Jag och min bankman är inte överens | kalkyl hyresfastighet

God kväll!
Först och främst, tack för all kunskap och inspiration ni delat med er av genom åren. Efter att ha följt forumet länge är det nu min tur att rådfråga experterna.

Jag är 25 år och funderar på att köpa min första hyresfastighet. Den ligger i en mindre stad med drygt 40 000 invånare.
Jag hittade en kalkyl som Jan skapat för många år sedan (bifogat) och vill gärna höra era synpunkter på både siffrorna och resonemanget.

Kort fakta om objektet:

• Pris: 5 800 000 kr (tror att jag kan få det där omkring)

• Kontantinsats: 1 200 000 kr

• 4 lägenheter + 1 mindre lokal

• Hyresintäkter: ca 435 000 kr/år

• Driftkostnader: ca 88 000 kr/år

• Fastighetsskatt: 12 744 kr/år

Min bankman tycker inte att det är en bra investering, men där är vi lite oense.
Jag räknar med att kunna dra av räntekostnaderna (30 % av räntekostnaden) varje år via NE-blanketten eftersom fastigheten klassas som näringsfastighet – men banken menar att jag endast får det om jag bor i huset själv.

Jag är därför nyfiken på era tankar:

• Hur ser ni på kalkylen – rimliga siffror?

• Är min tolkning av ränteavdraget korrekt vid privat ägande av en hyresfastighet?

• Och hur skulle ni själva räkna kassaflödet – med eller utan avdragseffekten?

• Till sist är det en investering värd att göra i min ålder?

Värdet jag syftar på i min kalkyl är “kassaflöde efter ränteavdrag”.
Alla insikter och reflektioner uppskattas stort! :folded_hands:

5 gillningar

Wow, vilken kalkyl. Sparar bilden, håller nämligen på med ett examensarbete just nu om fastighetsvärdering.

2 gillningar

Varför har du antagit värdeutveckling på fastigheten och ökning av intäkter med 2% yoy, men kostnadsökning på bara hälften av detta?

Oavsett antaganden och annat…:

En uppskattad vinst på 730 K på instoppade 1,3 MSEK efter nio år ger en årligt snittillväxt på ca 5% på eget kapital (ROCE) och med alla osäkerheter, antaganden, potentiellt krångel, jobb och illikviditet - njae jag hade kört in rubbet på börsen istället.

14 gillningar

Kommer du bo i fastigheten eller är det som en ren investering?

Jag kommer inte bo i den, bara ren investering

Tror det blir jättesvårt tyvärr. Upplever att driftskostnaderna är låga, hur många kvm är den på?

1 gillning

Uthyrd total area

339 m2

Spontant tyckte jag att det lät bra.

Sen borde du räkna 2% ökning på kostnaderna också, då alla kostnader du kommer ha, följer med lika mycket upp som inflationen.

Är ingen expert på skatteregler,men har enskild firma själv och räknar med att du också skulle få ha det och då äga fastigheten i enskilda firman. = Ingen ränteavdrag, men däremot kvittar du ju räntekostnaden mot intäkterna och slipper ju en hel del skatt på så vis.

Problemet med investeringen kommer bli kassaflödet. Du kommer gå med bra vinst vid dagens räntenivåer, men pengarna kommer mer eller mindre gå åt till kostnader, ränta, amortering, skatt. Har bara räknat lite snabbt innan sängen kallar, så kan räknat fel.

Men det kommer gå bra resultat mässigt (typ140k i resultat från -27 o framåt) men kassaflödet och likviditeten kommer inte vara så god som man gärna skulle vilja. Kan räkna noggrannare en annan dag

Min släkt hade tidigare hyresfastigheter. Jag blev bränd. Vad detta baseras på är bl a jobbet att hyra ut, hantera hyror som inte betalas, hyresgäster som missköter sig, avhysningar, outhyrda bostäder, trappstädning, ekonomisk drift av verksamheten, arbete för projektering och kostnad för ev. större renoveringar som takbyte eller fasad.

