Intressant. Har det varit lån på någon av dessa bostadsrätter?
Nej. Bara om ett 20- 30-tal jordbruksfastigheter.
Sök på detta forum på:
Hur lägga upp bolån och bostadsägarandel
så får du en tråd som ger dig mer kunskap.
Jag misstänker att du ägde bostadsrätten före din sambo flyttade in. I så fall är det ett oerhört stort steg att att skänka bort hälften. Personligen hade jag nog inte gjort det. Jag förutsätter dock att det är rätt i ditt fall.
Detta är helt korrekt. Det vet jag av egen erfarenhet.
Men jag vet inte om det är annorlunda med en bostadsrätt. Är det inte så att fastigheten/bostadsrätten är en sak, lånet en annan.
Är såklart en stort sak och kommer ta steg för att säkra upp detta med samboavtal men det har inte direkt med min fråga att göra så tog inte upp det.
Det blir lite förvirring med tanke på att både bostadsrätter och fastigheter diskuteras här. Det finns en principiell skatterättslig skillnad mellan en överlåtelse av en bostadsrätt och en fastighet, eftersom att en bostadsrätt är lös egendom i motsats till en fastighet, som är fast egendom.
För överlåtelse av fast egendom gäller den s.k. huvudsaklighetsprincipen, som innebär att en överlåtelse i sin helhet kommer att betraktas antingen som en gåva eller ett köp. En fastighet kan därför överlåtas mot visst vederlag utan att detta löser ut någon kapitalvinstbeskattning. Avgörande är hur storleken på vederlaget förhåller sig till fastighetens taxeringsvärde. Hade du ägt en fastighet hade du således (eventuellt) kunnat överlåta den mot att sambon tar över delar av ditt lån utan att detta löser ut någon kapitalvinstbeskattning. Dock kan stämpelskatt behöva betalas, vilket också beror på storleken på vederlaget.
För bostadsrätter gäller dock inte huvudsaklighetsprincipen utan den s.k. delningsprincipen. Kortfattat innebär delningsprincipen att en överlåtelse mot vederlag under marknadsvärdet kommer att resultera i att överlåtelsen delvis ska betraktas som ett köp och delvis som en gåva (s.k. blandat fång). För att överlåtelsen inte ska utlösa någon kapitalvinstbeskattning för överlåtaren måste vederlaget vara 0:-. Som vederlag räknas inte bara betalning utan även övertagande av lån.
Då en överlåtelse av halva bostadsrätten till din sambo inte bara har en skatterättslig aspekt utan även påverkar hur en ev. framtida bodelning er emellan kommer att spela ut, är det en mycket god idé att konsultera med en jurist eller advokat.
Läste tråden lite noggrannare och vill tillägga att även undertecknande av skuldebrev är att betrakta som vederlag. Om du behåller bolånet men lånar ut motsvarande del genom att ge ut en revers, är detta också att betrakta som ett vederlag. Det finns inga genvägar här, utan om sambon står för någon form av ekonomisk motprestation, oavsett hur ni paketerar det, ska det betraktas som ett vederlag.
Vad gäller din andra fråga kommer din sambo att överta ditt anskaffningsvärde vid en ren gåva utan vederlag. Om sambon erhåller halva bostadsrätten i gåva följer halva ditt anskaffningsvärde med.
Aldrig, aldrig, aldrig ![]()
Nej men då ska jag se till att läsa på rätt så jag har mer på fötterna
Något speciellt är det ju med regelverket för bostadsrätter där du själv bor, läs gärna under länken ovan.
Här är den tydligaste infon jag hittat hittills:
Vad är problemet. Hon överlåter ju halva fastigheten som gåva och behåller lånet själv?
@Kratos Tack för den fina förklaringen!
Vi hade samma problem, jag och min fru i vårt fall. Fastigheten var visserligen ett hus.
Efter många samtal med Skatteverket och diverse, både experter och “experter” som sa att det kommer åtminstone delvis att utlösa reavinstskatt. Det vill säga ,i alla fall delvis ses som en försäljning. Till slut hamnade jag hos en handläggare hos Skatteverket som sa att: “-Jag och min fru löste genom Bodelning inom bestående äktenskap. Detta utlöser ingen skatt!”
Sagt och gjort. Ett par papper och ett par mindre avgifter som skulle in. Fungerade som utlovat.
Hoppas detta kan vara till hjälp.
I detta fallet är de inte gifta, så det faller här. Annars kan bodelning inom äktenskapet vara alldeles utmärkt.
Jag har faktiskt använt det själv fast på ett annat sätt. Under 90-talskrisen köpte jag 50 procent av huset från frun, som fick en reaförlust som hon kunde utnyttja. Efter ett par år fick hon tillbaka hälften som bodelning inom äktenskapet.
Visserligen har hon nu ett försämrat ingångsvärde, men just då behövde vi de pengarna. Dessutom är reavinstskatten numera 22 procent i stället för 30, så det blev ändå en bra affär.
Fråga kring detta:
kan det ses som gåva ifall man ger bostadsrätten som en gåva, där mottagaren tar ett nytt bolån för att betala av givarens bolån? För då tar man ju rent tekniskt inte över bolånet.
Edit: om man är två personer som äger en bostadsrätt 50/50, kan då person A utöka sin del av bolånet, föra över de pengarna till person B som betalar av sin del av bolånet, varpå person B sedan ger som del av bostaden som gåva till person A?
Kommer A bo kvar? Kommer A få mer än sin del av bolånet?
Ja, A kommer bo kvar. Ja, A skulle få mer än sin ursprungliga del av bolånet.
Men jag har två tankar.
Antingen om A kan utöka enbart SIN del av bolånet, och på så sätt ge den summan till person B som kan betala av sin del av bolånet. Då skulle person A ha hela bolånet på sin del, och person B inte ha något bolån. Då borde person B kunna ge sin del av bostaden i gåva.
Alternativt att person B betalar av SIN del av bolånet, ger sin andel av lägenheten i gåva till person A. Då har person A 100% av lägenheten och kan utöka bolånet så slutlånet ändå blir samma som det var när person A och B delade på bolånet.
Skulle nåt sånt fungera? För det känns löjligt att åka på vinstskatt när det inte handlar om en faktisk försäljning.
@Conzums, frågan är egentligen vad det faktiska målet är. Finns många omständigheter som denna när det kan bli tokigt. T.ex när man ger bort en lgh till si sambo och man har särkullsbarn som kan kräva tillbaka den i efterhand under bouppteckningen. Samma sak om man försöker bli av med tillgångar inför en konkurs i enskilld firma ect.
Vi kan ge en massa tips som kanske blir helt felaktiga när vi i te förstår vad det är som är det faktiska målet med att ge bort det juridiska ägandet av ett par miljoner till sin sambo.
Jag dkulle i din sitts ta kontakt med en jurist och vara helt öppen med vilket resultat ni vill uppnå och varför.