Jag och min far går i tankar om att köpa en stuga tillsammans. En stuga som ligger ganska nära hans hem dit han kan dra för att ta det lugnt och påta, och dit jag kan dra enstaka helger och kanske ett par veckor på sommarn/vintern. Han är strax över 70. Både han och jag ser det både som en trygghet och att det skulle vara kul att vi kunde ha och fixa med detta tillsammans. För mig skulle det kännas fint att veta att farsan har det bra. Sedan när han blir så gammal att han inte kan vara där har vi pratat om att vi kan hyra ut den tid jag inte är där. Vi ser det även som en möjlighet för mig att ha kvar en fast koppling till trakten (som jag älskar) när han sedan inte finns med oss längre.
Jag har en bror som har haft ekonomiska problem som farsan redan har lånat ut/förskotterat arv en ganska stor summa pengar till, och han ser också detta som en möjlighet att utjämna denna “orättvisa” gentemot mig. Brorsan bor inte i Sverige längre och kommer inte ha samma möjlighet att vara där, även om han också älskar trakten.
Så nu till mina frågor:
Låter detta som en rimlig idé? Fallgropar? Nån som har något liknande upplägg som kan dela erfarenheter?
Hur löser man bäst ett köp/ägandeskap praktiskt? Kan farsan betala mer och ändå att man har 50-50 ägandeskap tex? Finns bättre sätt?
Både jag och farsan har redan bolån. Farsan äger 2 fastigheter med lån/värden på ca 800k/1.7mil samt 2mil/6mil. Jag själv har 1 lägenhet med ca 2.5mil/5.5mil Hur ställer sig banker till eventuella ytterligare/utökning av bolån? Jag tänker naturligtvis kolla upp detta närmare men låter det som en möjlighet?
Om ni tar hänsyn till föregående kommentarer så skulle även jag anse att det är en fin sak att göra ihop med din far.
Frågor som dyker upp är
Vad får din far för total belåningsgrad på alla fastigheter?
Hur ser hans KALP uträkning ut?
Behöver han verkligen tre fastigheter? Eller är ena uthyrd och ger honom intäkter?
Tack för svar och bra poäng!
Jo jag har fnulat på detta också, men har alltid kännt lite obehag att snacka arv med farsan om det inte är han som tar upp det. Speciellt när det blir väldigt konkret såsom att jag ska höra efter om dokumetation. Men du har förstås rätt i att det behöver dubbelkollas.
Bra kontrollfrågor! Tack!
Belåningsgraden för honom lär bli ca 60%.
KALP för honom vet jag inte men det behöver vi kolla upp åt honom ja! Får återkomma om det! Det jag vet är att han har ganska små utgifter för sitt nuvarande boende. Han har en bra pension, men det är klart att räntorna är ju höga och en KALP ska ju ha några procentenheter än högre för marginal.
Den andra fastigheten hyr han mycket riktigt ut, till en familjemedlem så där kan man nog tänka ±0. Men denna börjar bli till åren, runt 85, och vid eventuell utflytt kommer farsan nog att avyttra denna fastigheten.
Det jag ser framför mig är att han kanske står för tex 3/4 av priset för stugan och jag 1/4 genom att ta av mitt sparande, samt eventuellt utökar belåning på min lägenhet något, men att vi står som 50-50 ägare
Banken kan välja att bortse från hyresintäkten vid KALP uträkning.
Banken kan även ha åsikt om ägarandel om ni betalar olika mycket. Vet dock inte hur kinkiga de kan vara.
Du kanske själv vill ha en verifikation som visar att du äger 50% och har betalat 50% för att minimera problem med din bror och Skatteverket? Då är det kanske lämpligt att du får ut förskottsarv i pengar och använder dessa till betalningen av din andel.
Tyvärr ingen expert på detta och ovanstående är frågor och rädslor som dyker upp hos mig.
Ja, ett skuldebrev mellan far och son känns som en absolut nödvändighet.
Skatteverket lär strunta i fördelningen. De får ju in eventuell reavinstskatt oavsett ägandefördelning. Däremot kan ju brodern ha synpunkter, minst sagt.
Det är komplicerat med samägande, jag tycker ni ska fundera på och skriva upp allt kring nyttjande, löpande kostnader, förbättringar, hur ni ska göra om en vill sälja osv. Och inte avtala något där ni låser fast varandra. Er livssituation kommer att förändras med tiden, kanske behöver en av er pengarna eller träffar en ny partner eller flyttar.
Gå igenom allt kring din bror också. När din pappa går bort kommer han kanske ärva en del av stugan. Skulle nog ta hjälp av en jurist där.
Jag ägde för ett par år sedan en stuga ihop med min mor, det funkade toppen.
Men se till att ni diskuterar olika scenarier innan köpet och att ni skriver papper på vad som gäller om någon av er skulle gå bort, om någon av er vill dra er ur ägandet eller om ni skulle bli oense om hur stugan ska underhållas.
Mamma och jag skrev papper på dessa punkter, så vi visste vad som gällde och att det inte skulle bli några tvister om något drastiskt ändrade sig. Just underhållet var viktigt för oss, då den posten lätt kan dra iväg och bli riktigt dyr i längden vid större saker som måste åtgärdas. Vi behövde restaurera taket till exempel. Vi hade i förväg en plan för hur större poster skulle finansieras och vi skrev även fler papper när det behövdes.
När vi sedan bestämde oss för att sälja, så var allt väldigt tydligt och gick smidigt.
Jag har också flera syskon, så vi skrev tydligt att mammas del skulle tillfalla mig om hon dog och om jag dog så skulle hon få min del.
I och med min pappas död, så pratar vi en del om hur vi vill ha det, så att ordna med den juridiska biten var rimligt.
Jag tror att underhållet är den mest knepiga frågan. Det är ju toppen om din far bor i stugan längre perioder och då har möjlighet att måla och göra andra underhållsarbeten. Om du är där någon kortare period på sommaren är målning kanske inte det du vill syssla med.
Normalt sett struntar banken i detta. Det dräller exempelvis av sambopar som köper hus eller lägenhet med 50 procents ägande, där man har olika kontantinsatser.
En nitisk banktjänstemän kanske vill se skuldebrevet mellan dig och din far, alternativt handlingen som visar förskott på arv. Detta ser jag inte som någon nackdel.
Jag tycker om Iden! Det låter toppen!
Min mamma och min syster gjorde likadant. De köpte en sommarstuga tillsammans. Den var dock inte särskilt dyr utan mamma kunde betala den kontant (ägandet är 50/50) och syster betalar av en summa varje månad till mamma. Gemensamma saker till huset etc delar de på.
Jag som “andra barnet” älskar deras livsval att köpa ihop. Båda är mycket där och trivs i stugan. Sedan är det extra kul att stugan är nära där jag och min kille håller till på sommaren. Win win win.