Samägande när man vill olika saker

Hej forumet!

Varning för långt inlägg, men hade varit otroligt tacksam för input:

Jag behöver hjälp då jag har gruvat över det här länge och inte hittar en lösning på detta själv.

När jag va 24 år gammal och min syster 20 år så gick vår mamma bort, relativt plötsligt och inte förväntat. Vår mamma och pappa var inte gifta så därför ärvde jag och min syster mamma.

Hon hade alltid varit bra på att spara och hade relativt nyligen ärvt sin mamma. Vi ärvde alltså ett relativt stort kapital och fastigheten som mamma och pappa bodde i, då mamma köpte den innan de träffats och pappa aldrig gått in som delägare.

Fastigheten är en villa strax utanför stockholm värderad idag till ca 8,5-9 miljoner, inga lån. Den har även ett stort sentimentalt värde för både mig och min syster då den är så mycket mamma. Platsen är magisk nära till natur och stad.

De första 3 åren efter mamma gick bort bodde pappa kvar i huset. Efter 3 år träffade han en ny som han nu snart 7 år senare, efter mammas bortgång, har flyttat ihop med i ett annat hus och gift sig. När pappa flyttade ut flyttade jag och min sambo in. Så att inte huset stod tomt utan tillsyn.

Vi har nu bott i huset i ca 1,5 år och i höst är det 7 år sedan mamma gick bort.

Nu kommer vi till brytpunkten när det hela börjar bli en belastning och vill gå vidare och jag vet inte hur jag ska lösa det:

Jag och min sambo jobbar båda heltid med lön på ca 70k, min syster pluggar sin master i Umeå, sista året, csn+deltids jobb.

Jag och min sambo önskar köpa ut min syster, något hon inte vill. Hon vet inte när hon skulle veta om hon kommer vilja göra det i framtiden eller när hon i framtiden skulle vilja bo i huset men att hon i framtiden kan se sig själv skaffa familj här.

När det gäller underhåll är det jag och min sambo som stått för nästan allt som krävs för att få ett hus att gå runt. Vi har rensat, städat och organiserat 2 generationers tillhörigheter.

Vi har underhållit tak m.m och lagt ner en del arbetstid på att hålla huset i skick. Då det är mycket jobb med hus.

Huset är ett gammalt sommarstugehus som är utbyggt och uppdaterat men som fortfarande kräver mycket tillsyn då vatten måste pumpas ut ur källaren, rövärme måste slås på när det är kallt osv.

Jag tar allt ansvar för huset. Både ekonomiskt , men och rent praktiskt. Som är energikrävande.

Min syster tar inga intiativ om huset vilket gör att det hamnar i mitt knä. Hon spenderade ca 2 mån i huset i sommras då man hade kunnat visa mer intresse, även om det fixades med rensning av ogräs i trädgård en dags underhållsarbete så räcker inte riktigt det. Hon tog då heller inga intiativ till att dela på driftskostnaderna undrr den perioden. Så bodde alltså då här gratis.

Jag har täckt kostnaderna för huset underhåll på ca 50k som inte min syster varit med o betalt. Där fasadmålning är största utgift, som också höjer värdet på huset.

Så nu står vi här med ett hus vi bor i (till låga omkostnader, fantastiskt) men inte kan bo och utveckla till vårt till 100%.

Vi kan inte lägga upp någon plan då min syster inte vet vad hon vill men vet att hon inte vill sälja och kan inte köpa.

Jag intierade ett möte med henne i sommras när hon var här och jobbade under sommarlovet. Där tog jag upp underhåll som behöver utföras och frågan om hur vi ska finansiera det.

Min syster tycker att jag och min sambo ska stå för alla renoveringskostnader. Då enlig hennes tycke: rent teoretiskt förlorat en inkomst på att vi bor i huset. Hade alltså kunnat hyra ut det och då få en passiv inkomst som kulle kunna täcka renoveringskostnaderna. Det är inget hon pratat om tidigare eller intierat att hon vill göra.

