Skatteuppskov vid försäljning av bostad

Hej!

Jag har en fråga gällande skatteuppskov vid försäljning av fastighet.

Hittade en artikel på ekonomifokus.se (Uppskov vid försäljning av bostad - Regler för 2023 förklarade)
som förklarar hur det funkar. Det är dock en sak som förbryllar mig en del. I artikeln står att läsa:

Tjänar man på att göra uppskov? Absolut! Nu när uppskov är gratis bör man alltid göra uppskov. Man kan använda pengarna för att amortera ner sina lån eller så kan man investera dom långsiktigt i fonder och aktier. Om du i framtiden gör en förlust på en bostad, aktier eller liknande tillgångar så kan du kvitta bort delar av eller hela ditt uppskov mot de förlusterna.

Vad som förbryllar mig är “aktier eller liknande tillgångar”. På Skatteverkets hemsida står ingenting om att man får kvitta förluster på aktier. Och visst måste man väl köpa just en ny bostad för pengarna? Man kan väl inte köpa aktier?

Någon som har erfarenheter och som kan hjälpa mig reda ut vad som menas och gäller?

Tusen tack!

Uppskov är ju att du skjuter upp vinstskatten på din bostad.
Så istället för att betala skatten nu så kan du ta dom pengarna och investera på börsen eller något annat, som ger en förväntad avkastning över 0% (Som nuvarande ränta är).

Om du sen säljer din nästa bostad med förlust så minskar (kvittar mot) vinstskatten på din förra bostad.

Man kvittar alltså inte mot förlust på aktier, utan vinsten på det gamla boendet mot förlusten på det nya boendet, om man säljer med förlust. Annars får man snällt betala hela skatten bara :slight_smile:

Och nej, du måste inte köpa ny bostad för alla pengar, du får göra vad du vill med dom. Däremot måste du köpa en ny bostad, dessutom en dyrare för att få göra fullt uppskov.

Ponera att du idag har en lägenhet du köpt för 1 miljon, säljer den för 2 miljoner - Inga lån.
Då har du en vinstskatt på 200.000 som ska betalas och kommer få 1.8 miljoner i handen i slutändan.

Går du då och köper en ny bostad för 3 miljoner, men väljer att ta 85% lån behöver du alltså bara stoppa in 450.000 kontant och kommer behålla 2.000.000-450.000 = 1.550.000.
Samt kommer en skuld uppstå till skatteverket om 200.000.

Men dom 1.550.000 är fritt fram att göra precis vad du vill med. Och skulden på 200.000 är ditt uppskov.

EDIT: Rättelse, det går nog att kvitta mot förlust på aktier också, om du äger aktierna i en vanlig Aktiedepå och inte i ISK eller KF. Då blir det en kapitalförlust. I och med att ISK och KF är schablonbeskattat så går det inte att kvitta förluster på dessa konton.

1 gillning

Hej och tack för ett utförligt svar! Ber samtidigt om ursäkt för mitt sena svar, men det har varit mycket att tänka på för min del med husförsäljningar och allt.

Jag förstår principen med själva uppskovet, det vill säga som ett kostnadsfritt “lån” av staten, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur det skulle funka om jag köper exempelvis fonder för pengarna.

Så istället för att betala skatten nu så kan du ta dom pengarna och investera på börsen eller något annat, som ger en förväntad avkastning över 0% (Som nuvarande ränta är).

Men vad händer om jag gör ett preliminärt uppskov, vilket innebär att jag skjuter på hela beloppet ett år, investerar hela detta belopp på börsen, men avkastningen blir under 0%?

Låt säga att min vinstskatt är 100 000 kr och jag gör ett preliminärt uppskov (Uppskov vid försäljning av bostad - Regler för 2023 förklarade) på hela vinstskatten och investerar hela detta belopp på börsen. Min börsinvestering går inte med vinst, utan går istället ner med säg 10% under året. Vad är jag då skyldig Skatteverket när det väl är dags att betala skatten?

Får man göra uppskov om man köpte det nya huset innan man sålde det gamla?

Nej, för så korta tidsperioder lämpar sig inte börsinvestringar, men om du köpt en ny bostad som är dyrare än den du sålt kan hela uppskovet göras om till ett permanent uppskov, vilket inte behöver beskattas förrän den nya bostaden säljs. Om då då återigen köper en dyrare bostad kan uppskovet behållas/utökas. I dessa scenarion får du en betydligt längre sparhorisont och då är börsen ett alternativ.

Som jag förstått reglerna rätt behöver affärerna vara gjorda inom ramen för två på varandra följande kalenderår. Båda husen måste också användas som privatbostad, dvs det går inte att blanda in fritidsboende eller hus för uthyrning. Men om du har specifika frågor rekommenderar jag att ringa Skatteverket och fråga. De har en mycket bra och kompetent kundservice.

Finns det något läge då man numera vill betala in vinstskatten istället för att skjuta uppskovet framåt tills dödsboet får hantera det? Dvs så länge som räntan förblir 0.

Jag kan inte se något läge när man vill göra det frivilligt, men om man senare i livet byter ned sig till billigare boende så kommer man bli tvungen att lösa delar av uppskovet.

Själv räknar jag med att dö i hyresrätt. Isåfall blir det ändå jag som måste lösa det. Skönt att vara skuldfri också.

Så om jag först säljer ett hus med 1 miljon i vinst och köper ett nytt dyrare så kan jag göra uppskov på den vinsten. Men om jag sedan gör en ny vinst när jag säljer men köper ett klart billigare hus påverkar det då det uppskov jag gjorde på 1 miljon i vinst sedan tidigare? Min tolkning var att jag endast går miste om att göra uppskov på den senaste försäljningen men påverkar detta även den föregående försäljningen och uppskovet(dvs den på 1 miljon i detta fallet)?

Ja, det gör det eftersom du i samband med försäljning regelmässigt återför uppskovet till beskattning. Om du då köpt något dyrare och inte nått maxgränsen för uppskovet kan du göra ett ännu större uppskov och på så sätt i praktiken “rulla med” ditt tidigare uppskov. Men om du köper billigare får du bara göra uppskov med en del som motsvarar kvoten mellan priset för nya bostaden och försäljningspriset för den gamla.

1 gillning

Hej ! Mitt första inlägg ever här på RT :slight_smile: . Jag har själv sålt en bostadsrätt med rätt skaplig vinst (500k) och har planer på att söka uppskov för detta och ösa in det mesta av summan på Lysa.

Jag har även köpt en ny och dyrare bostad såklart.

Är väldigt tacksam för era tidigare inlägg för det gav mig en bekräftelse på att mina tankar är “rätt” och att man ev kan göra som jag tänkt. (Om jag såklart fattat allt rätt)
Jag fick nämligen ett ganska hårt motstånd av en kollega som sa att man absolut inte kunde göra så som jag tänkte och att det kändes korkat osv… jag ville egentligen bara ha ett litet bollplank med hen, men det gick inget vidare tråkigt nog :slight_smile: Så med detta ville jag mest bara säga tack för denna tråd :smiley:

2 gillningar