Disclaimer : det här är första året jag jobbat i Sverige (har bott utomlands hela mitt yrkesverksamma liv). Så ursäkta om mina frågor framstår som naiva.
Problemet: detta är min första svenska deklaration och jag vet inte om jag tolkar den korrekt. Under “kontrolluppgifter” finns det bland annat en punkt från ett auktionsverk i staden jag bor i. De hävdar att jag sålt varor hos dem för över 50k SEK. Jag har aldrig haft med detta auktionshus att göra.
Om nu TS verkligen varit en person som sålt varor via auktionsfirman så är det över 50 000kr i vinst per år som är gränsen.
Tradera och några av de andra stora säljsidorna rapporterar numera ens försäljning till SKV. Men ligger man under 50 000kr, så hamnar man troligen i ignorera högen.
Men om man sålt dyrare saker, så är det vettigt att kunna uppvisa inköpskvitto eller en rimlig uppskattning av inköpspriset om SKV ber om det.
Men troligen har TS och en kunds personnummer blandats ihop, men om inte auktionshuset löser det. Polisanmäl, då det kanske kan klassas som urkundsförfalskning.
Men prata med auktionsfirman först, sen SKV och i sista hand polisen.
Tack för hjälpen till alla som har kommenterat. Jag får ta och börja ringa runt på Måndag morgon för att nysta i det hela. Identitetskapning är inte helt ovanligt i England (där jag bott), och där kan det ställa till med enorma problem och vara väldigt svårt att bevisa. Det var därför jag fick halvpanik när jag upptäckte detta i Fredags. Men ni har rätt – behöver ju inte vara medvetet, det kan ju helt enkelt vara ngn som blandat ihop uppgifter av misstag.
Jag ser framför mig en auktionsförrättare med dålig blyertspenna bakom örat som på baksidan av ett skrynkligt kvitto ska plita ner något som ropas i örat efter en gårdsauktion… typ.
Med andra ord: Det borde inte vara raketforskning att hitta var det blivit fel. Skatteverket är också toppen att kontakta i nästa led om du behöver nysta vidare.