Jag har en fundering gällande deklarationen. Om man av anledningen att man inte varit folkbokförd i Sverige under hela 2020 utan blev det i mars, får mindre i grundavdrag men samtidigt har rätt att ansöka om att få grundavdraget för hela året eftersom man betalat skatt hela året. Samtidigt som man gör avdrag för resor till och från jobbet. Kan man då om man ansöker om att få grundavdraget för hela året på något sätt förlora på det i och med att man gör avdrag för resor också? Eller tar de ut varann så att det inte spelar nån roll om man har båda eller bara reseavdraget? Jag har ytterst dålig koll på hur de här olika avdragen påverkar varann. Är det någon som har koll?
Håller helt med @janbolmeson, Skatteverket är väldigt bra och pedagogiska samt att du får ett direkt och korrekt svar från myndigheten som behandlar dessa frågor
Forum i all ära, men ibland så är ett samtal till berörd person/företag/myndighet det bästa och snabbaste!
Jag har flyttat “hem” till Sverige två gånger i mitt liv, men inte ansökt om att få grundavdrag och reseavdrag för helåret.
Det är alltid bra att ringa Skatteverket så gör det - nedan är hur jag har betraktat det, vilket är situationsberoende.
Om du arbetat på distans för svensk arbetsgivare under kvartal 1 och betalat full svensk inkomstskatt på de inkomsterna så kan du säkert söka/få helt grundavdrag och reseavdrag (dock tror jag inte du får räkna resekostnader för mer än de månader du faktiskt varit i Sverige, men det kan SKV svara på).
Om du däremot (som vi hade det) haft inkomst av tjänst utomlands (som beskattats där) och sedan flyttat hem i mars och började jobba/betala skatt i Sverige först då, så tror jag inte du får grundavdrag för helåret. Helt enkelt eftersom svenska skattelagen är rätt schysst mot hem-flyttingar. Den inkomsten du haft på 9 månader räknas som inkomst under helåret och blir därför relativt sett lågt beskattad.
Ett enkelt exempel. Säg att du flyttar hem och tjänar 30 kkr i månaden. Om du hade beskattats på helåret och säg förenklat att det är 30% skatt dvs. du ska betala 108 kkr i skatt på 360 kkr. Om du däremot jobbar 9 månader så blir din inkomst 270 kkr och då blir skatten “bara” 81 kkr. Dvs du betalar 27 kkr mindre i skatt hemkomståret eftersom Sverige är schyssta nog att räkna skatten på 12 månader även om den bara intjänats på 9 mån. I Danmark tex. så pro-ratar de året så det blir full skatt även på hemkomståret.
Tack så mycket JFB, jag uppskattar det Våran situation är lite annorlunda. Min man har jobbat i Sverige de senaste tre åren och betalat skatt här, men han blev inte folkbokförd förrän våren 2020. Tidigare hade han ett samordningsnummer och det berättigade tydligen inte till grundavdraget på samma sätt som ett personnummer så på hans deklaration den här gången stod det en notering att om man har betalat skatt hela året kan man även få grundavdraget för hela året men då måste man själv ansöka om det i samband med att man lämnar in deklarationen. Avdrag för resor till och från jobbet har han gjort tidigare år också men det är inte förrän nu det blev förvirrat i och med grundavdraget. Jag ska försöka få tag i Skatteverket imorgon och förhoppningsvis få lite klarhet i hur det hänger ihop och hur han borde göra
Aha, ja såklart helt annat läge.
Jag hade GD nummer själv ett tag (efter att ha bott utomlands länge) och det var lite trixigt första årets deklaration när vi skulle tillbaka på person numret.
Lycka till
Aha ok, jag förstår. Tack
Jag fick tag i Skatteverket idag och fick till svar att de båda avdragen inte påverkar varandra, och att det bästa för honom är att ansöka om grundavdraget för hela året så det får bli så