Ekonomi för veckopendlare med dubbla boenden

Hej!
Skulle behöva lite Tips när det kommer till privatekonomi kopplat till veckopendlande och dubbelt boende.
Är i sitsen där jag ej får med mig min sambo till den orten där jag arbetar, och har nu istället börjat kika på möjligheterna att skaffa mig ett boende på arbetsorten.

De jag funderar på, är hur man får en så förmånlig måndaskostnad som möjligt med det dubbla boendet? Skall man ex. köpa så billigt som möjligt, eller kan det vara bättre att köpa dyrare, men med en uthyrningsdel? Eller bättre med hyresrätt?

Skulle vara kul att höra hur andra i liknande situation löser. :face_with_monocle:

Värt att tillägga är att jag kommer åka “hem” varje helg, så kom gärna med tips på bil;)
Veckopendlar 34mil och jobbet har tillgång till gratis elbilsladd.

Mvh

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Om du ändå tänker veckopendla och du nu inte pratat något om arbetsorten så utgår jag ifrån nå’t ställe som är lite mer “offside” eftersom sambon dissar det. Då hade jag kollat på att hyra rum/källare/attefallhus av någon på orten eller i närheten och naturligtvis tagit upp kostnader för dubbelt boende i deklarationen.

Uthyrningsdel låter jobbigare, för vad händer om du måste rycka ut vid vattenläcka en helg, när du är hos sambon? Det blir garanterat slitningar då. Men det är ju också en ekonomisk fråga såklart.

3 gillningar

Har brukat dubbeltboende under många år med bostadsrätt och nu hyresrätt.
En resa i veckan, som bostadsägare kan du inte hävda räntorna och amorteringen i deklarationen.

Det var rätt vanligt inom min förra branch som hantverkare att folk skaffade sig en liten husvagn/husbil som de bodde i på veckorna och sen åkte hem på helgen. Dom hade den stående på året runt Camping eller skrev ut till lokala facebook grupper där de jobbade och frågade om någon hade en liten bit tomt de kunde hyra för husvagnen/husbilen. Ofta är folk rätt hjälpsamma :slight_smile:

2 gillningar

Tack för svar!
“ofside” är nog upp till debatt, där vi bor och där min sambo vill vara är lite mer av en “semesterort”, största arbetsgivaren är sjukhuset. Då jag själv är ingenjör och nischad inom elkraft så är det inte super mkt arbetstillfällen. Under en kortare period testade jag jobba lokalt inom industrin, men tyvärr var det inget för mig dels pga arbetet i sig samt lönenivån.

OKej, är att hyra till fördel i deklaration, kontra om jag köper mig en lägenhet eller hus? :thinking:

Här kommer ju din ekonomi in i bilden. Bara du vet vilka orter vi pratar om och om det lönar sig att köpa. Men kolla hos skatteverket vad som gäller kring dubbelt boende. Men börjar man väga in alternativkostnaden också så är jag tveksam till om köp av extra boende lönar sig.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.14/326327.html#h-Hur-lange-kan-en-person-fa-avdrag-for-logikostnader

Men allt beror ju på ort samt kontrakt med arbetsgivaren kring vad som är lönsamt.

Personligen hade jag inte klarat av att veckopendla om jag inte fick jobba några dagar hemifrån samt möjlighet att jobba långa dagar när man är på plats.