Hyra hus eller köpa

Hej!
Finns en kort version i slutet.

Skulle behöva lite råd och höra andras åsikter om vår boendesituation och planer framöver.

Nuvarande situation:
Jag och min sambo bor nu i en hyres 2a tillsammans med vår son (6 mån) och den börjar nu kännas väldigt trång på grund av brist på förvaring och det känns som vi har saker överallt. Inkomster på ca 70 000 brutto, dock en föräldraledig nu så kraftigt minskad inkomst nu tillfälligt. Tillgängligt kapital 750 000.

Jag och min sambo har varit runt en del på visningar sen september och då främst radhus då vi inte känt att vi har kunnat köpa hus än på grund av ekonomi. Vi båda har dock en stor önskan att bo i hus så ett radhus skulle bara vara en mellanlandning tills vi känner att vi kan köpa hus.
Vi bor nu i en av de 10 största städerna i Sverige och hus är utanför budget i staden. Vi har därför tittat i kranskommuner och där kostar husen vi är intresserade av ca 3.5 miljoner (± några hundratusen). Vi har känt att 3 miljoner är i det absolut högsta laget vad vi kan betala nu när vi också är föräldralediga och pendlingskostnader som tillkommer om vi bosätter oss i en kranskommun.

Vi är alltså ganska nära att kunna köpa ett hus i en kranskommun, men då är vi i taket för vår budget och kommer betala en ganska stor summa för att bo samt sätter oss i en situation med en risig bil (gammal som vi får laga titt som tätt). Exempel: 3 miljoner
Kontantinsats + lagfart+ pantbrev 550’
Möbler, inredning och verktyg 100’
Kvarvarande buffert 100’

Jag som är en orolig person tycker inte att vi egentligen har råd med det här, utan skulle nog vilja ha minst 150’ mer i kapital för att det skulle kännas bra för vi kan då köpa ny bil också.

Nu mitt i allt har det dykt upp en situation där vi kan få möjlighet att hyra ett hus av en bekant.

Fördelar:
Vi får bo i hus som är vår dröm

Billigt boende (7’-7.5’ månaden inkl allt kring boende)

Relativt stort och vi växer inte ur det de närmsta 10 åren.

Ute på landet (lugnt & skönt)

Nackdelar:
Ute på landet (beroende av 2 bilar + pendlingskostnader)

Vi fortsätter hyra boende (känns som ett misslyckande??)

Eventuell flytt för vi vill köpa hus istället med byte av förskola etc.

Egentligen har vi 3 alternativ, vilket tycker du känns rimligast och varför?

1. Bo kvar i vår trånga 2a och spara tills vi har råd med hus.
  2. Köpa hus och “tömma kontot” och maxa budget.
  3. Flytta till hyreshuset och kanske missa möjlighet att köpa om priser går upp igen, men möjlighet att spara finns.

KORT VERSION
Sambo + jag, 6 månader son. 70 000 brutto in. En dock föräldraledig med minskad inkomst nu.

Vi har vuxit ur vår hyres 2a och behöver flytta. Vi är nära att ha råd att köpa hus i kranskommun till stad vi bor i nu, men maxar då vår budget och tömmer kontona i princip. Vi har fått möjlighet att hyra ett hus på landet ca 30 min från där vi bor idag till en billig peng. Bör vi ta möjligheten att hyra och kanske missa möjligheten att köpa om priserna går upp igen eller köpa nu och maxa budgeten och kanske behöva leva snålt och lite oroligt?

2 gillningar

En bostad är först och främst en plats att bo i.
Om ni för en billig peng kan få bo i en bostad som uppfyller era behov angående boende så tycker jag att ni skall ta det i nuläget.

7 gillningar

Jag tycker inte riktigt det låter som att ni ”har råd” att göra detta om man ska vara riktigt krass utan jag skulle gärna se lite mer buffert och marginaler för att få sinnesro framåt. Så om det verkligen bara står mellan dessa val skulle jag hyra.

1 gillning

Hyran av huset låter billigt och bra. Jag räknar med ca 7000 kr/mån för endast drift, underhåll och fastighetsavgift för mitt hus.

