Hjälp mig att uppnå mitt mål!

Låter som en global indexfond vore ett betydligt bättre alternativ. Hyresgäster har betydande rättigheter så det kan bli mer komplicerat och krångligt än vad du tror.

2 gillningar

Det jag syftar på är att om räntan går upp till 10% under ett år och bindningstiden är 3 månader så hamnar ju hon hos kronofogden. Vilken bindningstid rekommenderar du till någon som ska jobba deltid under decennielång tid?

1 gillning

Om…

Ska vi sluta arbeta? Tänk OM staten skattar oss 100% inom närmsta framtiden?

Om… räntan hamnar på 10%…

Kan tanten arbeta som konsult och eller gå upp till 100% och hon klarar av att betala…

Det är väsentlig skillnad mellan att hyra ut SITT hus och ETT hus. Om du inte ämnar bo i huset är det att likställa med näringsverksamhet och en helt annan risk för både dig och banken.

Det är två stora problem:

1. Vad gör du om hyresgästen slutar betala? Är det en risk du vill ta att stå med dubbla boendekostnader. Hur mkt du än litar på personen kan saker inträffa (arbetslöshet, sjukdom etc).

2. Det är uppenbart bedrägligt beteende om du ljuger för banken om att du ska ha bostadslån till något annat än din bostad.

3 gillningar

Besiktningsman är en mycket nischad marknad för personer med stor erfarenhet och de tar mycket betalt. Att hyra in en besiktningsman på mer ”generell basis” är inte en realistisk modell. Att däremot hyra in en besiktningsman för att göra en egen besiktning innan köp är möjligt. För vissa typer av köp är det också en lämplig modell.

Besiktningsprotokoll är vad de är. Det finns inte några ”betydande oklarheter” som du kan få ökad klarhet i. En stor del av granskningen består av att titta på risker snarare än att ”fastställa faktiska skador” och beräkna kostnader. Om kostnader ändå skulle beräknas skulle de normalt bli tagna i överkant. Det beror på två saker:

1. Besiktningsmän tittar på risker. Att det finns en fuktskada på en viss plats skulle teoretiskt kunna innebära att allt behöver rivas ner och byggas upp igen. Det skulle också kunna räcka med en mer begränsad åtgärd. Det går inte på något enkelt sätt att på förhand avgöra hur stor åtgärd som skulle krävas. Den prisuppgift du skulle få skulle motsvara den maximala åtgärden.

2. Byggbranschen är idag totalkorrupt med enorma inslag av skattefusk, svart arbetskraft etc. Det är inte någon begränsad grej som några få ”oseriösa företag” sysslar med utan istället det normala. Det är inte samma sak som att du blir lurad och att de gör ett dåligt jobb. Däremot påverkar det prissättningen mycket. Om du till varje pris vill undvika varje ”fusktendens” så går det sannolikt men då försvinner också möjligheten att effektivt konkurrensutsätta olika jobb. Du blir hänvisad till att i varje läge välja det dyraste, oavsett om det finns andra bra erbjudanden. Besiktningsmannens hypotetiska uträkning skulle också motsvara det dyraste.

I praktiken är det så att du inte bör köpa något objekt med brister över huvud taget, om det inte är så att du rimligt väl kan bedöma behovet av åtgärder själv och helst göra en hel del av jobbet själv också. Objekt där det listas olika ”faktiska fel” är också i många fall osäljbara. De enda som köper är byggbolag som köper för att själva renovera och de betalar inte bra.

2 gillningar

Jag köpte hus för tio år sedan. Då köpte jag ett radhus i norra Stockholm på drygt 160 kvm för 3,5 mkr. Det var ungefär marknadspris då, varken dyrt eller billigt. Sedan dess har priserna dragit iväg väldigt. Under ett tag låg prisnivån över 5 mkr. Den sista indikationen jag fick låg på ca 4,8 mkr.

