

Här kan de kolla om de får göra uppskov: Förutsättningar för att få uppskov vid bostadsförsäljning | Skatteverket

2 gillningar

Så länge de inte ska bo i ersättningsbostaden (dvs huset som köps) kan de inte använda den för uppskov. Med bo betyder i detta fall att vara folkbokförd.

Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Så det går nog inte att använda ert hus som ersättningsbostad och komma undan med det om man ska vara helt laglig.

1 gillning

Reavinstskatten på en bostad är enbart 22 procent. Svärföräldrarna skall vara glada över den vinst de har gjort, och borde åtminstone få en del av vinsten uppskjuten i sin nya bostad!

I regel är inkomst av tjänst och näringsverksamhet betydligt högre beskattad, så det är inte direkt synd om dem.

Glöm dina funderingar.

6 gillningar

Tack för tipset!

Avseende detta minskar ju dock ett uppskovs värde med inflationen varje år, dvs lånet går mot noll. Efter 20 års uppskov kan man ha tjänat en betydande summa pengar genom att ha avvaktat inbetalningen. Eller är det ränta på uppskov?

Inte ränta på uppskov längre, med det sagt inte säkert hur länge det fortsätter vara räntefritt heller.

Ok. Tack för info :slight_smile: Avgörande då blir ju om räntan blir högre eller lägre än beräknad inflation. :slight_smile:

Man kan alltid ändra sig och betala in skatteskulden om förhållandena ändras! Så länge räntan är 0 är det bara att köra.

1 gillning