Köpa eller ärva hus?

Säg att taxeringsvärdet är 1 mijon och marknadsvärdet är 3 miljoner, då blir det svårt 1/3 av taxeringsvärdet blir bara 333 000 kr.

I detta fall borde arvskifte vara bättre. Där sätter man ett marknadspris, samtidigt som förvärvaren slipper ligga ute med skatteskulden.

Hej!
Jag har tänkt det , men jag är fortfarande lite oklar på hur det fungerar. När du då säger sätter marknadspris vid arvskifte, och givet vår situation att vi inte har 450000 i insats för att lösa ett lån på cirka 3 miljoner, huset har 1.3 i pantbrev, därför tänkte jag skuldebrev för att betala resten när vi har möjlighet.

Tror du det går att lösa så?

Hur ni än gör måste ni vara överens om ett marknadspris. För rättvisans skull. Om du köper för mindre än tax.värdet kan du få köpet att betraktas som gåva. Trots att du har köpt det. Är det en gåva ska ingen vinstskatt betalas in utan först den dagen du säljer. Köper du för mindre än 85% av tax.värdet slipper du också 1,5% i stämpelavgift. Sammantaget blir det en del pengar som du slipper producera just nu, och det kan ju underlätta köpet. Allt är helt lagligt, inga konstigheter.

Sen får ni komma överens om hur du ska kompensera dina syskon.

Ja, är det bara OK för övriga iblandade, så är det inga problem.

Problemet är väl att det inte går att kompensera övriga syskon om man utgår från taxeringsvärdet. Arvskifte bör vara bättre.

Tax.värdet gäller relativt skatteverket och lantmäteriet. Marknadsvärdet gäller för att skipa rättvisa mellan syskonen. Marknadsvärdet är inget absolut utan en uppskattning. Är alla syskonen överens om ett rimligt marknadsvärde är det det som gäller. Det blir ju bara en intern uppgörelse dem emellan.

Ja.
Taxeringsvärdet är
Hus och tomträtt sammanlagt 2’450’000

Vi är överens om ett marknadsvärde över denna siffra.

Jag vet, eftersom jag själv gjort överlåtelser både som gåva och köp. Vad jag menar att skall man överlåta till ett marknadsvärde får man problem att göra det som gåva. Taxeringsvärdet är ju (nästan) alltid lägre än marknadsvärdet.

Oklart vad du menar. En gåva behöver inte ha ett värde. Men du måste ha ett uppskattat värde för att kunna veta hur mycket som du blir skyldig dina syskon för att det ska bli rättvist. Det är två olika processer.

Skall man slippa skatta fram en reavinst får man inte räkna fastighetens värdet högre än taxeringsvärdet.

Kanonbra att taxeringsvärdet är så högt.Blir den latenta skatteskulden runt 500-600 000 så går det ju att använda sig av gåva om värdet är cirka 3 miljoner. Den eventuella reavinsten skall man givetvis ta hänsyn till.

Du betalar aldrig reavinstskatt på en gåva. Du övertar förra ägarens anskaffningsvärde som du använder den dagen du säljer.

Givetvis inte. Däremot måste det åsatta värdet på fastigheten ligga max en krona under taxeringsvärdet.

Det är oftast här det blir problem. Under årens lopp har jag jobbat otaliga gånger med detta. Men visst kan man hitta lösningar. Jag minna speciellt ett par jordbruksöverlåtelser. Enheterna var ihopköpta med två olika taxeringsvärde. Då körde gåva på en och köp på den andra fastigheten.

Du menar minst en krona under tax.värdet, förmodar jag. Men då blir det stämpelskatt på 1,5% på det högsta värdet av tax.värdet eller försäljningssumman. Är gåvan (blandat fång) under 85% av tax.värdet blir det bara en expeditionsavgift på 825 kr.

All info finns på Lantmäteriets hemsida. Du kan ansöka om lagfart digitalt hemmifrån TV-soffan. Anlita en duktig jurist om du är det minsta osäker.

Rätt min, 1 kr. Du har helt rätt om lagfartskostnaden. Den stora vinsten över 85 procent är att man för tillfället slipper reavinstskatten.

Det gäller även under 85%. Men visst, det är en stor fördel att kunna skjuta upp skatten.

Ja, givetvis gäller det även när vederlaget är under 85 procent. Som jag nämde tidigare har jag som bankman finansierat ett antal gåva mot vederlag. Jag har även skrivit några gåvobrev själv.

Ja, du är säkert jätteduktig. Jag har också erfarenhet av detta.

Tack för de vänliga orden. Gåva mot vederlag är oerhört vanligt när det gäller generationsskiften för lantbruk. Därför har det blivit ett antal sådana att handlägga under årtiondenas lopp.

1 gillning