Så kan ni tänka er att bo där låter det topp.

1 gillning

Jag håller med dig. Jag tycker också marginalerna är för tighta egentligen och skulle nog som sagt vilja ha 100’-200’ mer för att det ska kännas bra.

3 gillningar

Jag har märkt både privat och arbetslivet, att strukturerar man upp ett problem och ber om ett svar, så får man det.
Inte nödvändigtvis av den man frågar, utan från sig själv. Man har tvigats gå igenom för och nackdelar och dörmed faller bitarna på plats. Jag hoppas att du också kommer att känna så.

Personligen skulle jag inte välja hyresalternativet. Jag vill äga min bostad. Att lägga ner tid och kraft på en trädgård för att sedan tvingas flytta är inget för mig. Men självklart kan exempelvis du ha en helt annan åsikt.

Lycka till!

4 gillningar

Hur länge har ni tänkt vara föräldralediga?
Annars har ni ju goda marginaler för ditt exempel.

Vad betalar ni för hyran för 2 rummaren? Hyran för huset låter otroligt billigt om allting ingår som sophämning el etc etc.

Eftersom barnet är så liten ännu så tror jag ni klarar er ett tag till i 2:an och kan fortsätta bo kvar och spara ihop pengar tills ni hittar huset ni vill ha.
Det är inte ett misslyckande, dom flesta är i samma situation som er första gången man skaffar barn innan man hittar ett boende då man skaffar familj.
Hyr ni huset så kommer en del av besparingarna gå till att köpa en bil till då ni behöver 2 st samt att ni får ökade bränsle kostnader.

Det låter billigt. Ingår uppvärming och rubbet verkligen där? Jag hyr ut mitt hus billigt och det kostar ändå betydligt mycket mer än så.

Om huset är bra skulle jag inte tveka att hyra det. Det viktiga nätverk gäller hyra är att ha ekonomi till att fortsätta spara. Går det så är allt lugnt.

1 gillning

Ursäkta men jag fnissade högt när jag läste detta. :sweat_smile: Det är ju dock en mentalitet jag förstår är djupt rotad här i Sverige… Tyvärr. Då bor jag ändå själv i bostadsrätt.

Nog för att huset ligger ute på vischan. Men 7,5K låter som andra redan påpekat mycket billigt för ett hus i en större kommun!

Jag hade tagit den möjligheten utan att tveka och köpt en bättre bil eller två för den tilltänkta kontantinsatsen tills vidare. Då hinner ni ju kanske upptäcka vad ni uppskattar och inte uppskattar med det specifika huset också. Vilket lär hjälpa när/om ni ska köpa :slight_smile:

Grejen med just hus på svensk bostadsmarknad är ju att de sällan/aldrig finns som konventionella hyresrätter. Utan man är förpassad till andrahandsmarknaden. Här har ni ju då en bra och pålitlig värd att hyra av!

2 gillningar

Jag skulle välja i erat fall hyra huset… Då kan ni landa i hur det är att bo i hus å inte behöva tänka på höga kostnader å räntelägen… Går även jobba upp en bra buffert att om flera år kunna köpa eget hus… Skulle tippa på att ni kan spara ihop bättre än va priserna kommer å öka…

1 gillning

Med tanke på priset för att hyra huset, har du verkligen uppfattat allt korrekt då du skriver att allt ingår i priset?
Med tanke på vad bara elkostnaden kan hamna på i vinter så låter 7000-7500 väldigt billigt?
Är det verkligen så billigt så tveka inte att hyra huset i så fall, då får ni samtidigt känna på hur det är att bo i ett hus och vad det innebär :smile:

1 gillning

Tack alla för svar. Det lutar åt att hyra huset för oss och flera verkar hålla med, även om vissa inte hade gjort det.

Ja, allt är inkluderat i hyresavgiften då det är en bekant som värdesätter att hon vet vilka som hyr. Pengar är sekundärt, så länge hon ej går back.

