Finns det någon ekonomisk fördel att stå som ensam ägare på fastighet?

Jag står som ensam ägare av vår gemensamma bostad och min fru som ensam ägare av vår gemensamma sommarstuga. Blivit så av naturliga anledningar.

Finns det några ekonomiska fördelar med att ha det så ?

En av nackdelarna jag nu insett är att vi åker på moms för uthyrning då vi hamnat över brytpunkten. Hade vi istället ägt 50% var av huset vi hyr ut hade brytpunkten varit dubbel så hög.

Så jag funderar på att ändra så vi äger 50/50 av bägge fastigheterna men ville bara kolla här om det finns några negativa konsekvenser av att göra detta?

1 gillning

hej! jag förstår ej riktigt vad du menar. Moms behöver du aldrig betala när du hyr ut privatbostad. Dessutom är det en brytpunkt på 50.000 per bostad. (jag hyr ut två sommarbostäder) Det är inte per person. Utan per bostad. Över 50.000kr så blir skatten rätt låg då du kan börja hitta kostnader att dra. Totala skatten i procent blir jättelåg.
Moms är inte att tala om.
Så det finns nog inga konsekvenser…
Nu kanske det ej handlar om bidrag men om ni tex behöver bostadstillägg osv så tjänar man på att äga bostaden själv.
Men ur uthyrningssynpunkt så finns inget. Ränteavdrag mm kanske man skall tänka på dock om ni har lån? (ha aldrig över 100.000 i ränteutgifter)

2 gillningar

Man kan åka på moms när man hyr ut via Airbnb men det krävs ganska stor intäkt och hög omfattning för det.

Hur du ut direkt till en privatperson utgår inte moms. Om du tänker efter, tänk om alla hyresgäster skulle drabbas av moms och hyrorna steg med 25 procent?
Revolution …

Med Airbnb kan det göra det. Jag har själv tittat på den frågan tidigare. Mer detaljer finns via länken nedan.

2 gillningar

En nackdel med att stå ensam på en fastighet är att ni bara kan utnyttja ROT avdrag för en person. Om bägge äger ni dra av dubbelt (under förutsättning att ni inte har utnyttjat det till något annat).

5 gillningar

@Musse55 , @Nestor , jag önskar att ni hade rätt, men tyvärr har ni fel. :slight_smile:

Du ska registrera dig och betala moms om du svarar ja på alla de här frågorna:

• Hyr du ut din möblerade bostad i ditt eget namn, alltså med dig själv som hyresvärd?
  • Ligger bostaden i Sverige.
  • Hyr du ut bostaden till olika hyresgäster under året, och högst tre månader i följd till varje hyresgäst?
  • Marknadsför du din uthyrning till dygnspris eller veckopris eller erbjuder du tjänster som till exempel städning, byte av sänglinne och annan gästservice?
    > * Har du tagit ut, eller tänker du ta ut, mer än 80 000 kronor exklusive moms i hyra (89 600 kronor inklusive moms) under beskattningsåret?
  • Kommer hyran, tillsammans med intäkter från omsättning i annan verksamhet, att överstiga 80 000 kronor exklusive moms under beskattningsåret?

Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet om du svarar ja på alla dessa frågor. Du ska därför betala moms på dina intäkter från uthyrningen.

4 gillningar

Längst ner på sidan du hänvisar till står det:

Momsplikt vid viss uthyrning

Det finns vissa undantag från huvudregeln att uthyrning av fastighet inte är momspliktig. I följande fall är uthyr­ning alltid momspliktig utan att tillämpa regler om frivillig beskattning:

• rum i hotellrörelse eller liknande

Definitionen av “hotellrörelse eller liknande” är om du svarar ja på frågorna som fanns i mitt inlägg ovan. För tex Airbnb uthyrning är svaret ja på samtliga frågor och det blir gränsen på 89 000 som blir styrande om man är ensam ägare av bostaden.
Du kan läsa om det här:

Alltså det är extremfall. Hyr du ut den i korta perioder 4 månader per år verkligen?
Ja då är det väl isåfalll inte frågan om att hyra ut sitt sommarställe eller privata boende längre som sagt.
skulle gissa på att 0.1% av de som hyr ut momsar sig.
Typ ingen alltså. Det känns rörigt men absolut, lever man på det så är det bara att köra. :slightly_smiling_face:

Vad menar du?? Vad får du 4 månader per år ifrån?

Reglerna för när man ska betala moms står i mitt inlägg ovan och återfinns på sidan jag länkade till. Står inget om 4 månader men däremot formuleringen “Hyr du ut bostaden till olika hyresgäster under året, och högst tre månader i följd till varje hyresgäst?”

… Inga extremfall alls enligt mig

1 gillning

Det är inget extremfall. Detta är det normala för den som har ett finare/dyrare fritidshus och hyr ut mer aktivt.