Huset har väldigt låga driftkostnader och har därför värdemässigt gynnats av de höjda elpriserna. Jag har egentligen inte drabbats alls och därför blivit en relativ vinnare.

Det finns tydliga gränser för vad man kan ta ut i hyra. I Stockholm ligger snitthyran (enligt media) på 18.500 kr. Det är inte lätt att ta mycket betalt. Antalet objekt som hyrs ut har ökat enormt. De som hyr är främst personer som egentligen inte har råd att bo i hus. Jag hyr ut till två ensamstående föräldrar som delar på huset. Jag var på besök där idag och tycker att de fått till det bra.

För mig påverkas kalkylen för uthyrningen väldigt mycket av att jag är bosatt utomlands. Driftkostnaden skulle jag haft i vilket fall som helst så i praktiken blir nästan hela hyresintäkten ”ren vinst”. Sedan har jag plöjt ner pengar i renoveringar på senare år så den reella effekten av uthyrningen blir att jag successivt får tillbaka de pengarna.

Om jag hypotetiskt skulle ha köpt huset som en investering skulle både driftkostnader och renoveringar behöva ses som direkta kostnader och räknas av mot hyresintäkten. Med dagens huspriser skulle det inte vara någon särskilt lönsam affär.

1 gillning

Min bild är att väldigt många hyr ut sina hus utan att tjäna något på det. Målet med uthyrningen är att priserna ska gå upp igen, inte att uthyrningen i sig ska generera någon reell avkastning.

Om jag skulle köpa något med ekonomin i fokus så skulle jag sannolikt köpa ett större hus, hyra ut 1-2 rum och leva i ett sorts kollektiv. Utgångspunkten skulle alltså inte vara att alla rum ska ha egna ingångar etc utan mer att hyra ut vissa rum och dela på de gemensamma ytorna. Med dagens regler för privatuthyrning blir sådan uthyrning lätt lönsam. Dessa intäkter påverkar inte lånemöjligheterna men däremot ekonomin i stort.

2 gillningar

Köp en kolonilott med liten stuga till? Då räcker dina pengar långt. Odla, bjud in bekanta osv. Dock inget att bo i. Hyr festlokal/bygdegård eller liknande och umgås intensivt med bekanta.

Observera att det är olika regler för ekonomi/uthyrning/beskattning om du inte själv bor i huset. Dvs svårare/sämre villkor om du inte själv bor där.

Ett hus och dessutom uthyrning är två saker som tar tid och engagemang och i vissa fall även en del osäkerhet, framför allt ekonomiskt. Finns inga ekonomiska garantier för värdeökning om du måste/vill sälja vid en viss tidpunkt.

Ska du leja bort allt jobb/underhåll/reparation blir det dyrt i slutändan. Framför allt om det är ett lite billigare (=ofta äldre) hus du köpt.

Jag tolkar det som att din man INTE är inne på samma spår och du vill/tänker göra det själv. Mitt råd är att ett hus är så stort projekt/åtagande att det gör man tillsammans i ett förhållande ELLER som kanske singel om man är i den sitsen. Det är nog inte så lyckat att ta sig an ett sådant projekt MOT sin mans vilja eller utifrån att han inte vill engagera sig alls.

Utifrån din beskrivning av budget, ekonomisk situtation, önskemål om livet så känns det utifrån den tyvärr som en mindre bra väg att satsa på för att lyckas i dagsläget.

Du skriver om dottern (8år?) och tid med henne här och nu. I så fall är mitt råd att fokusera på det och vänta med husplanerna. Många har upptäckt att mycket tid/energi gått åt till reparationer/upprustning i många år när de köpt hus.

Var sak har sin tid i livet och jag skulle säga att fokusera på dottern, jobba deltid, fortsätt spara, hitta sätt att umgås med bekanta ändå. Kanske läs på mer om hus om det är en stor dröm i framtiden. Kanske samtidigt fundera på hur ditt sparkapital är skyddat inför framtiden om du en dag väljer att gå ifrån din nuvarande relation.

