Alternativ till bostadslån

Hej,

Jag skulle behöva lite tips i min något speciella sitts.

Min äldre pappa ska ombilda sin bostadsrätt men är pensionär och har begränsad ekonomi. Han har därför svårt att få ihop hela lånet själv. Min tanke är att jag vill hjälpa honom ekonomiskt för att inte tappa möjligheten till att förvärva lägenheten.

Min första tanke var att jag skulle sälja av en del av mitt sparande för att investera i lägenheten istället. Men ganska snabbt slog det mig att det skulle förmodligen vara bättre om jag kunde låna pengarna. Problemet är att jag i dagsläget redan har ett bostadslån med min sambo där vi är solidariskt betalningsansvariga.

Banken säger att om jag ska låna pengarna måste dom ta mitt och min sambos lån i beakt, men då räknas det som att lånet i sin helhet endast är mitt, alltså dubbla storleken och då går inte ekonomin ihop. Det andra alternativet är att jag belånar min och min sambos lägenhet men jag vill inte dra in henne och dessutom kommer det påverka vår amortering negativt.

Finns det något alternativ som jag missar eller inte har tänkt på? Hur skulle ni gå till väga?

1 gillning

Har du och din sambo gemensam ekonomi? Om ni har det så spelar det ju ingen roll om du säljer av värdepapper och lägger på insatsen till din pappa eller om ni tar extra lån på er gemensamma lägenhet.

Gissningsvis så har ni någon form av delad ekonomi. Även i det fallet så kan det ju vara värt att ta mer lån på er gemensamma bostad. Du tar din del av pengarna och hjälper farsan och din sambo tar hälften och gör vad hon vill med, förslagsvis så kan ju hon köpa fonder för sina pengar som kommer ge avkastning som täcker de ökade utgifterna som hon får.

Annars kanske ni kan köpa farsans lägenhet ihop om ni ser det som en bra investering. Ibland är såna där ombildningar eller nybyggen rena guldgruvan.

Hur mycket pengar gäller det och hur troligt är det att din fars lägenhet blir en bra affär? Hur länge är det troligt att han bor där (dvs hur länge kommer din ekonomi delvis vara upplåst i hans bostad?).

Jag skulle för det första inte dra in sambon alls i ett lån. Det är generellt en dålig idé att vara ansvarig för ett lån på en säkerhet man inte äger och det kan man möjligen göra som barn/förälder med en stabil relation till bostadsägaren, men inte som partner.

Skulle även tycka att det var tveksamt att gå in själv som yngre person eftersom det låser delar av ens ekonomi, särskilt om det gäller 15-20 år framåt. Jag skulle bara gå in om det antingen gällde en låg summa <1 miljon eller möjligen om det verkar vara en mycket god affär (eller om personen absolut inte hittar något annat boende).

Ett alternativ är att man bistår med lån, fadern köper loss och sedan säljer direkt för att få loss vinsten. Men jag gissar att det inte är aktuellt.

1 gillning

Finns det måhända fler i familjen som kan tänkas vara intresserade av att hjälpa?

Portföljlån, om portföljen är stor nog.

Och förstås noga överväga om man vill ha en ombildad lägenhet. Det var gratis pengar förr, jag har ingen aning om hur det är nu.

Jag fattar inte riktigt varför ert gemensamma lån skulle ses som enbart ditt? :thinking:

Jag har inte hela bilden klar för mig som sagt men vill i all fall tipsa om att de flesta föreningar nu går med på gemensamt ägande. Om du står som delägare kan du låna på nya bostadsrätten så länge banken tycker du klarar av det. Det finns ju också många banker…

Min pappa hade inget kapital och ingen möjlighet att låna så när han behövde flytta så köpte jag och min man en lägenhet, men pappa står som ägare på 10% för att kunna ses som fullvärdig medlem i föreningen. Fungerar utmärkt.

1 gillning

Ja, vi har gemensam ekonomi jag och min sambo. Att låna eller betala med sparpengar spelar väl roll? Eller hur menar du?

Har funderat på det där med att ta gemensamt lån, men jag vill inte blanda in min sambo i det hela. Plus att det kommer påverka vår amortering och om vi skulle vilja flytta och köpa större tex.

Att det blir en affär är klart, ombildningen är inbokat så har lite bråttom. Pappa är 85 så ja det kan ja va lite olika.

Nej jag håller med, vill inte dra in henne. Eftersom han får köpa rabatterat i ombildningen så blir det per automatik en plusaffär vilket gör att avkastningen blir högre än att ha pengarna på en ISK.

15-20 år skulle jag giss snarare handlar om 0-10år. Ja det är en ganska låg summa, troligtvis runt 700tkr.

Nej precis, inte aktuellt att sälja som det ser ut just nu.

Kanske, om det skulle knaka men som det ser ut nu är det bara jag. Det hjälper dock inte mig i frågan om hur jag ska finansiera detta.

1 gillning

Hmm… inte hört. Vem skulle ge ett sånt lån?

Edit: Kollat lite, tror inte min portfölj räcker och räntan ser ut att va lite högre… Men definitivt värt att kika vidare på.

Om jag ska belåna mig på pappas lägenhet som delägare så måste banken titta på hur mycket jag har i bostadslån på min befintliga lägenhet. Då kan inte banken räkna med min sambos betalningskraft utan ser vårt gemensamma lån som en helhet för mig. Det är detta som gör det klurigt och svårt.

Gemensamt ägande är tanken, alltså jag och min pappa.

Det jag menar är att i en delad ekonomi spelar det ingen roll hur du finansierar det, hon blir indragen i vilket fall. Förmodligen så har ni inte en 100% delad ekonomi, vilket är det vanliga om man inte är gifta. Annars skulle du ju inte oroat dig för att dra in din sambo i dina privata affärer, för i en delad ekonomi finns det inga privata affärer.

Pengarna du använder, oavsett var de kommer ifrån, är lika mycket hennes som dina egna vid delad ekonomi.

Hur påverkar ett högre lån möjligheten att flytta? Där är jag inte helt med. Amortering är en sak. Vill du undvika att amortera mer så får du använda dig av sparade pengar.

Men de sparade pengarna gör oftast mer nytta på börsen än i din farsas eller er egen bostad förutsatt att ni har råd att amortera lite mer i månaden. Det är mitt tips. Finansiera med hjälp av lån och se köpet av din pappas lägenhet som både en investering och en god gärning.

Då är jag med, ja precis. Vi delar på en del av ekonomin men inte mina sparade pengar.

Exakt, hade gärna haft kvar sparpengarna och tagit lån men det är just det som ser svårt ut att få till.

Alternativ 2 är ju annars att du och din sambo köper den också får din pappa hyra av er?

Riktigt bra alternativ. Det röstar jag för.

Det blir ju iofs superknepigt om de separerar och sambon vill ha loss sin del av lägenheten. Det är väl detta som är den stora nackdelen med att äga något man själv inte kontrollerar. En hyresgäst kan man säga upp men man kan ju inte kasta ut pappa på gatan om pengarna av något skäl verkligen behövs till något annat.

Det kan absolut bli trassligt i en sådan situation.

Och det får TS/Sambo/TS pappa prata om hur man löser.

Ja bra tankar! Känns som det går att sätta sig i en del knepiga situationer. Lutar åt att jag ändå får ta en del av sparpengarna, enligt min kalkyl är det fortfarande en bättre affär eftersom vi får köpa ca 26% under marknadsvärdet och min portfölj har snittat +9.8% per år under en 6års period.