Fråga om uppskov vid försäljning av bostad och 3-årsregeln

Hej,

Jag har några frågor kring uppskov vid försäljning av min bostad i Sverige. Jag bor för närvarande utomlands och planerar att sälja min bostad innan juni 2026. Tanken är att använda vinsten för att återinvestera i en ny bostad när jag återvänder till Sverige under 2027.

Vid en genomgång av reglerna kring uppskov har jag dock stött på en potentiell problematik. För att kunna få uppskov måste jag ha bott i bostaden under minst 3 av de senaste 5 åren innan försäljningen. Jag har bott i bostaden från den 15 juni 2021 och registrerat mig som utvandrad den 5 juni 2024, vilket innebär att jag inte når upp till tre år med exakt antal dagar, utan saknar cirka 1,5 vecka för att uppfylla kravet.

Jag undrar nu om det finns några möjligheter att fortfarande få uppskov givet min situation. Finns det även andra sätt att hantera detta, utöver de alternativ jag beskriver nedan?

Alternativ 1: Deklarera som om jag bott 3 år

Jag funderar på att sälja bostaden enligt de vanliga reglerna och i deklarationen anta att perioden juni 2021–juni 2024 räknas som tre år, även om jag saknar några dagar för att uppfylla det exakta kravet. Är det något som Skatteverket kan godkänna, eller är det för strikt när det gäller att räkna på exakt antal dagar?

Alternativ 2: Flytta tillbaka till Sverige för att “uppfylla” 3-årsgränsen

En annan tanke jag har är att flytta tillbaka till Sverige under en kortare period för att registrera mig som återvandrad och därmed kunna räkna som bosatt i bostaden under de tre senaste åren. Jag tänker mig följande:

• Registrera mig som återvandrad den 15 januari 2026.

• Bo på adressen under januari–februari 2026 för att kunna visa faktisk bosättning om Skatteverket begär kontroll.

• Registrera mig som utvandrad igen den 15 februari 2026 och sälja bostaden i mars 2026.

• Deklarera försäljningen i 2026 års deklaration (våren 2027), vilket då skulle innebära att jag varit skriven på adressen i 3 av de senaste 5 åren.

Är detta en metod som kan fungera, eller finns det risk för att Skatteverket inte skulle acceptera detta som giltigt?

Uppskov på vinstskatt - vad gäller vid bostadsförsäljning? | Danske Bank

Betala vinstskatten, och skippa uppskov. Den skall betalas förr eller senare i alla fall.

Betala dina kostnader enligt reglerna! Någon gång ska pengarna in oavsett.

Kan var värt att lägga de pengarna på en skattejurist för att reda ut det. Självklart skjuter man upp skatten om man tänker köpa bostad det närmaste året. De extra pengarna så går åt skatt kan man gott betala senare.

Alternativ 1 (“Deklarera som om du bott 3 år”) känns inte alls bra… Skatteverket samkör deklarationen med Folkbokföringsregistret. Om systemet ser att diffen mellan inflytt och utflytt är mindre än 3 år i antal dagar, kommer en varningsflagga med stor sannolikt att hissas automatiskt. Skatterätten tillämpar sällan “goodwill”/avrundning till den skattskyldiges fördel, eftersom det inte uppfylls i lagkravet. Om du yrkar på uppskov trots att förutsättningarna inte finns, och Skatteverket upptäcker detta (vilket är sannolikt), kommer du inte bara nekas uppskovet, utan du riskerar även ett skattetillägg (böter) eftersom du lämnat en “oriktig uppgift”.

Alternativ 2 (“Flytta tillbaka för att uppfylla tiden”) kan fungera om du verkligen vistas i bostaden. Du vill inte att skatteverket ska anse att din tillfälliga flytt är en s.k. skenbosättning enbart för skatteplanering, där du bara ändrar din adress i registret. Du bör ha dokumentation som styrker att du var i Sverige (matkvitton från ICA, flygbiljetter, osv).

En kompromiss i ditt fall kanske kan vara att du satsar på Alternativ 2 och kommer överens med din utländska arbetsgivare att du kan arbeta på distans från Sverige en tid under våren, och på så sätt faktiskt bo i lägenheten. Då kommer du att uppfylla Skatteverkets regelverk och sova gott om natten.

1 gillning

App app app! Skattetillägg blir det inte! Däremot kommer du få en anmodan att deklarera för hela vinsten och uppskovet kommer inte att godkännas. Men inget tillägg.

Jag har själv ett uppskov på totalt 1.000.000 som ligger “vilande”. Det ska betalas den dagen huset ska säljas. Jag valde aktivt att begära uppskov av tre anledningar:

Jag har snittat 30% på börsen senaste 10 åren. Med hjälp av uppskovet har jag mer pengar att investera helt utan räntekostnad.

Det mullrar också om “flyttskatten”. Jag blir inte förvånad om den kraftigt minskas eller tas bort helt och därför är det dumt att “skatta” klart nu.

Sista, osannolikt men ändå, om ssab (som jag äger som enda aktie just nu) går i konkurs så kan jag möta förlusten med att lyfta upp uppskovet till beskattning så blir det lite “rabatt” där. :blush:

Tack för input!

Jag har styrkt alternativ 1, så det är inte längre relevant, men det skulle vara skönt att få bekräftat att alternativ 2 håller. Eftersom min arbetsgivare har kontor i Sverige (inom 2–3 km från adressen) kommer det inte att vara ett problem att sköta arbetet under 1–1,5 månaders tid från Sverige och boende på adressen.

Är det någon som har tips på en jurist man kan höra av sig till redan nu under mellandagarna (imorgon eller tisdag)? Det vore skönt att få ett utlåtande från en jurist, och det kan knappast kräva många timmars debitering för att svara på en fråga kring detta.