2 gillningar

Min fråga är vart ska ni bo under tiden? Hyreslägenhet i storstan eller hur är de tänkt.

2.8 miljoner idag tar dig dock en bit ut på landet. Inget fel med det. Mer valuta för pengarna samt chans till större tomt och alla dess fördelar med rätt forskning kring områdets planer.

Jag förstår vad du är ute efter men tror inte andra riktigt hänger med då din kalkyl och info är lite kort.

Är 800+200k det du har tillgängligt?

Och räknar med 2 miljoner i lån baserat på vilken ränta?

Om du har en plan att gå ner i arbetstid för att spendera mer tid med dottern förstår jag fullt. Är också i samma process.

Jag har märkt att de finns massa lagar och olika saker man kan tjäna på.

Men värdet av vad de kostar dig är väldigt viktigt.
Därav frågan kring varför inte ni kan bo i huset också. Tex.

2 plans hus i souterräng. Där ni bor över eller under och andra planet är en lägenhet du tar 10-15.000kr för.

Släng på ett Attefall på det också och plocka 8-10.000 beroende på utförande. Har du souterräng så kan du bygga mer än 30kvm

Totalt in runt 20 plus minus kostnader för drift.

Och lån på 2 miljoner kostar dig strax kring det. Men du bor gratis och kan ta bort den kostnaden.

Problemet är om detta är de enda du har så kan du hamna i en rävsax senare i framtiden då du kanske blir tvungen att sälja och gå med förlust på allt du lagt in. Och då spricker planerna.

Du behöver hitta någon som vet vad ditt syfte är, samt ge all info så att man kan sätta ihop en “ekonomi livsplan”

Visst är fonder och index bra men stor risk också speciellt om de är de enda man har. Då vikten av NÄR du tar ut har stor betydelse.

Medans en passiv inkomst är alltid en passiv inkomst. Och mer säker beroende på hur ekonomin kring de ser ut.

Vad hindrar dig från att ha ett bolag och kvitta kostnader och bygga vidare och samtidigt inte betala inkomstskatt och snarare få tillbaka ju mer du spenderar?

Massa frågor.

Tycker att det här var bra tankar. Att bara köpa ett hus för X pengar och tänka att uthyrning av hela huset till EN hyresgäst ska ge en tillräcklig intäkt för att göra uthyrningen som helhet lönsam är en lite konstig idé.

Det finns så klart de som gör ovanstående och får det att gå runt. Ofta bygger det då på att huset köptes för Y år sedan och att lönsamhetskalkylen baseras på inköpspriset (och ett lägre bolån), inte på nuvärdet. Det är fel i strikt ekonomisk mening men i praktiken är det enkelt att tänka så.

Däremot finns ju massor av spännande möjligheter att tjäna pengar om du är beredd att ”tänka utanför boxen”. Jag menar då att du ser intjäningsmöjligheter och möjliga smarta lösningar som andra inte ser.

Lagstiftningen om privatuthyrning är väldigt förmånlig. Att använda den borde vara en byggsten i all uthyrning, om målet är lönsamhet. Det kan då handla om att ha en inneboende (typ jämnårig kompis) som betalar 5000-7000 kr för ett rum och delade gemensamma ytor. Om du hyr ut det finaste rummet i huset och nöjer dig med ”resten” själv ökar potentialen att ta bra betalt.

Utöver ovanstående kan man så klart hitta hus med separata ingångar, plats för attefallshus på tomten etc. Olika typer av hus har olika potential för uthyrning. Det är inte alls självklart att andra spekulanter ser eller förstår denna potential. Generellt bör ett hus med uthyrningspotential ha många väggar och dörrar. Öppen planlösning är ett ”big no-no”. Uthyrningen behöver sedan inte pågå för evigt men ändå långsiktigt.

2 gillningar