2 gillningar

jag har aldrig hört någon i min stora omgivning med fritidshus där de hyr ut mycket, i fjällen, visby, utomlands mm som betalar moms. Du skall betala moms om du bedriver hotellverksamhet.

Skatteverket skriver tex:
"## Registrera dig för moms om du hyr ut din bostad på ett sätt som liknar hotellverksamhet"

Du kan behöva registrera dig för moms och betala moms om du hyr ut din möblerade bostad till olika hyresgäster på ett sätt som liknar hotellverksamhet.

och

• Hyr du ut bostaden mer än 112 dagar på ett år?
  • Marknadsför du din uthyrning till dygnspris eller veckopris eller erbjuder du tjänster som till exempel städning, byte av sänglinne och annan gästservice?

Man måste svara JA på alla frågor. Gör man inte det så blir det inte aktuellt helt enkelt att momsregistrera sig. Men det är frivilligt. Givetvis så är tanken att man skall registrera sig om man hyr ut kommersiellt. Jag vet inte hur det är i ditt fall men det vet du själv. Hyr man ut sitt eget privata boende så är det normalt sett ingen verksamhet man bedriver.
Kortfattat så skall man ju anses bedriva verksamhet om man köper sina boenden i syfte att hyra ut dem.

Jag hyr ut mycket mindre än 112 dagar.

Jag hyr också ut i Spanien, där har jag en agent som hyr ut lite i juli augusti när man får som mest och offeason hyr vi ut lite privat i facebookgrupper. Sen har jag en firma som deklarerar och betalar skatt i Spanien. I Sverige har jag inte tagit upp något. Försöker hålla mig under nivåerna för att betala skatt i Sverige. (på beloppet efter skatt i Spanien) Det som också är fantastiskt med Sverige är också att man inte ens behöver göra sig mödan att deklarera alls om man håller sig under schablonen som är 50.000 för 2024. Utöver det så får man dra av 20% i schablonkostnader.

Dessutom, har du fler hus på tomten? kanske en inredd gäststuga? isåfall kan du dra av 50.000 per stuga utan att redovisa alls.

Frågan är hur rapporteringen ser ut. Hittills har inte rapporteringen varit så strikt och då har man kunnat strunta i sådant här. När olika förmedlare blir ålagda att rapportera mer detaljerat minskar utrymmet att fuska.

Reglerna för skatt/moms har inget med din intention att göra utan är bla satta utifrån att man inte ska kunna konkurrera med exempelvis en närliggande hotelverksamhet genom att bedriva en verksamhet som “liknar hotellverksamhet” och ta mindre betalt genom att undvika moms.

När du skriver om 112 dagar etc så hänvisar du till fel regler, de ändrades 2022. Det finns inte länge någon gräns på 112 dagar. För fjärde gången :slight_smile: , regler gällande när man ska betala moms har jag redan postat lite längre upp i tråden. För att sammanfatta dem, hyr du ut via Airbnb och hamnar över 89.000 i intäkt ska du registrera dig för och betala moms, oavsett din intention med uthyrningen.

Huruvida människor väljer att betala skatt/moms är upp till var och en men jag kan tycka att det är synd om man åker på bestraffning för att man inte känner till reglerna. Skatteverket har varit ganska tydliga med att de kommer granska uthyrare mer noggrant och det kommer bli mycket lättare för dem att se hur mycket individer drar in på sin uthyrning :point_down:

Från och med den 1 januari 2023 ska plattformsoperatörer lämna uppgift till Skatteverket om vilka säljare och uthyrare som använder plattformen och vilka inkomster de haft under året.

Okej, På din första fråga så är svaret jag fick när jag pratade med Skatteverket förra veckan iallafall att gränserna är per bostad. Det spelar alltså ingen roll om du samäger de med ägare nr2. Ett tips annars är att ringa skatteverket, de är väldigt hjälpsamma.
Även när syftet är att skatteplanera.

Schablonavdraget gäller per bostad och år, det stämmer. Men gränsen för när man ska betala moms handlar om totala intäkter från uthyrningen per person och bostad. Du kan läsa vidare om det i länken jag postade. (och jag har pratat med Skatteverket). Eftersom det gäller per person och bostad så blir utrymmet dubbelt så stort för när man åker på moms (89.000x2) så det finns en vinning i att dela på ägandet.

Jag har fortfarande inte fått svar på min ursprungsfråga :slight_smile:

Finns det några nackdelar med att vi delar upp ägandet på våra två hus så vi äger 50/50 i varje hus istället för 100% var. (Vi har på sikt tänkt hyra ut lite på bägge ställena)

Kan tänka mig att det blir mer utmanade att ta lån om bara är en person som står som ägandet. Om det skulle behövas.

1 gillning

Märkligt nog var lån inget problem trots att en stod på ägandet. Lånen har vi dock gjort oss av med.

Strålande! Kanske för att ni är gifta :ok_hand: