Fritidshus, är det en bra investering/affär

Hej,

Går precis i tankarna att köpa fritidshus. Initialt var min tanke att skapa en passiv inkomst, samt att kunna ha ett ställe några veckor på sommaren och för att kunna åka mer skidor än vad man i dagsläget gör. Har hittat ett intressant hus som ligger nära stor sjö/vatten samt 45 min till skidåkning. Toppen läge för hög beläggning generellt. Huset har sedan tidigare hyrts ut och snittar på 228 uthyrningsnätter /år. När jag gör min kalkyl så beräknar jag 200 nätter för att inte överskatta men sedan 2019-2021 så har snittet legat på 228 nätter.

1. Det som håller mig tillbaka idag är tanken på att vi låser upp oss då vi även önskar flytta från radhuset till villa men p.g.a de höga huspriserna i södra Stockholm så har vi inte kommit till skott. Köper vi detta hus så låser vi fast oss mer.
  2. Det förhållandevis höga priset på huset 2,5m kr. (nuvarande ägare vet ju av värdet av uthyrningen och verkar ovillig till att diskutera priset)
  3. Samt den eventuella förlusten på börsen (som framöver är väldigt osäker i.o.m omvärldssituationen) i.o.m att uttag till kontantinsats behöver betalas av pengar på börsen som än så länge fortsatt är plus.
    Kalkyl :
    Kontantinsats 375kkr, pantbrev,lagfart 82kkr (bekostas ev av andra medel)
    Beräkning av vinst efter att skatt & moms betalats motsvarar 8% ~27kkr/år på uttagna medel för kontantinsatsen.

Uthyrningsgraden uppskattar jag kommer kunna fortsätta då huset är väldigt högt betygsatt på uthyrningssiten och många återkommande gäster. Fiske/skidåkning lockar.

Men hur ska man kunna bedöma om affären är en bra affär? Det finns ju både för o nackdelar: Fördelar, eget fritidshus, möjlighet till mer familjetid, mer skidåkning, trolig vinst fr uthyrning mm. Nackdelar: Låst i fastigheten, mindre pengar på börsen som kan jobba passivt.
Anser ni att detta är en bra eller dålig affär rent ekonomiskt?
Tack på förhand för era kommentarer!
//JoRy