Jag ser vad hon menar men blir också lite upprörd då det då inte finns någon förståelse hur mycket tid vi lägger ner för att inte huset ska förfalla. Något hon inte har hjälpt till med alls under de 1,5 åren vi bott i huset. Jag försöker involvera henne genom att skriva och prata med henne om saker som jag gör eller behöver göras men som hon inte engagerar sig alls i.

Eftersom att jag bor i huset ser jag arbetet som ligger till för att hyra ut. Det är inte bara att göra. Det ska tömmas, organiseras, om ingen av oss bor på orten vem tar ansvar att vara vaktmästare? Hyr man in nån? Det görs liksom inte bara huxflux.

Vi har alltså ingen plan frammåt. Det har kommit på tal att betala en hyra till henne för att vi bor i huset. Är det rimligt? Om det är det, vad är vårat arbete värt? Att hon slipper engagera sig? Att hon kan stå som passiv delägare med i så fall en inkomst från huset?

Och hur gör man med framtiden, ska jag och min sambo vänta ut henne till hon vet, eller hur gör man? När vi sökte lånelöfte i våras såg banken inte min del av huset som en tillgång utan snarare som en risk, att köpa nått annat påverkas alltså av att jag har har huset och måste vänta på min syster.

Jag vill starta en ny del av mitt liv och min syster är inte där och kan inte bestämma sig än. Jag är automatiskt den jobbiga som pushar det här och det känns som att oavsett hur man gör så blir det fel.

Hjälp.

Utan att ha detaljkoll här vore väl en bra första åtgärd att göra någon sorts uträkning av alla värden. Ni har bott i huset under en längre period. Ni har samtidigt gjort stora investeringar. Allt ha allting i ett Excel-ark vore rimligt. Om ni kan reda ut vad allting ska vara värt så vore det iallafall en början. Ni behöver alltså göra uppskattningar av tidsåtgången för alla åtgärder som gått in med och åsätta tiden ett timpris.

2 gillningar

Du får säkert flera fina tips men så här ser jag det.

Om ni inte kan komma överens - vilket det finns tecken på - så kan det trots allt vara en lösning att sälja huset. Vill inte din syster detta kan du forcera fram en försäljning via tingsrätten som utser god man som genomför försäljningen - en dyr process som kanske även ger ett lägre pris än om ni gör det själva.

Mitt tips är att försöka hitta en kompetent medlare som ni bägge litar på som kan tillsammans bena ut vilka lösningar som är realistiska och hjälpa er att välja en som fungerar för er både nu - men även i framtiden.

Även en bra framtida relation till syskon är värt mycket.

4 gillningar

Jag har gått igenom liknande och jag anser att försäljning är den enda rätta vägen framåt. Det skapar minst irritation överlag och ni behöver inte (från och med den dag bostaden är såld) oroa er om allt som ni idag behöver tänka på kopplat till huset. Du och din sambo kan gå vidare och din syster kan gå vidare på egen hand i sin egna takt.

Om hon verkligen motsätter sig försäljning, fråga henne hur hon har tänkt finansiera att köpa ut dig.

Jag förstår helt att det ligger ett sentimentalt värde i huset men kopplat till den irritation som tillkommer anser jag det ovärt att försöka behålla det.

5 gillningar

Håller med de andra, försäljning är den logiska slutsatsen. Ta upp det med din syster, förklara hur det ligger till och avsluta med att antingen köper du ut henne, hon köper ut dig (omöjligt) eller så säljer ni huset; att fortsätta som ni gör nu är inget du är intresserad av.

2 gillningar

Ingen lätt sits! Har suttit i den själv med en bror som varken “ville/kunde bestämma sig för att äga eller sälja till mig eller externt”. Där fanns också affektionsvärdet att båda vill “ha kontroll/möjlighet” att eventuellt bo där i framtiden. Tog närmare 10 år men till slut löste han ut mig vilket i sammanhanget var en väldigt låg kostnad eftersom huset låg i Norrland. (Vi pratar om under 300"kr).

