Har jag rätt att begära uppskov?

Hej!

Jag sålde förra året en lägenhet som jag bott i i två år. När jag deklarerade stötte jag på en märklig formulering. Man skall ha bott i bostaden “under minst ett år närmast före försäljningen” dvs fram till dagen då man skriver kontrakt.

I samband med försäljningen möblerades lägenhet i “visningsläge” och för att slippa städa och fixa i ordning inför varje visning så flyttade jag in i min flickväns lägenhet. Ett par veckor senare fick jag lägenheten såld. Och ett par månader senare har vi köpt en ny dyrare lägenhet och vill därför begära uppskov.

Innebär det faktum att jag flyttade in hos tjejen när visningarna hölls några veckor före kontrakt skrevs att jag inte har rätt att begära uppskov?

Nej, det gör det inte.

1 gillning

Tack för snabbt svar. Har du någon motivering? Hur tolkar du formuleringen “närmast före”?

EDIT
Skatteverket tolkar det såhär:

Du har bott i den sålda bostaden sammanhängande minst ett år före den dag du och köparen skriver på köpekontraktet (inte köpebrevet) . Sammanhängande innebär att du ska ha varit bosatt från den dag du flyttade in ända fram till kontraktsdagen, och får alltså inte flytta ut innan ni skriver på kontraktet.

1 gillning

Jag antog i och för sig att du inte ändrade din folkbokföringsadress, utan bara vistades hemma hos flickvännen. Att inte vara hemma för att lägenheten homestylas är ju inte samma sak som att flytta.

1 gillning

Du bör kunna åberopa “tröghetsregeln” även om du har folkbokfört dig hos din flickvän.

Vad innebär den?

Hm… kan vara så att det gäller endast för att bestämma om du skulle betala 22% eller 27% skatt på vinst (dvs huruvida det är en privatbostadsrätt eller näringsbostadsrätt) :thinking: Jag skulle ringa Skatteverket och fråga för att få det rätt.

Ändrade du i folkbokföringen?

Ja det gjorde jag

Ouch. Verkar som att du inte har rätt att göra uppskov då. Du kan testa i Skatteverkets guide för säkerhets skull:

Assumption is the mother of all fuck-ups. Mea culpa.

Väldigt elaka regler. Det är väl rätt uppenbart att den som kör ett par visningar i veckan kanske ofta väljer att sova någon annanstans om möjlighet finns dom veckorna. Hos morsan eller flickvännens soffa eller Mallorca. Lika uppenbart att det inte är avsikten att det skulle ändra skatteutfallet. Ring och prata med dom på skatteverket. Gärna ett par olika handläggare. Det enda du borde rimligen låtit bli är att ändra folkbokföringen. Det var ett fel/misstag. Går det att göra ogjort?

Jag håller med, det är lätt att göra fel. Det är tillåtet att inte ändra folkbokföringen om man bor tillfälligt någonstans kortare än ett år. Men när det redan är folkbokfört så måste man överklaga det inom tre veckor.