4 gillningar

Bekant och goda relationer är värt mycket. Hyr och planera framåt. Då hinner ni också leta ”rätt” boende för er i lugn och ro. Vem vet, ni kanske stormtrivs ”på landet” när ni bott in er och vill stanna?

Hyra huset verkar vara ett bra deal. Säkert same same hyra som lägenheten ni har nu. Kolla noga på elförbrukningen. Många äldre energinmässigt omoderna hus drar för en familj >30.000 kwh per år. Man måste inte lägga en massa jobb och pengar på en hyrd bostad. Bara hålla undan det värsta och det är ofta vad man orkar med med jobb och barn också i ett antal år. Spara till eget hus framöver.

Kanske lite nördigt men jag testade att be Chat-GPT3 läsa igenom hela tråden och sammanfatta argumenten för att köpa respektive hyra hus.

Argumenten för att köpa ett hus:

Drömmen om att bo i ett eget hus: För personen och deras sambo är drömmen att bo i ett hus, vilket ger dem en stark motivation att köpa.

Potentiell långsiktig investering: Att äga ett hus kan ses som en långsiktig investering då värdet på fastigheter historiskt sett har ökat över tid.

Möjlighet att anpassa och förbättra: Som ägare har man frihet att anpassa och förbättra huset enligt sina egna preferenser och behov.

Känna trygghet i att äga: Vissa personer känner sig tryggare med att äga sin bostad och inte vara beroende av en hyresvärd.

Potentiell kapitalvinst: Om fastighetspriserna stiger över tiden, kan det leda till en kapitalvinst när huset säljs i framtiden.

Argumenten för att hyra ett hus:

Korttidslösning för nuvarande behov: Hyra ett hus erbjuder en lösning för deras trånga boendesituation just nu utan att behöva göra en stor ekonomisk investering.

Billigare boende: Hyra kan vara billigare än att köpa, särskilt om man inte har råd att köpa ett hus utan att maxa budgeten.

Flexibilitet: Att hyra ger större flexibilitet, särskilt om man inte är säker på var man vill bo på lång sikt eller om det finns planer för framtida förändringar i livet, som exempelvis byte av arbete eller skola.

Inga ansvar för underhåll: Som hyresgäst är man inte ansvarig för kostnaderna för underhåll och reparationer av huset, vilket kan vara fördelaktigt vid oväntade händelser.

Möjlighet att spara mer: Genom att hyra ett billigare hus kan de ha möjlighet att spara mer pengar för framtida köp eller investeringar.

Faktiskt imponerad av vad Chat-GPT3 kan göra.

Varför då? FOMO, tro på evig uppgång, missad värdestegring eller?

I dagens bostadprisosäkerhet är det väl ett KANONBRA alternativ om ni kan hyra ett hus relativt billigt. (Om det stämmer med olika kostnader.) Då kan ni ju iställe investera överskott på lämpligt sätt så har ni er ”värdestegring” där.

2 gillningar

Jag satte frågetecken då jag själv inte vet vad jag tycker. Innerst inne tycker jag nog INTE att det är ett misslyckande, men samhället i stort, släkt, familj och vänner ser det som en självklarhet att köpa sitt boende och hänvisar till de senaste 10 åren på bostadsmarknaden. Jag tror personligen inte att vi kommer se liknande uppgångar i närtid.

3 gillningar

Sparar man i boende eller sparar man på världens börser, det är en personlig smaksak.

Rädsla för att missa tåget på bostadsmarknaden kanske är ok att leva med om ni istället använder samma kapital till att investera i en billig globalfond.
Sätt er på ett annat tåg som tar er dit ni vill, men stanna inte på startstationen.

Det viktiga är att ni sparar, inte nödvändigtvis att det måste vara i bostad eller börs, eller guld eeeller
Prioritera att spara.

1 gillning

Bra tanke. Vi kommer kunna spara 8-9’ per månad under föräldraledighet och när vi båda åter är i arbete kommer det ungefär dubbleras, så om ca 5 år har vi förmodligen en kontantinsats vi känner oss tryggare med och kan då köpa vårt egna hus.

2 gillningar