Sen sitter en annan nära släkting i en liknande situation sen många år där de kört fast i en liknanden problemställning på dennes makes sida. Där rör det sig däremot om en fastighet för närmare 10 miljoner. Där finns det psykisk ohälsa med i bilden och en av parterna KAN inte lösa ut den andre ekonomiskt och en förälder som äger det just nu KAN inte lösa ut en part och skänka den andra delen osv. Knepig sits helt enkelt där det blivit en inlåsningseffekt sen flera år.

Här får man vara ödmjuk för att det finns mycket KÄNSLOR inblandade eftersom det är föräldrahemmet och sista länken till mamman. Men även för att man är olika som personer OCH att man kanske är på väldigt olika plats i livet! (Familj/barn/ekonomi/Boendeort/framtidsdrömmar/osäkerhet vad man vill osv)

En delägare kanske vill bygga om det till perfekt eget förfinat permanentboende för dennes familj. Den andra kanske bara vill ha kvar det “som det alltid varit” och enbart spendera några härliga semesterveckor där varje år och övrig tid hyra ut och/eller leja bort allt arbete. BÅDA har lika rätt eftersom man äger det 50/50 vilket antagligen känns frustrerande för BÅDA parter :wink:

Som många säger. I det här fallet borde man nog diskutera och börja sätt värde på olika saker.

JA, ni borde kanske betala en slags hyra eftersom ni “disponerar” hennes 1/2 utan kostnad. Dvs tycker man kallhyran borde vara 8000kr/månad så borde ni betala 4000kr/mån till henne för hennes hälft.

JA, hon borde betala för att ni sköter om/underhåller huset med en rimlig tim-ersättning för det. Här tänker jag på tapetsering/målning/reparation osv. Däremot inte städning/gräsklippning/småfix/slå på värme mm. Min egen åsikt är att mycket sånt hör till normalt husboende oavsett om man äger eller hyr. Ska man räkna på en slags privat/efter skatt ersättning mellan syskon där den ena parten gör underhåll så tycker jag personligen att det bör vara på nivån 100-150kr/timme, lite beroende på kunskap/erfarenhet/färdighet. Observera att det kommer vara avsevärt lägre än vad det kostar att hyra in motsvarande. Observera också att 1/2 ansvaret/jobbet hade ju ändå hamnat på den som gör jobbet. Så det är liksom bara “den andra systerns 1/2 jobb” som ska ersättas. Därav känns 100kr/timme mer rimligt som ersättning mellan i det här fallet. Dvs hon ger er 100kr/tim för den arbetstid ni lägger ner för hennes 1/2 av tiden på större underhåll förbättringar.

JA, ni borde framöver i FÖRVÄG vara överens om vilket underhåll/förändringar som ska göras och borde dela 50/50 på materialkostnaden. MEN en part kanske vill kosta på en lite “bättre renovering” än vad den andra parten vill/Har råd med? En kanske gillar rosa och en svart? Sånt här är inte helt lätt att hantera eftersom BÅDA har lika mycket att säga till om.

NEJ, jag tycker inte att din syster ska vara med och betala på själva driftskostnaden. Hade ni haft en extern hyresgäst hade denne antagligen stått för den kostnaden i ett normalt hyresupplägg av hus. Så driftskostnaden tillhör i princip fullt ut hyresgästen. Annat vore om ingen av er INTE vill ha det uthyrt. I så fall borde ni dela fullt ut på driftskostnaden för att hålla huset i valt skick. Sen har ju då BÅDA lika mycket rätta att vara där 1/2 tiden om man säger så.

NEJ, jag tycker inte hon ska ersätta er för att det med er som hyresgäst INTE blir något arbete hitta/administrera ny hyresgäst. Det jobbet skulle ju i så fall ligga lika mycket på din 1/2 om ni söker en ny extern hyresgäst.