Kanske får du inga av dessa problem!

Du blir dessutom personligt inlåst och det kan vara svårt att snabbt ta sig ur om det visar sig mindre lukrativt eller mer jobb än du tänkt. Marknaden kanske inte utvecklas som planerat och det kan bli svårt att avyttra.

Du kan få in nästan samma intäkt om du veckovis hyr ut en fjällstuga via Skistar, till betydligt mindre jobb men samma investering.

13 gillningar

Hej!

Mitt första inlägg här faktiskt. Har läst ganska mycket och tänkte ge lite input..

-varför antas kostnaderna öka mindre än exempelvis marknadsvärdet eller inflationen?

-vakansen kan vara en stor nackdel här. 1% bortfall för 4 lägenheter (vet ej hur lokalen räknas in i hyrorna, men säg 5 avtal då) ger 60 hyror på ett år, om 1 månadshyra saknas varje år så blir bortfallet nästan 2% och man ser snabbt att om lägenhet stor tom en längre period så kan denna posten öka markant. Dessutom verkar den inte räknas upp baserat på intäkterna, så sista året är den bara ~0.8%. detta är en mindre summa i sammanhanget, men försöker bara markera att det kan finnas en hög risk för mycket sämre utfall här.

-varför är köpeskillingen markerad som en investeringskostnad? Kanske är lite väl petig här och ser inte ut att påverka analysen, men det är ingen kostnad. Likaså kan jag vara petig på kassaflödet, som inkluderar kostnader. Om de antas betalas under samma period som det uppstår så blir det inget fel i analysen i alla fall, men varför är inte samtliga betalningar vid köpet med första året, lagfart+pantbrev verkar saknas som utbetalningar?

Jag vågar inte säga något om avdraget, då jag inte är insatt. Men för att försöka ge någon input till kanske den viktigaste frågan, huruvida du bör investera eller inte, så skulle jag väga in:

• Risk, hur ser ett bra scenario ut, respektive dåligt? Värderingen ska ju vara det man anser är mest rimligt/troligt, men det betyder inte att det är en normalfördelning runt värdet du kommer fram till. Jag ser mycket högre risk med att du tappar intäkter och kanske får ökade omkostnader än tvärtom. Det är inte troligt att du skulle kunna öka intäkterna avsevärt mycket mer än vad som antas.
  • Tid & Energi, hur mycket måste du göra själv för att få det att gå runt? Eller är alla kostnader inräknat att någon annan tar hand om att fixa underhåll, eventuella juridiska problem och administratition?
  • Alternativkostnad, jag kan anta att det kan krävas ganska mycket från din sida för att få det att gå runt (enligt frågorna ovan) och då är frågan vad du kunde gjort med din tid och energi istället som kunde generera värde/kassaflöde.

Hoppas det ger dig någon nyttig input, även om jag inte kan ge dig något mer konkret baserat på erfarenhet. Lycka till :slight_smile:

13 gillningar

Efter att i nu 25 år haft och drivit en mindre hyresfastighet, där vi själva bodde i en lägenhet de första åren så är min tanke så här. Detta med hänsyn till att jag inte vet något om fastighetens skick och vilka framtida renoveringar som kommer…tänker mest stora grejer som tak, värmesystemet, fönster mm.

Så här då: om du har för avsikt att anskaffa fler, gärna större fastigheter framgent så kör på. Men om du bara tänker skaffa denna fastigheten, tänk då en vända till. Vi ångrar idag att vi inte fortsatte och köpte på oss fler och större fastigheter.

Vi har haft tur med våra uthyrningar frånsett en hyresgäst som vi till slut fick avhysa vilket kostade oss några månadshyror och lite anseende i samhället, samt har vi nu nyligen haft en lägenhet vakant i 6 månader vilket gav -60,000 kr. På 25 år kanske inte detta låter så farligt men med allt jobb och all tid vi lagt ner så har vinsten varit alldeles för låg.

