Enligt skatteverket får man första fem åren i en nystartad aktiv näringsverksamhet dra av underskott som allmänt avdrag, det vill säga från inkomst av annan näringsverksamhet och från inkomst av tjänst.
Om jag då startar en aktiv näringsverksamhet (enskild firma) där jag inte har några intäkter första åren men samtidigt investerar i en maskin för 150 tkr som behövs i verksamheten.
Det genererar ju då ett underskott i min verksamhet.
Kan jag då göra avdrag för skatten som jag betalar på mitt “vanliga” lönearbete hos en “vanlig” arbetsgivare…?
Säg att jag skattar 330tkr/år för “vanliga” lönearbetet, hur mycket kan jag då dra av för maskinen?
Av dom 330tkr jag skattar är cirka 35tkr statlig inkomstskatt. Tänker att så länge jag bara kvittar underskottet mot statliga inkomstskatten borde det ju heller inte påverka PGI eller SGI?
Om du har en näringsverksamhet och gör inköp av en större inventarie eller en fastighet så får du inte bokföra allt som en kostnad med en gång. Ett exempel. Om en fastighetsägare köper en hyresfastighet för 10 miljoner så skulle ju hen slippa skatt i årtionden…
Köper man en inventarie brukar man oftast skriva av den på 5 år, alltså i detta fall en kostnad på 30 000 kr per år. Man kan även använda en längre avskrivning.
Har du inga intäkter på åratal, så finns risken att Skatteverket betraktar din verksamhet som en hobby. Rådet att kontakta myndigheten känns helt rätt.
Att det är en inventarie som ska skrivas av på fem år är jag införstådd med. Som du säger 150tkr/5= 30tkr/år.
Om jag förstår saken rätt så är det bara dom första fem åren i en nystartad aktiv näringsverksamhet som man kan göra allmänt avdrag och kvitta skatt från ett inkomstslag till ett annat.
Alltså skulle jag ju få kvitta hela avskrivningsbeloppet på den tiden?
Eftersom jag betalar mer än 30tkr/år i statlig inkomstskatt borde väl inte pgi eller sgi rubbas?
Tänker jag fel nånstans?
Att det inte kommer några direkta inkomster första åren är rätt normalt för en skogsfastighet då det ofta är långt mellan avverkningar (och därmed intäkter).
Du har väl dessutom lite avdragsgilla kostnader, försäkring, fordonsskatt (om du köpt en traktor), motorsågsbensin, mm.
Men, kommer verksamheten att gå med vinst i framtiden är det oftast en NACKDEL att kvitta underskottet mot inkomst av tjänst. Tjänar du pengar i näringsverksamheten i framtiden kvittar du detta mot ditt ackumulerade underskott. Då slipper du egenavgiften!
Möjligheten att kvitta underskott de fem första åren ser jag mer som en “försäkring”. Skulle verksamheten misslyckas, så ställer Staten upp med skattelindring. Lyckas den nya näringsverksamheten däremot, då är det bättre att utnyttja det ackumulerade underskottet.
Tack för hjälpen! Som total novis kommer här fler följdfrågor…
Tror dig och har hört från fler håll att de är fördelaktigare att spara underskottet och rulla det vidare för att använda det den dagen man får intäkter för att minska skatten.
Men jag måste erkänna att jag förstår inte varför det är bättr att kvitta mot framtida skatt istället för skatt jag betalar redan idag? Kan du utveckla hur det hänger ihop?
Fördelen jag ser med att kvitta underskottet första fem åren är att jag slipper binda upp likvida medel i onödan…
Tack återigen för svaren. Känner att jag har svårt att få grepp om grunderna.
Är med på att i aktiv näringsverksamhet betalar jag egenavgifter till skillnad från passiv näringsverksamhet där jag istället betalar löneskatt.
Men jag förstår inte på vilket sätt det är bättre att kvitta underskottet mot egenavgifterna på överskottet i verksamheten istället för marginalskatten på min lön för mitt “vanliga” arbete?
Om jag tänker rätt så är väl marginalskatten på lönen typ 55% och det är ju isf högre än egenavgifterna i näringsverksamheten?
Har du möjlighet att göra ett kort räkneexempel för dom båda fallen så skulle de underlätta för mig som inte begriper nått…?
Säg att du tjänar 50 000 extra på näringsverksamheten. Tjänar du 50 000 om löneslav betalar arbetsgivaren de sociala avgifterna. Tjänar du 50 000 i näringsverksamheten betalar du själv. Har du 50 000 i underskott slopper du egenavgiften, eller särkild löneskatt om verksamheten skulle vara passiv.
Har du redan kvittat underskottet mot din lön åker du ju på egenavgiften.