NEJ, jag tolkar det lite som att det är “energikrävande mentalt med ansvarstagande” för ett hus och att ni på något sätt tycker att systern “kommer undan/smiter” från den biten eftersom hon inte tar något initiativ. Här är det nog svårt att få ersättning för systerns 1/2:a. Man får nog nöja sig med det rent praktiskt 1/2 nedlagda kostnaderna och fysiska arbetet som inte anses som normalt för den som bor där (Dvs normalt att sköta för den som hyr/bor där =små husfix/gräsklippning/släppa in hantverkare och sköta vardagliga saker i huset som även en hyresgäst antagligen skulle utföra).

Sen ÄR det ju stor skillnad i det att ni BOR/ÄR i huset heltid och ser vad som behöver göras och när det kan/bör göras. Er syster är 60 mil bort så inte lätt för henne vara lika insatt/ansvarstagande. DÄREMOT borde hon ju så klart då kunna visa betydligt mer intresse för det på olika sätt men det är en annan femma! (Lilla/storasyster syndrom?) Sen hinner det generellt inte bli sååå mycket löpande förfall på 1,5år så där känns det som du kanske väger in lite för mycket känslor som egentligen snarare beror på att du VILL uppdatera/fräscha upp huset och få det som din familj vill ha det? (Undantaget måla om fasad och visst underhåll av tak)

JA, jag tycker att er syster ska hjälpa till med saker/driftskostnader om hon är där TVÅ MÅNADER! Hon äger ju för sjutton 1/2:a. Är hon däremot på besök en helg eller en enstaka semestervecka kanske man mer ska de det som att hon besöker sin syster? Här blir det ju också knepigt eftersom hon delvis också bara besöker/utnyttjar sin egen 1/2:a. Mentalt kan man ju också säga/tänka att NI använder hennes 1/2 helt gratis 10 månader av årets månader. som hon nu verkar ha lyft fram…

NJA, rensa/städa/organisera kan man se olika på men det är ju något släktingar normalt behöver ta tag i gemensamt. Lejer man bort det kostar det mindre än man tror MEN då slängs även allt som har ringa ekonomiskt värde. Den här processen handlar mer om sentimentala minnen som gör att det är jobbigt och tar tid. Just därför man kanske inte vill leja bort det. Jag har varit inblandade i ett antal arvsskiften och det “städ/rensjobbet” (i det fallet i princip gårdar på landet med flera byggnader) har i regel av externa firmor som hanterar dödsbon värderats till ungefär samma som värdet på alla inventarier. Dvs en extern firma har varit beredd göra det för 0"-75" om de sen fått behålla/slänga/sälja allt fritt. Sen är det synd att ni inte kunnat/velat göra det tillsammans men kom också ihåg att 1/2 av jobbet redan är i ditt knä! Din syster kanske känner det orättvist/osäkert att ni själv utan henne går igenom/väljer/förändrar/säljer/kastar det som hon också egentligen har 1/2 rätten och kanske har en annan vilja omkring?

VIKTIG FRÅGA är hur man hanterar eventuell tankar om värdeminskning/värdehöjning över tid. Min åsikt är att så länge man delar 50/50 så delar man även på den vid en framtida extern försäljning. (Allt annat hanteras ju genom hyra och ersättning för tid för underhåll av den andra partens 1/2).

Skulle jag “lägga ihop” en rimlig marknadshyra för en 8-9 miljoners villa i Stockholmstrakten med det underhåll du beskrivit på 1,5 år (undantaget drift och löpande städning/småfix) så skulle jag säga att hyran till er systers 1/2 antagligen borde varit i ungefärlig nivå eller större än den ersättning ni borde fått för ert arbete på hennes 1/2 utifrån din beskrivning. Så har ni bott “gratis” på hennes 1/2 i 1,5 år men samtidigt också gjort lite mindre renoveringar på egen bekostnad så kanske man enklast och med minsta risk för osämja ska låta udda vara jämt så här i efterhand?

