Ekonomin kring boende i fjällen

Hej,
Är det någon här som har erfarenhet av att köpa boende i fjällen som man hyr ut när man inte är där själv? Det är ju inte en ren ekonomisk investering utan ett slags sätt att kombinera investerande med billigare semestrande. Om man ex köper ett boende för 2 milj så sparar man in vad det kostar att hyra ett boende istället, man får värdeutveckling på fastigheten och hyresintäkt. Å andra sidan måste man betala månadsavgift, slitage och man låser kapital som kunde gett avkastning på annat håll.

Jag räknar så här:
positiva ekonomiska effekter: besparing hyra av annans boende (30 000/ år), värdeutveckling 70 000/år (3,5% av 2 milj), hyresintäkt netto 50 000 / år. Totalt 150 000
negativa ekonomiska effekter: slitage 10 000 / år, månadsavgifter 40 000 /år. Totalt 50 000.

D v s man tjänar ca 100 000 / år för en investering på 2 milj=> 5% avkastning. Dock är effekterna svårförutsägbara: hyresintäkt, värdeutveckling och slitage är alla svåra att sia om.

Du har en alternativkostnad i investeringen. (Om du köper en indexfond för pengarna istället)

Dessutom är det en risk knutet till investeringen. (Tänk om marknadspriset sjunker istället?)

Edit: du låser inte bara pengarna för investering du låser också dina semesterplaner. Du ’tvingas’ alltid semestra på samma ställe. Kanske du hellre vill åka till Spanien nästa vinter?

Du tänker ju rätt, och 5% är ju det du kan jämföra med ~7% på börsen.

Spontant känns det som att punkten slitage är väldigt lågt räknad, om den innehåller alla typer av invändigt underhåll. Och vad ingår i månadsavgiften? Är det brf du tittar på? Försäkringar? Jag tror spontant att det kommer betydligt fler kostnader än man tänker på i första skedet.

Men kärnfrågan är ju som Pareto ovan skriver, är ni säkra att ni vill spendera mycket tid just där stugan ligger? Är svaret ja handlar det kanske inte om huruvida det är en bra investering eller inte.

1 gillning

Köpa fritidshus för att hyra ut? - Övrigt / Bostad, bolån och liknande - RikaTillsammans Forumet

Har själv boende i fjällen och är absolut inte låst. Om familjen och jag vill göra annat denna säsong hyr vi bara ut stugan och får istället överskott på de löpande kostnaderna.

1 gillning

det är en lägenhet i brf det handlar om, så inget yttre underhåll. I det som jag räknar som månadsavgift har jag räknat in även försäkring, el m m.

När det gäller risk finns ju även risker med alla typer av värdepapper även indexfonder. Skulle marknadsvärdet gå ner så får man väl göra avdrag på en del av förlusten mot ens löneinkomst, vilket man väl inte kan göra med värdepappersförluster. Så på det sättet kanske risken är mindre än när det gäller värdepapper.

Från mitt perspektiv som har stuga i fjällen rekommenderas det mycket varmt!

Då gör man det och tar uthyrningen av stugan som en del av semesterfinansieringen.

2 gillningar