Hej!
Finns en kort version i slutet.
Skulle behöva lite råd och höra andras åsikter om vår boendesituation och planer framöver.
Nuvarande situation:
Jag och min sambo bor nu i en hyres 2a tillsammans med vår son (6 mån) och den börjar nu kännas väldigt trång på grund av brist på förvaring och det känns som vi har saker överallt. Inkomster på ca 70 000 brutto, dock en föräldraledig nu så kraftigt minskad inkomst nu tillfälligt. Tillgängligt kapital 750 000.
Jag och min sambo har varit runt en del på visningar sen september och då främst radhus då vi inte känt att vi har kunnat köpa hus än på grund av ekonomi. Vi båda har dock en stor önskan att bo i hus så ett radhus skulle bara vara en mellanlandning tills vi känner att vi kan köpa hus.
Vi bor nu i en av de 10 största städerna i Sverige och hus är utanför budget i staden. Vi har därför tittat i kranskommuner och där kostar husen vi är intresserade av ca 3.5 miljoner (± några hundratusen). Vi har känt att 3 miljoner är i det absolut högsta laget vad vi kan betala nu när vi också är föräldralediga och pendlingskostnader som tillkommer om vi bosätter oss i en kranskommun.
Vi är alltså ganska nära att kunna köpa ett hus i en kranskommun, men då är vi i taket för vår budget och kommer betala en ganska stor summa för att bo samt sätter oss i en situation med en risig bil (gammal som vi får laga titt som tätt). Exempel: 3 miljoner
Kontantinsats + lagfart+ pantbrev 550’
Möbler, inredning och verktyg 100’
Kvarvarande buffert 100’
Jag som är en orolig person tycker inte att vi egentligen har råd med det här, utan skulle nog vilja ha minst 150’ mer i kapital för att det skulle kännas bra för vi kan då köpa ny bil också.
Nu mitt i allt har det dykt upp en situation där vi kan få möjlighet att hyra ett hus av en bekant.
Fördelar:
Vi får bo i hus som är vår dröm
Billigt boende (7’-7.5’ månaden inkl allt kring boende)
Relativt stort och vi växer inte ur det de närmsta 10 åren.
Ute på landet (lugnt & skönt)
Nackdelar:
Ute på landet (beroende av 2 bilar + pendlingskostnader)
Vi fortsätter hyra boende (känns som ett misslyckande??)
Eventuell flytt för vi vill köpa hus istället med byte av förskola etc.
Egentligen har vi 3 alternativ, vilket tycker du känns rimligast och varför?
- Bo kvar i vår trånga 2a och spara tills vi har råd med hus.
- Köpa hus och “tömma kontot” och maxa budget.
- Flytta till hyreshuset och kanske missa möjlighet att köpa om priser går upp igen, men möjlighet att spara finns.
KORT VERSION
Sambo + jag, 6 månader son. 70 000 brutto in. En dock föräldraledig med minskad inkomst nu.
Vi har vuxit ur vår hyres 2a och behöver flytta. Vi är nära att ha råd att köpa hus i kranskommun till stad vi bor i nu, men maxar då vår budget och tömmer kontona i princip. Vi har fått möjlighet att hyra ett hus på landet ca 30 min från där vi bor idag till en billig peng. Bör vi ta möjligheten att hyra och kanske missa möjligheten att köpa om priserna går upp igen eller köpa nu och maxa budgeten och kanske behöva leva snålt och lite oroligt?