Vågar man köpa fritidshus nu?

Hej forumet,

Jag och min sambo har hittat ett fritidshus som verkligen är vårt drömboende men som också hade inneburit en viss stretch av ekonomin. Vi bor idag i en bostadsrätt i centrala Stockholm med ca 60 % belåning och mycket låga boendekostnader.

Den här typen av hus kommer upp otroligt sällan (kan dröja åratal innan nästa möjlighet) och ligger på ett mycket eftertraktat läge på en klippa vid havet där det inte kan byggas fler hus i framtiden.

Vi är såklart väldigt sugna men tvekar på grund av världsläget och att vi ett eventuellt boprisfall så faller ju fritidshus först och troligen även mest. Tråkigt att gå in precis innan det faller…

Vi är båda 30 år idag och har väldigt stark ekonomi med bra cashflow men husköpet skulle innebära att vi flyttar större delen av våra nuvarande likvida medel från bankkontot till fritidshuset. Dock kan vi återställa kontantinsatsen på runt 2 år genom vårt sparande. Vi kommer även att hyra ut huset via t.ex. AirBnb för att försöka täcka kostnader.

Min oro är att vi om 6-12 månader ser rejäla boprisfall på XX% vilket skulle innebära att hela insatsen riskerar raderas ut. Detta i kombination med höga räntor gör att detta kan bli en dålig affär på kort sikt. Samtidigt klarar vi höga räntor med de löner vi har och läget bör långsiktigt vara fortsatt attraktivt.

Alternativet är att vara “tråkig”, skynda långsamt och fortsätta spara pengar på kontot för att istället vänta några år tills dess att vi kan gå in med mer kapital och lägre belåning, men då missar vi också detta drömläge och med nuvarande inflation är ju inte kontanter heller idealt som tillgång.

Intressant att höra era tankar kring detta :slight_smile:

Kom igen! Ett fritidshus köper man inte på kort sikt, utan för årtionden framåt.

Fastighetspriser och aktier går både upp och ner. Tjugo procents svängningar får man räkna med, men trenden är alltid uppåt, även om det ibland tar tid.

Är man runt 30, har man aldrig upplevt någon större nedgång på fastighetsmarknaden. Tro mig det är helt normalt att priserna sjunker tillfälligt när räntan går upp, men på sikt återhämar sig marknaden alltid.

8 gillningar

Ett drömboende där kontantinsatsen är inhämtad om 2 år… vad väntar ni på?

6 gillningar

En viktig faktor på kort sikt är att antalet objekt på marknaden minskar kraftigt när priserna går ner. Om nedgången av priserna sedan blir mer långsiktig stabiliseras marknaden igen. Detta innebär i praktiken att det kan vara svårt att köpa “drömhuset” i samband med prisfall eller ekonomiska kriser. Den som har ett drömhus att sälja vill förmodligen avvakta en bättre bildbild innan hen säljer. Är man inte lika petig med vad man köper är det förstås lättare att hitta något oavsett marknadsläge.

2 gillningar

KBK, kör bara kör!

1 gillning

Om det är drömmen och ni har råd finns ingen anledning att tveka egentligen. Skulle priserna falla kan ni mentalt bokföra kostnaden under hobby. Läste förut en diskussion om att spendera mer på det som verkligen glädjer och mindre på det som inte ger något.
Drömmar som går i uppfyllelse måste ju falla under glädjande anser jag :smiley:

2 gillningar

Min bedömning är att den TYPEN av speciella objekt säljs ännu mer sällan under dåliga tider. De som har de har ofta marginal att behålla de ändå. Så är de ovanliga i normala tider är de ännu mer ovanliga i dåliga tider.

Dessutom finns det alltid kapitalstarka individer som söker och kan betala för såna oavsett bistra eller bra tider.

Mer normala fritidshus är det nog lite annorlunda.

3 gillningar

Läget, läget, läget. Är läget bra och ni behåller ett antal år så skulle jag betrakta det som kassaskåpssäkert.

3 gillningar

Spelar ingen roll vad man kan få betalt för något man inte tänker sälja.

1 gillning

Jag hade definitivt köpt, ett fritidshus på en plats man drömmer om är värt risken att värdet går ner en period. Man kan oerhört stor glädje av ett fritidshus, personligen tycker jag det måste väga tungt

Är det erat drömboende så får jag instämma i KBK. Man ska inte glömma bort att boende först och främst är ett boende.

