Starta enskild firma - något att tänka på om jag även äger skog?

Hej!

Ska starta en enskild firma där jag hyr ut min kompentens, det kommer bli på deltid för att i gå pension om några år. Jag är även skogsägare. Det jag undrar över om en enskild firma blir en helt ny firma eller finns det synergier med skogen?

1 gillning

Tror varje person bara kan ha en enskild firma dvs de båda verksamheterna räknas samman vid deklarationen.

1 gillning

En enskild firma är EN firma. Du deklarerar på blankett NE. Vill du kan du, om du har fler verksamheter, använda underblanketten NEA.

Som andra har sagt kan man bara ha en enskild firma. Något du skall tänka på är om du är aktiv eller passiv skogsägare. Om du nu är passiv så kommer du i normalfallet räknas som aktiv om du startar en annan verksamhet i firman. Generellt är det bra att vara aktiv, men vissa förordar passiv. Lite oklart för mig hur skillnaden blir för pensionärer (eftersom jag inte har behövt tänka på det).

Sättet det fungerar på med enskild firma med skogsbruk och annan verksamhet är att det är en firma, men skilda verksamheter. På verksamt.se skall du anmäla minst två olika verksamhetskoder. Förmodligen är du redan registrerad för skogsbruk. Om du startar upp en annan verksamhet är det bara att du registrerar en lämplig kod för den nya verksamheten. Förutom det separeras ingenting, utan bokföring och deklaration räknas ihop.

Om du tidigare har använt dig av positiv räntefördelning i ditt skogsbruk kan du nu använda det på dina inkomster från den andra verksamheten. Det kan finnas skattesynergier mellan verksamheterna, men det beror var man ligger skattemässigt.

Jag har det just så: ungefär hälften av mina inkomster kommer från skog jag äger, hälften från konsultande som jag gör i en enskild firma.

3 gillningar

Tack för bra svar

1 gillning

Egenavgift för aktiv verksamhet är 28,97 procent och för passiv 24,26 procent. Du skall alltid försöka ha aktiv näringsverksamhet trots den högre avgiften eftersom verksamheten då är pensionsgrundande.

Året du fyller 67 sjunker avgiften till 10,21 procent.

2 gillningar

Tack för svar. Kan du utveckla vad egenavgifter är? Samt hur det funkar med löneuttag, både hur man går tillväga rent praktiskt samt vad man ska tänka på ur skattesynpunkt?

Som anställd betalar din arbetsgivare en arbetgivaravgift. Den består av inbetalning till din framtida pension, sjukvård mm. Som egen företagare får du betala motsvarande själv. Då heter det egenavgift. Avgiften är avdragsgill.

Du tar aldrig ut någon lön från en enskild firma. Istället deklarerar du din vinst och betalar skatt utifrån den.

Denna är viktig och gör att man kan skatta som inkomst av kapital om det finns tillräckligt stort räntefördelningsunderlag.

Den är viktig för vissa. Den är mycket viktig för mig och min ekonomi, men jag har diskuterat det här med personer på Skogsforum.se och för de flesta skogsägare verkar den ha väldigt liten betydelse.

Den är viktig om du varje år hamnar över brytpunkten för statlig skatt samt har nettovärden i investeringar (alltså inte är särskilt hårt belånad).

1 gillning

Har man inkomst över brytpunkten är räntefördelning guld värt. Ligger man under brytpunkten och är över 67 år är det i princip alltid fördelaktigt att skatta fram vinsten. Detta på grund av den låga egenavgiften.

För övriga: Säg att man har 28 marginalskatt. På grund av jobbskatteavdraget ligger väldigt många här. Med den avdragsgilla egenavgiften blir skattebelastningen runt 45 procent. Då får man inte glömma bort att 10,21 av detta avsätts till kommande pension.

45 procent i skattebelastning jämfört med 30 procent i räntefördelning är mycket! Tar man hänsyn till pensionsavsättningen hamnar vi på cirka 5 procent till räntefördelningens fördel. Då känns det hela lite roligare. Om detta är “väldigt liten betydelse” eller inte, får man avgöra själv.

Själv har jag den åsikten att är man inte berättigad till den låga egenavgiften, så skall man utnyttja räntefördelning i den mån det är möjligt.

Men då om man närmar sig 67 år är det alltså bättre att sätta av mycket i periodiseringsfond och göra uttagen då för att få mindre egenavgift?

Menar du för övriga som tjänar över statlig inkomstskatt?

Ja, brytpunkten för statlig skatt.

Från 60 års ålder gjorde jag avsättning till periodiseringsfond varje år. En fördel är ju också att grundavdraget ökar kraftigt året man fyller 67.