Ta över sommarstuga eller inte

Hade du köpt en stuga i Skåne om dina föräldrar inte haft stuga där?

1 gillning

Är sykonen intresserade av att äga 1/3? Då kan man ju faktiskt samäga efter arv även om det krävs bra samtal och planer kring underhåll etc. Behöver de pengarna är det ju lurigare. Men med emotionella band och planer för kusinträffar som gäller hade jag satsat på att hyra ut under delar av året. Driftskostnaderna för ett hus är ju där oavsett om man själv är det s a s.

Samägande kan vara svårt. Man kan ha olika förväntningar och ambitioner. Svårt att jämka ihop och riskerar att försämra relationerna.

Personligen tycker jag att det är för lång sträcka om det inte är ett mestadels investeringsobjekt där man hyr ut och tar hjälp med uthyrning, skötsel osv.

Vi har våra sommarhus på nära avstånd (mindre än en halvtimmak) och andra i familjen har allt från 3h till 10h inkl färja. Skulle säga att runt 3h är någon slags smärtgräns för att man ska åka över helgen och även spontant.

Det roliga är att trots att våra fritidshus ligger så nära så kan vädret skilja sig rätt mycket.

Frågan är hur långt ni skulle behöva åka för att hitta något liknande i närheten där ni bor?

I vårt område har nog de flesta dryga timmen i resväg, någon har 3,5-4h.

Intressant diskussion, mycket då jag själv fått förfrågan om att ta över sommarstugan nu när föräldrarna inser att de inte själva kommer orka med den så många år till. Det är svårt att inte tänka in skyldigheter (”det är klart jag borde ta hand om stället där jag fått tillbringa så mycket tid som barn / ge mina föräldrar möjligheten att kunna njuta av det några år till) eller möjligheter (”kanske vill vi ha det mer i framtiden / tar vi inte över det nu blir det svårt sen”). :pleading_face:

Ligger ungefär två timmar från där vi bor, men tycker att det är på gränsen till för långt för en helg, inräknat allt. Innan man är där och har städat ur / klippt gräset så har en halvdag gått, då har man halva lördagen kvar och halva söndagen om man vill hinna hem i vettig tid - kan tänka mig mindre stressiga helger. :exploding_head:

Ser det till stor del som en alternativkostnad i pengar/tid/energi. Om vi inte spenderar pengarna/tid/energi på stugan kanske vi kan köpa en trevligare villa eller få till det där lilla extra i den vi äger. :sunglasses:

2 gillningar

är det inte ganska riskfritt att ta över den? om ni senare känner att ni inte vill ha den kvar kan ni bara sälja den. Men om ni inte tar över den, och senare ångrar er är det inte säkert det gå att få tillbaka den.

2 gillningar