Vi vill investera i ett andra boende – råd från er med koll?

Hej!
Vi bor just nu i en bostadsrättslägenhet i ett populärt område, cirka en mil från Stockholm Central. Nu har vi börjat fundera på att köpa ett hus i Norrtäljeområdet som vi både kan använda för egen rekreation under lediga dagar och hyra ut via Airbnb när vi inte är där.
Tanken är att behålla vår nuvarande lägenhet och använda cirka 300–400 tsek i kontantinsats samt ta bolån för att köpa ett andra boende. Vi vill gärna skapa en extra inkomstkälla på sikt.
Både jag och min man jobbar i byggbranschen, så vi har erfarenhet och möjlighet att själva ta hand om underhåll och renoveringar, vilket gör att vi kan titta på hus med rimliga driftkostnader.
Jag är inte född i Sverige och har inte full koll på alla regler kring fastighetsköp, uthyrning, deklaration med mera, så jag skulle verkligen uppskatta era råd och tips.
Några specifika frågor:
Vi undrar om det här verkligen är rätt väg att gå för att börja skapa passiv inkomst – vad tycker ni?
Är det viktigt om huset är klassat som permanentboende eller fritidshus på Hemnet?
Finns det ekonomiska eller skattemässiga skillnader mellan dessa typer av boenden?
Jag är 34 år och drömmer om att vi en dag ska bli ekonomiskt fria. Tack på förhand för all hjälp!!
Önskar er en härlig helg!

1 gillning

Det finns inget passivt med att vara hyresvärd eller driva BnB. Du kan möjligen minska behovet av jobb genom att hyra in Rut-städ mellan gästerna, ha snickare som sköter underhåll osv. Men det äter upp eventuell vinst.

Ta en titt på marknaden. Det går absolut att hyra ut i ett sådant semester-område men då är det just semesterperioden det gäller. Ska du själv åka bort så är det ju fint klirr i kassan men tror det blir svårt att ens täcka de årliga fasta kostnaderna på en relativt kort säsong (sommar).

Visst, du kan ju försöka hyra ut ett hus som permanent boende istället för ett fritidshus, men Norrtälje är ett tydligt fritidshusområde och andelen som skulle vilja hyra ett hus lär vara liten om ni inte lägger priset lågt. Hus är ju billiga I ex Hallstavik eller andra områden lite utanför, och det måste ert hus då konkurrera med.

Näe, spontant är nog fritidshus smartast. Det är den stora marknaden men som sagt att äga/förvalta fastighet är långt från passivt. Såvida du nu inte köper ett lägenhetskomplex och kan ta in fastighetsskötare som fixar det (tänk då 20-30 lägenheter som start)

6 gillningar

Det som kan vara bra att tänka på är hur man enklast kan sköta om huset på distans mellan hyresgästerna. Det gäller både gräsklippning och städning. Att ha en naturtomt utan klippt gräsmatta kan vara en bra idé. Vi har kört med städfirma för att vara säker på att det är ordentligt städat. Jag skulle inte låta hyresgäster städa utan att kontrollera ordentligt. Det innebär ju att man kan behöva åka dit eller anlita någon som tittar till det. Så för att få skötseln så smidig som möjligt är det bäst att tänka igenom hur det realistiskt och ekonomiskt ska funka. Att ha 10 mil till stugan och behöva köra dit för att städa flera gånger i veckan kan bli lite för mycket tex.

Sedan är det ju så att de hus man kan ta högst hyra för är ju de som är dyra i inköp (fler bäddplatser, hög standard, nära vattnet). Om ni kan renovera mycket själva kan det vara ett alternativ som gör att ni kan få hyfsad ekonomi i det. Men det är relativt svårt att gå med någon större vinst med tanke på att det finns hög konkurrens (många andra stugor) och säsongen är förhållandevis kort i Sverige. Särskilt om man just vill gå med vinst, många som hyr ut har ju mer syftet att bara täcka utgifterna för huset.

2 gillningar

Jag har hyrt flera lägenheter och hus sedan 2017.

Stort skifte har skett.
Marknaden är helt annorlunda efter 2022.
Innan 2022 var marknaden riktigt het för uthyrning, efterfrågan och hushållskassan var stark. Efter 2022 blev många väldigt måna om ekonomin, el priser, reallönesänkningar m.m. Det blev betydligt svalare på uthyrningsmarknaden.

Vi fick ställa om till qtt bygga billigare boenden och framförallt hyra ut till mycket arbetskraftsinvandring. Problemet där är mycket alkoholism.

Kul projekt!
Jag tror att man i uppstartsskedet inte ska se det som en investering utan utgå från att man ska kunna bekosta driften själv utan uthyrning och att man faktiskt vill ha huset för sin egen skull, dvs hyresintäkter blir en bonus.
Som andra skriver skulle jag inte räkna airbnb som passiv inkomst men långtidsuthyrning är en annan sak.
Nu är det oklart för mig om man faktiskt kan ta ut en så hög hyra i Norrtälje att det är värt det.
Jag vet att det är lätt att få en hyreslägenhet i Norrtälje stad.
Ett alternativ är att se om ni kan köpa något på pendlingsavstånd från Sthlm och göra kalkylen om det är mer värt att hyra ut er lägenhet istället. Då kan ni också bygga två uthyrningsboenden på er tomt, antingen som airbnb eller långtid eller båda.

Det kan nog vara bra att kolla hur marknaden är i det tilltänkta området, som andra redan har skrivit. Där vi har stuga (insjö i Mälardalen) finns ett hus som inte nyttjas av ägaren själv utan bara hyrts ut. Tidigare år har de haft både turister och typ byggjobbare som hyrt, men förra året stod det tomt hela sommaren.