Investera i stuga/hus på skidort

Kul ide! Största fördelen med ett eget ställe är att ni kan åka lite som ni vill (förutsatt att ni ej hyr ut). Relativt kort säsong i Sverige så gissningsvis vill ni 2 hushåll samt eventuella hyresgäster nyttja stället ungefär samtidigt.

Väger man in det ekonomiska är det ett ganska stort risktagande, åtminstone kommande 5-10 åren. Nu kan man bara gissa men givet högre ränteläge och att de flesta fjällhusägare har fått en markant högre driftskostnad så tror jag på ett överutbud och en prisnedgång på hyressidan. Kort och gott lär inte kalkylerna ni får ta del av spegla nästkommande 3-5 säsonger.

En annan aspekt att väga in är just era drömmar och visioner, kanske är ett gemensamt fjällhus en del av det. I så fall är det bara köra, ni kommer säkert kunna pussla ihop det och finna njutning oavsett hur marknaden ser ut.

2 gillningar

Det största fördelen med en fjällstuga som jag ser det är att man kan nyttja det året om. Moutainbike, vandring och fiske på sommar och höst, utförs- och längdskidåkning på vinter och vår.

Vi har en icke vinterbonad sommarstuga som visserligen har ett fantastiskt läge intill en sandstrand, men det är verkligen ett säsongsbegränsat nyttjande. Jag har funderat på att köpa en fjällstuga istället nära en sjö då min man har ett stort fiskeintresse och jag själv älskar utförsåkning. Barnen börjar intressera sig för mtb så det blir en bra kompromiss :slight_smile:

Jag har också funderat på att dela boendet med min bror, dels för att det blir lägre insats, dels för att få en plats där de jämnåriga kusinerna kan träffas jullov och sommarlov. Vi bor på olika orter så de har både sportlov och påsklov en vecka senare än oss.

Gällande ekonomi och uthyrningspotential har jag tyvärr inga råd att ge. Jag tänker att man framförallt skaffar en fjällstuga för att man älskar att vara i fjällen.

2 gillningar

Allt sådant finns ju på campingar. Det handlar om campingar som ligger i anslutning till anläggningar och då finns det som behövs.

1 gillning

Kul med så många olika åsikter och vinklar på hur man kan se på detta :slight_smile: . Blir mycket att grunna på!

1 gillning