Vi har nu endast kvar fastigheten för att ev kunna flytta in i en mindre lägenhet där om vi behöver när vi om ca 10 år ska sluta jobba och ev inte orkar med en stor villa…..

3 gillningar

Men om den första fastigheten inte är en vettig investering så spelar väl inte framtida köp någon roll?

Jag kan såklart inte svara för andra användare, men jag kan tänka mig skalfördelar. Har man en fastighet och uthyrning måste man skaffa sig en del kunskap och får en del kostnader oavsett om det är 1 lägenhet eller 20 fastigheter man hyr ut.

Ta fram och implementera process för att skicka hyresavier, hantera hyreshöjningar osv tar inte 20 gånger så lång tid för 20 enheter jämfört med 1 enhet. Kostnaden för bokföring är inte 20 gånger så hög. Osv osv.

1 gillning

Jag har ägt fastighet som jag hyrde ut och jag tror du har gjort glädjekalkyl.

Du räknar inte med inkomstbortfall för void periods?

Du räknar inte med reparationer och underhåll? Snöröjning? Vad ingår i dina 88 t?

Med den tid du lägger ned på att hitta, behålla och ibland sparka ut hyresgäster så är det inget jag skulle befatta mig med

1 gillning

Du har missat en viktig punkt och det är underhållet vad jag ser. Drift är en sak men det händer Alltid något i dessa fastigheter . Vet en som har många lägenheter och även villor som det rings till om problem nästan dagligen.

Stopp i avlopp,inget varmvatten etc etc

Många miljoner i lån för några hundra tusen innan ev reparationer.

Har 25% upp bara på Lysa som anses dåliga på 2 år.

Bara en tanke..

3 gillningar

Kolla vem som äger fastigheten idag. Är inte ovanligt att det redan är ett aktiebolag, då känns det dumt att flytta ut den.

1 gillning

Vad ingår i driftskostnaderna? Uppvärmning, varmvatten, sophämtning, VA-avgifter, OVK kontroll, ev tomträttsavgäld, sotning, försäkringar, snöröjning, elavtal osv. Här kan det skilja MYCKET beroende på geografiskt läge, typ av hyresgäster. (En 3 barns familj kostar betydligt mer än en pensionär som bor själv) Så här ska man nog akta sig för att använda schabloner utan bäst är nog om man kan få fram dagens siffror på det befintliga objektet för att få en vettig uppskattning.

Reparationer/underhåll/besvär kan nog vara betydligt större än man tänker. Många kanske främst tänker på de stora som tak, fasad, dränering, fönsterbyte, helrenovering men även de SMÅ kräver sitt eller när det är MÅNGA av något så fallerar det saker regelbundet varje år.

Säg att där är 6 badrum och 4 kök i den här fastigheten. Säg att varje kök innehåller kyl/frys, spis, fläkt/diskbänksblandare =4 saker och varje badrum har toastol, duschblandare och handfatsblandare och kanske ventilationsfläkt = 4 saker. Nu har du alltså 4x4 + 6x4 saker som kan gå sönder/börja läcka. Redan här har du alltså 40st tekniska saker med en begränsad livslängd så du antagligen behöver reparera/byta ett par av de/år utöver eventuella helrenoveringar där allt byts på en gång.

Sen med 6 badrum och 4 kök. Säg att det blir en vattenskada vart 40:e år i ett kök eller badrum så blir det ändå på en sån här fastighet då matematiskt en vattenskada vart 4:e år i genomsnitt att hantera/bekosta. Säg att försäkringen tar en del och det till slut kostar 40000kr så blir det 10000kr/år i genomsnitt om det sker en skada vart 4:e år.

Sen har du nycklar som tappas bort och behöver ersättas.