Man kan också lägga in eventuell ersättning/justeringen i en slags framtida skuldbrev som sen slutregleras vid en eventuell försäljning. Då blir en totalt nedlagd kostnad/tid värd t ex 200" mindre känslig/svår att hantera för de inblandade.

Rent krasst så kan er syster just nu inte heller lösa ut/köpa er halva om jag antar att hon inte har ekonomi för det eller kan få mångmiljonlån så länge hon studerar.

Så mitt råd är att fortsätt prata om det. Sätt en rimlig kallhyra för hennes 1/2 av huset och en rimlig timersättning för åtgärder som ni utför. (Kom ihåg att 1/2 är åtgärder på din egen del). Dela helst på materialkostnaden.

Men TYVÄRR i längden är det ofta ohållbart och upplagt för tråkigheter med samägande om man inte är väldigt samspelat och har samma inställning/situation. Det går tyvärr sällan att “kräva/pressa fram” en snabb lösning som känns bra för alla. Min erfarenhet är att 1,5 år är KORT tid i såna här sammanhang. Jag tror ni behöver förbereda er på att vänta ut er syster så hon hinner gå färdigt sin utbildning och landa i en ny tillvaro OCH kanske landa i ett beslut vad hon vill med huset. Dock kan det ju ta ganska många år… Sen får ni nog då rent konkret fundera på hur ni vill leva ERT liv under de åren i så fall? Vara hyresgäst på systerns 1/2 UTAN garantier för att ni kan få köpa hennes 1/2 framöver. Eller ska ni hitta en annan lösning? Det kan då vara en extern hyresgäst. Kanske er syster vill hyra er 1/2 framöver eller kanske en av er ska lösa ut den andre till sist eller så sälja allt externt och slå ner era rötter någon annanstans?

Kanske kan tillägga att med min bror så var jag den som var i er situation. Jag hade kommit en bit längre på livets bana, visste lite mer vad jag ville osv. DÅ kändes det otroligt frustrerande att han kunde “blockera” alla mina beslut/önskningar/vilja utan att presentera egna lösningar framåt. Vi blev i princip nästan ovänner och hyrde ut huset till externa under ett antal år. Till slut var det ett annat arvsskifte ihop med en kostnad för en “fiberinstallation” som vi inte var överrens om som gjorde att vi till slut hittade en lösning som innebar att han löste ut min 1/2 och tillhörande skog delades upp i två lika stora delar. Så här i EFTERHAND har jag dock fått mer förståelse för hans situation och hur han kände sig pressad att bestämma sig trots att deras livssituation inte medgav att de kunde veta hur det skulle bli framöver. (De var mitt uppe i karriärlivet, hade inga barn och bodde utomlands en period)

Jag kan också tänka mig att er syster känner sig i underläge eftersom ni nu bor där, är två, har ekonomi att lösa ut henne och dessutom är äldre och vet lite mer vilket liv ni siktar på. Sen är det ju ert gemensamma föräldrahem det handlar om så utöver det är det många känslor inblandade. Så ta det varligt och kom ihåg att ni BÅDA sitter i knät på varandras vilja LIKA MYCKET. Så ingen har mer rätt till någon viss lösning än den andra.

Lycka till!

17 gillningar

Sälj - så att ni inte behöver vara del av varandras ekonomi framöver. Börja med att ta ett samtal med din syster om ev försäljning. Så ett frö om det. Bråka inte om småbelopp/små orättvisor i det stora hela.

Lycka till!

Tingsrätten kan tvinga fram en försäljning. Det går inte att kompromissa mellan att sälja och att inte sälja, antingen görs det eller inte.

Det här tycker jag känns som den bästa(?) lösningen som situationen är.

Tvinga fram en försäljning om det är ända sättet. Köp om ni vill ha huset kvar.

1 gillning