Beskattning av passiv näringsverksamhet

Jag har en passiv näringsverksamhet som beräknas ge ett överskott på ca 100 000 per år. Hur beräknar jag vilket belopp jag måste betala i särskild löneskatt och kommunal/statlig skatt.

Som jag har förstått betalar jag 24% i särskild löneskatt (=19350) samt kommunal skatt på 32% samt statlig skatt 20% på kvarvarande belopp (52%*80650=41938) vilket ger en total skatt på 61288. Är det rätt tänkt?

Tolkar det som att du har en enskild firma. Då skatten är progressiv är det inte lika lätt att räkna ut. Mitt tips är att du använder Skattemyndighetens uträkningssnurra. Räkna ut din skatt (skatteverket.se)
Ytterligare ett tips är att starta AB om det är så att du löpande kommer att ha detta överskott. Då kan du ta upp pengarna som lågbeskattat utdelning i istället, dvs bolaget betalar 20,6% skatt på bolagets vinst och du betalar sen 20% skatt på utdelningen. Det borde bli betydligt mer fördelaktigt.

1 gillning

Skulle effekten bli bättre om du kunde deklarera aktiv näringsverksamhet? Du får högre egenavgift, men jobbskatteavdrag i stället.

Ligger du över gränsen för pensionsgrundande inkomst får du dock tyvärr ingen pensionseffekt med aktiv verksamhet.

Skatten för inkomst av passiv näringsverksamhet blir väl inte progressivt, eftersom man inte får jobbskatteavdrag. Däremot blir ju skattebeloppet i sig självt högre på grund av detta.

Helt rätt tänkt! Jag tänkte på grundavdrag, men genom att summan är över gränsen för grundavdraget så gör det ju ingen skillnad. Tack för att du sa till!

Ja, alla har lätt att gå fel I skatteträsket. Vi får hoppas på en skattereform så småningom.

Hur vet du att frågeställaren inte har inkomster över brytpunkten?

Det vet jag inte men hade förväntat mig att den upplysningen ingått i frågan. Som man frågar får man svar. Jag raderar meddelandet.

Tack för alla svar. Jag ligger över brytpunkten för statlig skatt.

Om jag förstår rätt betalar jag särskild löneskatt på överskottet för näringsverksamhet en och sedan adderas överskottet till inkomsten från min anställning? Den totala inkomsten Beskattas sedan med kommunal och statlig skatt?

Den särskilda löneskatten är avdragsgill. Det stämmer att du sedan beskattas på samma sätt som för inkomst av tjänst, förutom att du inte är berättigad till jobbskatteavdrag.