Du har avlopp som kan få stopp. Med 4 kök, 6 badrum och sen stammar/förgreningar på det. Säg att man i en villa har ett stopp vart 15:e år så har du kanske ett stopp/år. Med dåliga/slarviga hyresgäster ökar det snabbt.

Kanske persienner i 20-30 fönster där snören går av och behöver ersättas nu och då. Med en livslängd på 30 år blir det en gång/år i genomsnitt.

Du lär ha ett antal innerdörrar, ytterdörrar och fönster som behöver service/underhåll nu och då. Glappande gångjärn, hängande dörrar, lösa/slitna handtag, kärvande lås, sliten funktion, nya gummilister osv.

Sen kanske varje lägenhet/lokal behöver nya tapeter/målning vart 15-20:e år det innebär i genomsnitt att du behöver renovera en enhet vart 3-6/år.

Värmekällan till huset behöver antagligen av tekniska/ekonomiska skäl bytas ut helt med 20-25 års intervall och utöver det antagligen 2-3 mindre reparationer under den perioden. Räkningen från en hantverkare som åker dit akut blir nog aldrig lägre än 3000kr/besök men ofta avsevärt högre. En trasig cirkulationspump eller växelventil i värmesystemet kan snabbt kosta 10000-20000kr att byta ut vid en akut utryckning.

Ventilationskontroll som OVK, reparation av ev ventilationssystem och skorstenar blir ett par besök regelbundet och kostar en slant.

Ev godkännanden/besiktning/besök pga brandkrav, sophantering/miljökrav, skorstenar mm.

Lägger man ihop allt detta och kolla på t ex en 30 års period och sen bryter ned det till genomsnittlig årsutgift OCH besvär att hantera så blir det mer än man kanske tänker. Sen blir det också betydligt fler egna “utryckningar” för att hantera oplanerade saker än man först kanske tänker.

Ett sätt att hantera det om man INTE bor där själv är ofta att ha en praktiskt kunnig “vicevärd/hustomte” som blir den som övriga hyresgäster vänder sig till i första hand.

Så sammanfattningsvis förstår jag, och håller med, din bankman som är tveksam till din kalkyl.

8 gillningar

Du beskriver EXAKT hur jag ser framför mig livet som mindre hyresvärd. Fy för i … :laughing::joy:

3 gillningar

Edit: Ser att @stabac sa lite samma sak redan!

Tanken är väl att det gynnar sig att skala upp. När du har processen uppe så är många kostnader fasta eller åtminstone inte linjärt kopplade till antalet fastigheter. Precis på samma sätt en restaurang ofta är en väldigt dålig investering statistiskt sett, men de som sedan går vidare och lyckas skapa en lyckad kedja av det börjar rulla i pengar.

Nu utgår jag bara från att första fastigheten fortfarande drar in några pengar och inte är en dålig fastighet som bara ruinerar honom självklart - har inte satt mig in i hans kalkyl. Tänker bara generellt att en fastighet lär inte vara mer lukrativt, och mycket mer krävande, än att bara sätta pengarna på börsen. Men har du utrymme för att köpa fler fastigheter så börjar vinsten krypa uppåt. Det blir potentiellt i det fallet även en mer pålitlig inkomst. Marknande kan enkelt gå ner i flera år, men har du många uthyrningsfastigheter med tiotals eller hundratals lägenheter så lär dina intäkter inte bara gå ner i flera år plötsligt när du haft grymma intäkter året innan.

Disclaimer: Självklart antar detta att alla fastigheter som köps är vettiga fastigheter som generar intäkter och inte i någon förfallen bonnhåla.

1 gillning

Jo tack, jag är väl medveten om hur skalfördelar fungerar, men frågan om TS objekt var en god investering förutsätter ändå att man börjar i en någotsånär lönsam skala. Jag tycker inte att det är en särskilt attraktiv investering sett till risken och den ljumma potentialen.