Hej!
Jag har just flyttat till ett nytt boende med min sambo. Jag är fortfarande anställd på min tidigare boendeort och vi kommer att behålla en övernattningslägenhet där. Det nya boendet ligger i högskattekommun, det gamla har en låg kommunalskatt. Jag är på jobbet ett par dagar i veckan och bil eller tågpendlar alternativt sover kvar. Skatteverket skriver mycket om när man flyttar pga av nytt jobb, jag har flyttat pga av sambons nya uppdrag (konsult). Vad gäller då?
Jag undrar om finns förmånliga avdrag jag kan göra och om det värt att fundera på var jag är folkbokförd?
Tips och klokskaper mottages tacksamt ![]()
Ska noteras att du ska vara folkbokförd där du bor och lever, vilket definieras som där du sover majoriteten av din tid (51% eller 183dagar/år för 2 boenden). Allt annat är folkbokföringsbrott.
Kan de kontrollera det? Njaa… Men viktigt att vara medveten om det.
Annan grej är väl att du får reseavdrag om du bor längre ifrån ditt jobb. Samma här så ska du kunna påvisa att du åker varje dag du gör avdrag för. Allt annat är skattebrott.
Kan de kontrollera det? Njaa… Men viktigt att vara medveten om det.
Det låter som om du skall göra en flyttanmälan för att undvika folkbokföringsbrott.
“Sedan ett par år tillbaka kan den som medvetet låter bli att göra en flyttanmälan, eller lämnar felaktiga uppgifter till Skatteverket anmälas och dömas för brott.”
Ring skatteverket och beskriv din situation.
Finns några avdrag man kan nyttja. Men bäst är att ringa SKV och fråga. De hjälper gärna ![]()
Tack för svar!
Jag är folkbokförd på den nya adressen, får jag då göra avdrag för dubbla boenden?
Jag har närmare 10 mil till min arbetsplats.
Spontant svar ja enligt ovan citat från SKV.
Men: Våga fråga SKV. De hjälper verkligen. Slå dem en signal å fråga vilka avdrag du kan vänta dig baserat på din situation. 0771–567 567
Är ju ett tag kvar tills nästa redovisning, men har man extrema förhållanden kan man ju anpassa sitt skatteavdrag om ekonomin kräver det.
Hur gick det för dig ang dubbla boendekostnader. Jag funderar på samma så hade uppskattat din återkoppling!