För hög skatt med passiv näringsverksamhet

Hej allihopa.
Jag har en problem med min beskattning som jag inte riktig första hur jag kan hantera den på bästa sätt.

Jag har hyresintäkter från Tyskland som Skatteverket anser som passiv näringsverksamhet. Hyresintäkterna är i nuläget mellan 250-400k/år beroende på investeringar etc.

Fråga #1
Min vanligt ”tjänsteinkomster” är knapp över brytpunkten och beskattning av dom hyresintäkter är helt galen.

1. kommunal skatt ~30% och som jag är över brytpunkten 20% extra
  2. särskild löneskatt 24%
  3. jag måste betala ~25% skatt i tyskland
  4. avräkning/anräkning av den utländska skatt fungera bara till den spärbelopp… (~30k/år som jag kan inte avvräker) - hej den känns typ att jag är dubbelt beskattas trots dubbelbeskattning avtal…

Från pengarna som jag tjänar in blev tyvärr väldigt liten övre. Det känns nästan inte värd att försätta med den… jag måste också spåra pengarna för renovering etc som känns nästan omöjligt med den högt beskattning.

Vet ni om det är nån bra väg att minska beskattning? Är det nånting jag missar?

Fråga #2
Tidigare hade jag funderat att starta en AB men fick information att det kanske inte kommer funka… men jag kommer inte längre ihåg varför.
Har nån som input kring att starta en AB med utländsk hyresintäkter?

Jag verkligen uppskattar om nån har tipps eller idéer som jag kan utforska!

1 gillning

Sälj hyresfastigheten ?

Jag hade också tittat på att äga fastigheterna i ett svenskt AB istället, ser inte varför det inte skulle fungera (givet att inte Tyskland har något som sabbar).

1 gillning

Löneväxla så du tar bort statliga skatten. Din skatt på din näringsverksamhet baseras på din inkomst.

2 gillningar

Det är typ en tanken jag har men fundera om det finns nån andra möjligheter

En tanken jag har haft tidigare var att reducera tjänst till 80% för att reducera statligt skatt delen.
För jag har småbarn är det en bra tanke med liten extra tid.

1 gillning

Låter som en bra idé att investera i familjen isåfall!

1 gillning

Än grej är att det kan blir mycket job på administrativa sidan och också en hel del kostnader att (notar, tysk ”lagfart”, etc) men kanske värd det.

Men en andra problem är att jag äger bara 50% eller mindre av fastigheterna - resten är med tysk släktingar.

Egenavgiften som av någon konstig orsak kallas Särskild löneskatt är avdragsgill i Näringsverksamhet, men det visste du väl redan.

Men är det för faktiska kostnader man har eller kan man göra en schablonavdrag för en passiv näringsverksamhet?

Särskild löneskatt är 24,26 procent. I deklarationen gör man ett schablonavdrag på 20 procent. Detta stämmer aldrig exakt, så året därpå gör man en exakt korrigering till rätt belopp.

Okej. En fråga till.
Vad omfattar en sån avdrag? Jag tror inte att jag faktiskt har nånting som jag kan avdrar och i en så här fall hjälper den schablonavdrag inte?

Allt inkomst från Tyskland har redan kostnader avdragen och jag antar inte att jag kan avdra kostnader en gång i Tyskland och en gång i Sverige, eller?

Allt beror på hur du deklarerar inkomsten, gör du det som näringsverksamhet eller inte?

Har man aktiv näringsverksamhet betalar man 28,97 procent i egenavgift. Denna är pensionsgrundande. Är det passiv näringsverksamhet betalar man 24,26 procent i egenavgift. Denna kallas särskild löneskatt.

Du ser på ditt slutskattebesked om du betalar särskild löneskatt eller inte.

Jag deklarera som passiv näringsverksamhet med 24,6% avdrag för särskilt löneskatt.
Det kunder blir toppen om man kan använder den 20% schablonavdrag men som sagt tror jag faktiskt inte att jag har nånting som jag kan faktiskt avdra?
Och i en så här fall hjälpa mig den 20% schablonavdrag inte heller?

Avdraget minskar ju din beskattningsbara inkomst!

Okej, det betyder att 20% avdrag minska min inkomst från passiv näringsverksamhet.

På den inkomst som är kvar efter avdraget betala jag ändå kommunala och statligt skatt + den 24,6% särskild löneskatt?

Stämmer det sådär?

Men sen så du att jag måste ”korrigera” den schablonavdrag till faktiska kostnaden i nästa årets deklaration?
Men vad är om jag har ingen faktiskt kostnader? Kan jag ändå utnyttja 20% avdrages eller måste jag betala nånting tillbaka i nästa årets deklaration?

Uppskattar verkligen hjälpen för att det är för mig et helt nytt värld med svenskt systemet…

Jag ber om ursäkt om jag har uttryckt mig otydligt. Så här funkar det.

På blankett NE gör man normalt ett 20 procentigt avdrag på rad 43 med beloppet som står på rad 42.

20 procent är en schablon eftersom kommunalskatten varierar i olika kommuner. Därför justeras summan året därpå på rad 40 och 41.

Vad som händer om du inte gör något schablonavdrag är att du får vänta ett år med att få din skatteffekt på avdraget. På rad 40 kommer det att stå noll och på rad 41 står förra årets egenavgift.

Så även om du gör “fel” så blir det rätt skatt 1 år senare.

1 gillning

Ok, tack för hjälpen

Nu hitta jag faktiskt den här information som kan blir kanske intressant för andra:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/1347.html

” Särskild löneskatt på överskott av passiv näringsverksamhet tas enligt ovan endast ut på verksamhet som utövas här i landet. Motsatsvis ska det inte betalas särskild löneskatt på överskott av passiv näringsverksamhet som inte bedrivs här i landet.”

Om den passiv näringsverksamhet bedrivs inom EES (typ Tyskland) och inte i Sverige ska det inte blir särskild löneskatt?!
För min deklaration 2022 fans de faktiskt ingen särskild löneskatt för den passiv näringsverksamhet men för 2023 drycker den up och jag förstår inte varför!

Nånting att prata om med Skatteverket. 24% mindre skatt är en helt annan situationen!