Hej, vad tror ni om upplägget att öka på bolånet för att köpa sommarstuga? Någon som gjort samma sak? Finns för- och nackdelar jämfört med att söka lånelöfte och ta nytt lån för sommarstugan?
Vi bor i villa värderad till ca 5,4 miljoner och har bolån kring 2,3 miljoner. Funderar på att öka bolånet med ca 1,4 miljoner då vi hittat en sommarstuga som nog landar kring 1,7 miljoner. Tänkte gå in med 300 000 kr kontant.
Funderar själv på om det är en nackdel med tänkt upplägg vid framtida förhandling om bolåneränta, vi går ju från relativt låg belåning till ca 70% belåning på villan.
Tack för tips och info ang pantbrev. Om vi ökar på bolånet, vad händer då med våra nuvarande lån och räntor? Går det att säga något generellt? Bolånet är idag uppdelat i tre (alla bundna till jan 2025 på ca 1,15 % ränta). Adderas ett nytt lån eller “bakas de om” till nya lån?
Om ni vill förtidsinlösa ett bundet lån kommer banken att vilja ha in sina framtida ränteintäkter d.v.s. det kostar er en slant. Det är nackdelen med bundna lån.
Vi vill ju helst att nuvarande lån ska ligga kvar till 2025 pga den låga ränta vi har på dem, samt utöka bolånet genom att lägga till ett nytt lån. Min fråga var om det går att göra på det viset, eller om befintligt lån av någon anledning måste “lösas upp” då det utökas?
Hej! Jag hade mitt bolån uppdelat på tre delar precis som du. Har bundit alla tre till bra räntor. När vi skulle renovera huset höjde vi bolånet och då fick den nya lånedelen en ränta på 4,7 procent, dvs enligt aktuell listränta minus rabatt. De tre tidigare delarna förblev oförändrade. Så nu består mitt bolån av fyra delar, med olika räntor och bindningstider. Mvh
Vore jag dig skulle jag ta ett nytt lån med fritidshuset som säkerhet.
2% amort på fritidshuset ca 2300 kr/mån
1% amort på boendet 3000 kr/mån
Nackdelen med att använda bostaden som säkerhet är att du kommer behöva amortera mera på ditt nuvarande boende.
En balanserad amorteringstakt på runt 1% är rimlig eller det som är lägst.
Jag köpte fritidshus 2023 kontant då cash is king!
Då jag dels inte vill betala vinst på en tidigare bostadsförsäljning och vill inte belasta befintlig bostad.
Sidospår, men är det inte så att du måste vara skriven på nya bostaden? Vet inte om reglerna har ändrats men förr gick det bara att utnyttja uppskov för ersättningsbostad. Har aldrig hört att man kan utnyttja det för att lägga in i ett fritidshus. Eller är det nåt annat du syftar på?
Bara så du vet så har reglerna blivit strängare kring folkbokföringen, man får bara vara skriven där man har sin ”huvudsakliga dygnsvila”. Så var lite försiktig med att prata om detta upplägg.
Hört talas om dubbelt boende?
Man kan vara skriven på annan ort än boendet på den nya arbetsorten och göra avdrag för den faktiska kostnaden på den nya orten. Som lök på laxen har du även rättighet att göra avdrag i din deklaration för hemresorna.
Som gifta eller sambo har man rätt att göra detta upp till 5 år.
Man måste kunna visa kvitto eller liknande på hur stor utgiften är. Om familjebostaden har flyttats till arbetsorten får du i stället göra avdrag för bostaden på den gamla bostadsorten.