Påbörjad fastighetskarriär

Hej!

Jag och sambon har pratat lite löst om att köpa ett hus för stt hyra ut. Det kom upp när hennes kollega gjorde det för något år sen och det har vuxit lite på oss. Det är nog inget som kommer genomföras inom 1 år, men jag vill leka lite med tanken och sätta mig in i det för att få en uppfattning. Målet med detta är såklart att vi ska kunna leva på det så småningom, men jag är fullt medveten om att det är en kämpig resa dit.

Som det är nu har vi ca 500 000 i fonder, fyller på just nu med 14 000 i månaden så det bygger på sig hyfsat snabbt. Men vi har alltså insatsen den dagen vi bestämmer oss för att slå till.

Säg att vi vill köpa ett enfamiljshus för 1.5 miljoner. Då syftet är helt stt hyra ut borde jag inte köpa privat, utan isåfall starta ett företag som köper huset?

Jag har gjort lite beräkningar, se bild, där jag antagit 4%ränta, 2%amortering, 30% kontantinsats.

underhållet är här beräknat till 250kr/m2, tror det är väl tilltaget för just detta hus, men läst att man i vissa fall bör räkna med 400kr/m2.

hyrorna här för liknande hus ligger runt 9500 till 11000 kallhyra, så jag har lagt mig i underkant bara för att se ‘smärtgränsen’ eller vad man ska kalla det.

Jag har lyssnat på podden där Filip, avsnitt 279, berättar om sin resa, men även avsnitt 176 där Jacob och Isabella kör sin historia.

Men några frågetecken, eller bara rädsla kanske, kvarstår. Har jag räknat på ‘rätt’ sätt? Bör man hitta en fastighet som har flera lägenheter redan? Ska man köra privat eller företag?

Då jag lekt med tanken ganska länge utan att ta tag i det och räknat på detta tidigare, har jag iaf kommit fram till att objektet/en jag isåfall kommer köpa är hus jag själv kan tänka mig bo i. Känns som det är en bra utgångspunkt.

Har ni några fler avsnitt jag bör lyssna på, eller trådar att läsa, eller egna erfarenheter som hyresvärdar så är jag öppen för all info.

Räknas det som privatbostad eller inte, skiljer 40000 i avdrag. Något säger mig att om syftet med att köpa huset är uthyrning så är det företag som gäller, och därmed helt andra lånevillkor etc. Lagfart och uttag av pantbrev verkar saknas i kalkylen.

Om du går på spåret fastighet med flera lägenheter så gör en ordentlig analys av framtidsutsikter på orten. Så du inte står med högre vakans än vad du kan hantera.

Finns otroligt mycket att lära sig om fastighetsinvesteringar och finansieringsmodeller av sådana.

Frågor som är bra att ställa sig:

Vad är tidshorisonten på investeringen?
Avkastningskrav?
Risktolerans?

jag skulle rekommendera att du googlar lite om fastighetsinvesteringar, alternativt frågar AI om generell information, kanske t.o.m. kalkylhjälp för att se hur du kan hantera begrepp som yield, driftnetto, direktavkastningskrav, nuvärde, kostnad för kapital, kostnad för eget kapital osv osv.

Baserat på prisnivån på enfamiljshuset så låter det som att det är på en lite mindre ort på landet. Va försiktig med hur du hittar rätt hyresgäst. Det kan vara svårt att bli av med någon som hamnar på obestånd.

Likså kan det vara svårt att göra exit i framtiden om den generella trenden i samhället gäller din ort också.

Spännande att ni funderar på att ta första steget! Jag har själv grottat mycket i kalkyler för uthyrning och kan dela några erfarenheter:

Helhetskalkylen

• Många missar kostnader som lagfart, pantbrev och vakans. Även om du hittar en bra hyresgäst direkt bör du alltid räkna med minst någon månads tomhyra vartannat år. Underhåll på 250–400 kr/m² är rimligt, men äldre hus kan behöva mer.

Privat eller företag?

• Första objektet går ofta bra privat, särskilt om det är småskaligt. Då får du också schablonavdrag i deklarationen. När du börjar bygga portfölj blir bolagsstruktur mer intressant, men banken ställer då andra krav.

Val av objekt

• Enfamiljshus kan vara känsligt eftersom hela intäkten hänger på en hyresgäst. Har du möjlighet att hitta ett mindre flerfamiljshus får du en stabilare bas.Marknadsanalys
  • Kolla befolkningstrend, arbetsmarknad och efterfrågan på orten. Även ett “billigt” hus kan bli dyrt om orten har utflyttning och svag hyresmarknad.

Räkna på worst case

• Gör en kalkyl med lite högre ränta, lite mer underhåll och ett par månader vakans. Om affären fortfarande bär sig då har du ett bra läge.

Har själv gått i samma tankar men objekten jag är sugen på (har råd med) ligger för långt bort ifrån där jag bor, och då blir restiden för lång.

Hade även funderat på:

• Avkastning på eget kapital kan jag tycka är mer intressant än på totalen
  • Räkna med alternativkostnaden för eget kapital på börsen (7%*insats)
  • Estimera er tidsåtgång och sätt ett pris på dessa timmar.

Lite fundersam till din kalkyl. Jag har följande uppgifter från banken:

• Underhåll 450 kr/m2 boyta. Dock så är VA/EL inräknat i det och du har det som separat utgift. Tror inte du ska underskatta denna kostnad. Byte av tak kan ju gå på några hundra tusen, dränering några hundra tusen, stambyte detsamma. Tänkte du måla utvändigt själv? Reparationer av element, toa o dylikt kostar en del också. Underhållet är ofta 0, 0, 0, några hundra tusen, 0, 0…
  • Lånegrad på villor har jag fått till mig är 60% med 3% amortering. Jag har kontakt med Länsförsäkringar, kan skilja sig om du pratat med annan bank.
  • Du skriver i texten att du kan ta ut 9500 - 11000 kallhyra, men sedan har du ändå med el i kalkylen.
  • Varför har du dragit bort räntekostnaden i din kalkyl i ditt årliga resultat?
  • Har du räknat på skatten om du har 70% lånegrad? Jag använder positiv räntefördelning, men med 70% lånegrad så blir det egna kapitalet för litet och då måste man betala en ganska rejål skatt på överskjutande del. Lånegraden bör anpassas så man får “lagom vinst” så man kan kvitta hela visnten mot positiv räntefördelning och få till 30% kapitalskatt.

Jag har ett exempel på en kalkyl jag gjort här på liknande investering som du tänker dig: Räntekänslig investering eller aggressivt - Nr 5 av Daniel_Nilsson

Mitt tips är att försöka hitta villor med 2 lägenheter då kalkylen på dessa oftast är bättre. Dock inte alltid lätt att hitta. Men jag brukar ha som hållpunkt att jag vill ha ut 7500/månad varmhyra per 1M investerad. Då din villa kostar 1.5M så skulle jag se det som minimum 11 250 varmhyra, men med 9500 i kallhyra så hamnar du ungefär där. Räkna dock med att ett inköpt hus oftast kräver en del renoveringar så ta med det i beräkningen också, såväl som lagfart och pantbrev om det behövs.