Vågar man köpa fritidshus nu?

Om ni köper, vad blir kvoten för totalt bolån / inkomst?

Editering: Antar att ni inte börjat med budgivning (om det inte är fast/acceptpris vilket är ovanligt)
Om det är ett utgångspris, har ni räknat på vad maxbeloppet ni kan buda med blir?

Ett drömboende ska väl få kosta men måste ni behålla lägenheten då?
Hur känns det om ni skulle flytta ut permanent dit?
Säg att marknaden för uthyrning kollapsar och eventuella intäkter försvinner. Känns det fortfarande rätt i magen?

Bra frågor och reflektioner! Totala skuldkvoten för lgh+fritidshus kommer vara ca 20 % mindre än 4.5x vår årliga bruttoinkomst per år.

Inte budgivning ännu, visning om några veckor. Vi har ett bestämt max som vi oavsett vad inte kommer gå över.

Ja vi kommer behålla lägenheten som permanentboende och växa mellan de två. Skulle nog inte kunna eller vilja flytta permanent.

Så länge vi har kvar våra jobb är vi inte beroende av uthyrning men ja, det är ju alltid en risk. Samma som om någon av oss t.ex. tappar jobbet eller blir sjuk. Tror inte uthyrningen skulle kollapsa totalt då huset ligger i ett populärt semesterområde så några veckor bör alltid gå att få uthyrt :slight_smile:

Dave ramsey säger att ett fritidshus är en lyxvara som skall köpas i cash. Kanske orimligt men det är ju trots allt ett nöje… 30 bast och dinks? Hur ser det ut med barn osv? Kommer ni kunna va där och ha det gött med barn eller blir det långt och jobbigt att ta sig dit?

Kan hålla med i det resonemanget. Samtidigt bor vi i Sverige och jag har svårt att se att speciellt många löntagare kan köpa sina fritidshus kontant…annat om man har t.ex. sålt ett bolag eller ärvt en stor summa pengar.

Ja just nu är det dink i några år :slight_smile: Men stället skulle vara perfekt för att samla familjen!

Finner det märkligt att ni som är unga har så bråttom när ni redan känner en oro av att få uppleva rejäla boprisfall inom 6-12 månader.

Om ni hade varit 60++ och haft riktigt gott om pengar skulle jag kunna förstå att inte vilja vänta på att få avsluta livets karriär i drömboendet.

2 gillningar

Lägger man inte för mycket slantar på fritidshuset utan värdesätter mycket mark så tror jag inte ett fritidshusköp kan gå fel. I synnerhet om man väljer en äldre fastighet som behöver lite omvårdnad för att stiga i värde rejält. Dessutom om man väljer en fastighet i ett attraktivt område. Jag känner ägaren som köpte nedanstående fastighet och han fick väl fastigheten för en struntsumma och sålde den för miljonbelopp. Förvisso är just Öland ett extremt attraktivt område där bara en sjöbod på arrendemark kan kosta en miljon, men i varje fall!

http://www.oland4ever.com/dromfastigheten-greby-borgholm-oland/

Läget, läget, läget. Det är det viktigaste. Resten kan du åtgärda. Men du bör gilla stället själv och gilla att vara där. Som ekonomisk placering är börsen bättre.