Köpa fritidshus för att hyra ut?

Jag har räknat en del för egen del när det gäller sommarstuga (dock inte på vinterort). Det jag kommer fram till är att så fort det blir minsta lågsäsong är det svårt att få uthyrt till de priset som gör att man tycker att det är värt det. Min uppfattning är alltså att det är relativt få veckor om året som är “säkra kort”, då man säkert får uthyrt till ett intressant pris.

När det gäller din beräkning undrar jag om den är rimlig. Antar att du räknar på 15 veckor per år à i genomsnitt 10 000 per vecka, eller? Jag tror att det kan vara för optimistiskt. Tänk på att barnfamiljer är bundna av skolan under vinterhalvåret så det är antagligen inte så många hela veckor man kan hyra ut under vintern. Däremot kan man säkert hyra ut långhelger men till ett lägre pris.

Jag tror också att du skulle få det motsvarande problemet som mitt, när det är mer av lågsäsong, dvs under sommaren i ditt fall, är utbudet av boenden antagligen så stort att det är svårt att ta höga priser. För att kunna ligga lite högre i hyra bör också standarden vara hög med perfekt läge och frågan är om 2,5-3 miljoner räcker till det.

1 gillning