Är själv i flyttartagen från lgh till hus med familjen och jag ser flytten till hus som ett boende på lå(ååå)ng sikt. Så jag lägger inte ned så mycket fokus på räntor och annat. Känslan att komma hem och att vi har råd med själva lånet är prio 1… :slightly_smiling_face:

Det låter som att ni är långsiktiga med huset så tänk långsiktigt kring köpet och strunta i om ett försäljningspris eventuellt går ner några procent de närmaste åren. Lycka till :slight_smile:

Ser inte problemet om ni har hittat ert drömboende och har väldigt stark ekonomi. Grattis!

Stämmer det som du skriver får man helt enkelt passa på när såna lägen kommer ut.

Ofta ärvs de bästa objekten eller säljs via kontakter utan att annonseras ut.

Är många som ”har pengarna” men som trots det får vänta måååånga år innnan ett sånt objekt kommer ut på ”öppna marknaden”.

Det är därför det kan bli galna budgivningar på såna objekt. Där man förleds via ”statistik” från tidigare/gamla försäljningar att prisnivån är betydligt lägre än den faktiskt blir vid en ny försäljning.

Såna här lägen är ofta ganska ”säkra investeringar över tid” förutsatt att man har råd att ha de kvar även i dåliga tider. Men samtidigt går det också alltid att sälja såna här lägen även i dåliga tider eftersom de alltid har köpare som konstant lurar i vassen.

2 gillningar

Tack för alla svar :slight_smile: håller helt med om att på lång sikt så kommer läget alltid vara attraktivt och om vi köper så är det för att “aldrig” sälja. En anledning som får mig att tveka lite är att jag alltid har haft som princip att vi ska kunna täcka alla kostnader på en lön och aldrig vara beroende av att båda behöver jobba. Så länge inte räntorna skenar något enormt så kommer det gå även här men på en lön börjar det bli tight. Är generellt riskavert finansiellt och har alltid sett till att ha minst 2 år buffert för samtliga fasta kostnader (boende, bil, mat etc) Så med det här köpet blir det en lite annorlunda situation ett tag vilket känns lite läskigt, men samtidigt så är det som sagt ett drömställe :upside_down_face:

Jag tror dessutom redan att de värsta “högbelånarna” som eg inte har råd men är med och budar och köper avvaktar idag. Antalet spekulanter och priserna för fritidshus har redan dämpats. Dock är det så att vissa objekt aldrig blir billiga. Så vill ni ha det så köp, ni kommer sannolikt inte få ett motsvarande billigare.
Sen kan ni ta och binda på 3-5 år direkt som en försäkring, då har ni ett andningsrum att bygga upp buffert etc.
Lycka till!

1 gillning

Räkna på om ni bekvämt kan betala 5+% ränta och ändå spara. Har ni råd om en av er blir arbetslösa en stund? Gör prognoser utifrån vad ni vet för att se om det verkar långsiktigt smart. Om värdet på fastigheter faller i 5 år borde kan ingen veta, det har mest betydelse om ni skulle sälja på förlust så nära i framtiden. Köp inte bostäder som kortsiktiga investeringar.

1 gillning

Ja det är lite så vi försöker räkna! Sen har vi också en förväntat brant löneutveckling kommande 2-åren om vi båda fortsätter må bra och trivas så risken bör vara relativt låg :slight_smile:

1 gillning

Att ha en stor ekonomisk buffert kan aldrig vara fel. Stort grattis till att ni har skött er ekonomi så bra.

Ibland kommer det saker i livet som gör att man måste gå utanför sin comfort zone. Det kan vara byte av jobb, köp av fastighet eller något annat. Då får man ta chansen även om det pirrar lite i maggropen. Lycka till!

3 gillningar

Man kan dock tänka lite annorlunda för ett fritidshus än för ens vanliga boende eftersom det går att hyra ut (som du ju redan varit inne på). Om det finns en bra marknad för uthyrning så är det en säkerhet om tex räntorna går upp. Man kan ju tom hyra ut hela säsongen om det skulle krisa totalt.

Däremot kan det vara värt att räkna på fritidshus uppvärmningskostnader. Vårt sommarhus är ett gammalt kalkstenhus, vi stänger av värmen nästan helt på vintern. Det gör förstås stor skillnad mot om man behöver hålla tex 15 grader i huset under vintern.